Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Japansachtig bier

Gestart door Jepke, 06-05-2015 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Heb je de bieren nu misschien koud staan? Maw is er wel hergisting op fles geweest? Wanneer je ze te vroeg koud zet, doet de gist niets meer.

Jepke

Nope, ook niet. Gewoon drie weken in de kast in de huiskamer gestaan.

Gerb

Je kunt nog een test doen door aan een flesje wat korrels gist te voegen en een ander flesje wat suiker.

Jepke

Met opnieuw suiker heb ik al geprobeerd. Maak ik over een week open. Met Gist zou ik ook wel kunnen doen maar ik wil er liever geen heel zakje Gist aan wagen.

Jacques

Citaat van: Jepke op 31-08-2015  15:01 uIk heb inmiddels al een stuk of 6 flessen geopend en allemaal hetzelfde. Het is wel drinkbaar maar iets minder pittig als bij het bottelen vandaar dat ik de doppen eerst verdacht hoewel onwaarschijnlijk.

Geduld, geduld en geduld.

De gusher kan komen door verontreiniging in de fles...

Jepke

Ja maar Jaques, Na drie weken zou er toch wel ìets van koolzuur op hebben moeten zitten? Dus jij denkt dat wat extra rijping de boel nog zou kunnen redden?

En is het niet tè toevalig dat net die ene fles met meer gist (een bodem van een centimeter) een gusher is?

Versta me niet verkeerd, ik waardeer je feedback maar dit kan ik niet rijmen.

Jacques

Citaat van: Jepke op 01-09-2015  00:42 uJa maar Jaques, Na drie weken zou er toch wel ìets van koolzuur op hebben moeten zitten? Dus jij denkt dat wat extra rijping de boel nog zou kunnen redden?

En is het niet tè toevalig dat net die ene fles met meer gist (een bodem van een centimeter) een gusher is?

Versta me niet verkeerd, ik waardeer je feedback maar dit kan ik niet rijmen.

Door ongelijke verdeling van gist (en suiker) kan het zijn dat de ene fles wel een goede hergisting op de fles kent en de andere niet.
Het gebeurt vaker dan na 3 weken nog geen hergisting op de fles is en na een week of 5 tot 6 wel. Geduld kan daarom geen kwaad.

Je hebt begrijp ik opnieuw suiker toegevoegd. Ik zou regelmatig een fles openen want het zou best kunnen dat je door de extra suiker over een paar weken spuiters hebt.

Het zou kunnen dat er wel koolzuur gevormd is maar dat de kroonkurken niet goed sluiten. Heb je al geprobeerd of je met je hand een kroonkurk van de fles kunt krijgen door de kroonkurk vast te houden en met de fles te draaien.

Jepke

Nog iets: tijdens het coldcrashen is de temperatuur onder het nulpunt geschoten. Ik denk dat de koelkast die ik gebruik misschien niet meer helemaal jofel is. Zou dat niet het euvel hebben kunnen veroorzaken? Misschien is daardoor de overgebleven gist in het lageringsvat wel overleden?

Volgens mijn temperatuur logger data is het ongeveer een uur of 16 onder nul geweest.
http://pho.to/9hR1o

Jacques

Citaat van: Jepke op 07-09-2015  20:12 uNog iets: tijdens het coldcrashen is de temperatuur onder het nulpunt geschoten. Ik denk dat de koelkast die ik gebruik misschien niet meer helemaal jofel is. Zou dat niet het euvel hebben kunnen veroorzaken? Misschien is daardoor de overgebleven gist in het lageringsvat wel overleden?

Volgens mijn temperatuur logger data is het ongeveer een uur of 16 onder nul geweest.
http://pho.to/9hR1o

Dat is geen probleem. Gist wordt bewaard onder lage temperaturen.

Ik neem aan dat de gist niet bevroren is geweest. Door de alcohol en restsuikers ligt het vriespunt van bier een aantal graden onder nul. IJskristallen hebben wel een schadelijke werking. Deze kunnen namelijk celwanden doorboren.

Heb je ondertussen de doppen gecontroleerd?

Jepke

Ja, de doppen zitten allemaal goed vast. Zal morgen weer eens een flesje proberen.

Jepke

Nou, eindelijk goed nieuws! De fles waar ik iets meer dan een week geleden opnieuw een theelepeltje suiker aan toegevoegd heb heeft nu een normale schuimkraag! En meteen komen de smaken beter door! :proost:

Ik had ook nog een flesje opengemaakt waar geen extra suiker aan toegevoegd was en deze was ook weer plat  :o. Geen verbetering ten opzichte van een week geleden. Dus morgen even bij de resterende flesjes extra suiker toevoegen. Helaas was dit allemaal te laat voor mijn inschrijving voor het OBBK van volgende week maar gelukkig had ik nog een paar goede flesjes bewaard van de vorige batch dus nu: fingers crossed.

Jepke

Vanavond beetje extra suiker bij de overgebleven flesjes gedaan en de helft reageerde heftig (stroomde over) en de andere helft niet.

Dus ik denk dat Jaques ' theorie over verschil in hoeveelheid gist op de fles wel eens de oorzaak geweest zou kunnen zijn.

Maar hoe voorkom ik dit nu de volgende keer?

Jacques

Citaat van: Jepke op 11-09-2015  00:00 uMaar hoe voorkom ik dit nu de volgende keer?

Voor het bottelen het bier overhevelen in een bottelvat.
Een heel klein beetje gist meenemen tijdens het overhevelen.
Met een weegschaal vaststellen hoeveel wort je hebt. (Vat voor en na het vullen met bier wegen.)
Een suikeroplossing maken met minstens 2 keer zoveel water qua gewicht als suiker.
Deze oplossing voorzichtig door het bier roeren (zeker geen draaikolen).
Vervolgens het bier bottelen.

Gist en suiker zijn zo goed verdeeld over het bier. En je kunt heel precies een hoeveelheid bottelsuiker toevoegen.

Jepke

Bedankt Jaques! Ga ik meteen invoeren bij mijn volgende batch 🍺

Vergelijkbare Topics (7)

38756

Gestart door Paul d.

Reacties: 7
Gelezen: 2389

42683

Reacties: 20
Gelezen: 1831

31509

Gestart door errr

Reacties: 13
Gelezen: 6405

35306

Gestart door franklu

Reacties: 9
Gelezen: 3070

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.