Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Japansachtig bier

Gestart door Jepke, 06-05-2015 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Jepke

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een Japansachtig bier te brouwen. Het zou een enigszins droog, fris biertje moeten worden met niet al te veel alcohol. Witbierachtig. Er is echter niet zo veel over te vinden op de diverse fora. Na wat rondsurfen ben ik op het volgende recept voorstel gekomen:

Ik wil richten op ongeveer 4,5% alcohol.

Bierstijl: A - Witbier
Begin SG: ~1.040-1.044
Eind SG: ~1.007-1.010 (weinig restsuikers omdat dit een enigszins droog biertje moet worden)

16-18 IBU

Recept voor ongeveer 15 liter bier:
1.17 kg (40%) Pale Ale mout (7 EBC)
1.17 kg (40%) Pilsmout (3 EBC)
0.58 kg (20%) rijstvlokken (2 EBC). Deze moeten eerst 30 minuten voorgekookt worden voor het toevoegen aan het maischen. Ik lees op sommige fora dat er ook rijstkaf toegevoegd moet worden om te voorkomen dat tijdens het maischen alles dichtslaat. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En waar is dat spul te krijgen?

9.7 gram @60 min Cascade bitterhop (7.6%)
3.9 gram @15 min Cascade aromahop (7.6%)
0.5 gram Iers mos (@10 min)
±10 gram Yuzu poeder (@10 min). Dit is een japanse citrusvrucht die genoemd wordt als ingrediënt voor Japanse bieren.

75 gram (5 gram/liter geadviseerd gezien maar lijkt wat veel?) Sencha-thee. Deze wil ik in een hopzakje toevoegen aan het afkoelende wort op ongeveer 80°C

Maischschema:
30 min @50°C (Proteïne/Eiwit rust vooral t.b.v. de rijstvlokken)
60 min @66°C (Amylase rust)
5 min @78°C (uitmaischen)

Gist: Wyeast 1214 Belgian Abbey (want die heb ik nog liggen en is geschikt voor witbier)

Graag hoor ik jullie commentaar en tips!

arluijen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit 'japans' bier heb geproefd, behalve IKI bier (hetgeen volgens mij gewoon in Nederland wordt gebrouwen). Ik kan het dus niet vergelijken. Wel weet ik dat IKI ook een variant met Japanse thee heeft (en ook Yuzu lees ik net), wellicht handig om uit te vogelen wat hun hoeveelheden zijn...

Gerb

Dit wordt op geen enkele manier een witbier maar kan wel erg lekker worden. De rijstvlokken koken is een goed idee en deze geven een lichtere body, de 50 graden maischstap kun je wel weglaten. De gist vind ik minder goed passen, het wordt dan wat te veel ideeën in 1 bier. Gebruik liever een cleane gist, zodat er voor de thee ruimte overblijft. De Yuzu-poeder ken ik niet, maar het lijkt me vrij weinig voor 10 liter (?). Ik heb wel eens een Yuzu IPA van Evil Twin op en die was erg lekker. De thee lijkt me een mooie aanvulling. Als bitterhop zou ik een andere hop nemen, de Cascade is niet zo subtiel, probeer eens een Magnum en blijf rond de 15-20 IBU. 
Zo maar wat ideeën, dus kijk maar of je er iets mee doet.

ciesvandekwis

Rijstvlokken van Brouwland of Brouwmarkt zijn al voorgestoomd en hoef je niet te koken, gewoon mengen in de stort. Zelf al paar keer zo gewerkt en berekende SG uitgekomen.

Jepke

Citaat van: Gerb op 06-05-2015  13:26 uDe gist vind ik minder goed passen, het wordt dan wat te veel ideeën in 1 bier. Gebruik liever een cleane gist, zodat er voor de thee ruimte overblijft.

@ Gerb: Wat voor gist zou je dan voorstellen? Er wordt wel bovengisting geadviseerd.

arluijen

Citaat van: Jepke op 06-05-2015  14:26 u@ Gerb: Wat voor gist zou je dan voorstellen? Er wordt wel bovengisting geadviseerd.

Als je Clean wilt gaan zou ik voor de BRY-97 van Danstar kiezen..

Gerb

BRY97, US05, Wyeast German Ale, zoiets. Vergisten op 18°C. Andere gisten op lage temperatuur kunnen natuurlijk ook, maar te veel gistkarakter lijkt me in de weg te zitten van de subtiele fruitige, kruidige smaken van de thee.

seed7

Jepke,

Als je een witbier recept  als uitgangspunt neemt en daar alle tarwe(vlokken) door rijs(vlokken) zit je op een Japanse Happoshu. Een Happoshu heeft maximaal 67% gerstemout en de meesten hebben maar 25% mout.

Jou bier lijkt me een stuk interessanter :)

Nog en alternatieve gist zou de Gozdawa Alt gist kunnen zijn.

Ingo (Mmm, een witbier met 50% zwarte rijst...)

bert braadslee

Citaat van: Jepke op 06-05-2015  13:03 u75 gram (5 gram/liter geadviseerd gezien maar lijkt wat veel?) Sencha-thee.

Misschien een zeer overbodige opmerking maar ik doe hem toch.
Neem geen thee van Lipton, hier worden kunstmatige geur & smaakstoffen aan toegevoegd. En daarbij is ie heel erg niet lekker.
Bij een theewinkel of toko zijn uitstekende versies te krijgen.

Jepke

@Braadslee: Zeker geen Lipton thee, maar echte Japanse Sencha thee. (http://www.orientalwebshop.nl/ujinotsuyu-senc-japanese-green-tea-sencha-silver-100g

Iemand een idee over dat rijstkaf? Is het echt ergens goed voor?

Gerb

Niet gebruiken. Het is nergens te krijgen en overbodig. Hoe filter je?

Jepke

O ja, ik denk dat ik ook wat geraspte gemberwortel toe ga voegen  ::)  Lijkt me een aparte bite toevoegen. Ik vind in deze thread: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=6810.0 een hoeveelheid van 9 gram voor 25 liter dus voor 15 liter zou dat maar  ongeveer 5 gram zijn. Hier (https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1142167658 wordt zelfs 5-10 gram per liter geadviseerd op het einde van de kooktiijd!

Het moet natuurlijk niet gaan overheersen of gaan concurreren met de hopsmaak. Dus ik denk dat ik het bij een gram of 5 per liter houd en deze  geschaafd/geraspt de laatste 5 of 10 minuten van de kooktijd ga toevoegen.

Of ik bewaar het als optie: Yuzu of gember.

Jepke

Citaat van: Gerb op 06-05-2015  20:23 uNiet gebruiken. Het is nergens te krijgen en overbodig. Hoe filter je?

OK, dan laat ik dat rijstkaf voor wat het is. Inderdaad nergens te krijgen.

Ik filter met een hopfilter, maar de thee doe ik in een hopzakje dat scheelt al weer.

Gerb

5 gram verse gember vind ik best veel. Toegegeven, ik ben niet echt fan van de smaak, maar het overheerst wel snel. Ik zou eerder 2 gram toevoegen.

Tjeerd

Citaat van: Jepke op 06-05-2015  13:03 u75 gram (5 gram/liter geadviseerd gezien maar lijkt wat veel?) Sencha-thee. Deze wil ik in een hopzakje toevoegen aan het afkoelende wort op ongeveer 80°C

Zelf heb ik een paar keer een Saison met groene thee gebrouwen, maar dan op het moment van bottelen sterke thee gezet en dit toegevoegd (maar bij het afkoelen wordt volgens mij ook wel vaker gedaan).
Ik had alleen zelf het idee dat je dan wat van het aroma verliest. 
Een andere optie is om te koudhoppen met thee.
Mij lijkt 75 gram ook wel wat aan de hoge kant. Je kunt ook met 30-50 gram beginnen en dan later kijken of je meer wil toevoegen.

Jepke

Ik ben eruit!  :biersmile: Het lijkt me toch niet zo'n goed idee om Yuzu èn gember beide toe te voegen dus ga ik twee sub-batches maken. Een met Yuzu en een met gember. Ik start dan met 22.6 liter bij het maischen (1 uur bij 66°C) om uiteindelijk totaal op 20 liter na koken uit te komen.

Ik ga dus een split aanbrengen en het lijkt mij het handigste dat ik eerst alles tegelijk maisch en dan bijvoorbeeld net voor het toevoegen van de aroma hop het wort verdeel over twee pannen. Ik kan dan in de ene pan de de Yuzu toevoegen en in de andere pan de gember. Omdat de split bij hoge temperatuur gemaakt wordt heb ik meteen geen risiko op infecties.

Beide varianten zullen dan Sencha thee in de basis krijgen en hetzelfde hopschema volgen. Ik denk dat ik de adviezen van Tjeerd en Gerb ga volgen en me beperk tot ongeveer 3 gram thee per liter en 2 gram gember per liter.

Gerb

Ik had het niet over verminderen van de thee, maar je kunt altijd in een volgend brouwsel nog meer toevoegen. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Heb je misschien nog een link naar de yuzu?

Jepke

Hé Gerb,

Jij niet, maar Tjeerd wel  ;)

Hier heb ik de Yuzu gevonden: http://www.orientalwebshop.nl/s-b-japanse-yuzu-citrus-fruit-powder-4-5g Weliswaar in poedervorm.

Ik ga er vanmiddag eens langs, kijken of ze hem op voorraad hebben.

Jepke

Nou, eergisteren deze twee varianten op de fles gedaan. De thee smaak is niet echt doorgekomen maar het smaakte best wel lekker fris, daarom heb ik bij de variant met Yuzu nog wat extra sterke thee toegevoegd. Ik zou bij een eventuele volgede batch de Yuzu niet meer in een netje doen, maar gewoon erin laten zitten tijdens het gisten. Misschien krijgt het dan net iets meer citrus-achtige smaak. Het spul was namelijk nogal duur dus daar wil ik dan wel zo veel mogelijk profijt van hebben.

De variant met gember was wel wat pittiger van smaak maar de gember kwam er nog niet echt doorheen, dus misschien had het nog nèt iets meer gemogen.

Ben benieuwd over een week of 2-3 hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn. In ieder geval nu al een geslaagd experiment wat mij betreft. Nu nog even een leuk etiketje ontwerpen.

Jepke

Nou, inmiddels mijn tweede batch gebrouwen van de variant met de gember en gisteren de eerste fles geopend na drie weken lagering. En wat denk je? Geen koolzuur / schuim! Balen dus!

Maar de smaak is niet slecht te noemen dus ik geloof toch niet dat ik een infectie heb gehad.

Dus ik heb ook nog even de laatst afgevulde fles geopend die dus behoorlijk wat meer gist/bezinksel op de fles had. En dat was een gusher die daarna ook compleet plat ging.

Heb nog een kleine verdenking richting mijn kroonkurken of nieuwe kroonkurk apparaat maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijker. Iemand een idee waar het fout gegaan kan zijn?

Wil liever mijn volgende batch wel goed kunnen drinken...

EvdBroek

Citaat van: Jepke op 30-08-2015  22:31 uNou, inmiddels mijn tweede batch gebrouwen van de variant met de gember en gisteren de eerste fles geopend na drie weken lagering. En wat denk je? Geen koolzuur / schuim! Balen dus!

Maar de smaak is niet slecht te noemen dus ik geloof toch niet dat ik een infectie heb gehad.

Dus ik heb ook nog even de laatst afgevulde fles geopend die dus behoorlijk wat meer gist/bezinksel op de fles had. En dat was een gusher die daarna ook compleet plat ging.

Heb nog een kleine verdenking richting mijn kroonkurken of nieuwe kroonkurk apparaat maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijker. Iemand een idee waar het fout gegaan kan zijn?

Wil liever mijn volgende batch wel goed kunnen drinken...

Misschien je bottelsuiker onvoldoende gemengd

Jepke

Zou ik niet verwachten omdat ik de eerste drie dagen alle flessen geschud heb.

Gerb

Erwin bedoelde waarschijnlijk dat de bottelsuiker in het wort misschien niet goed verdeeld is geweest vlak voor het bottelen. Of heb je bij elk flesje apart suiker toegevoegd? In het eerste geval zou je ook flessen moeten hebben die veel koolzuur hebben. Hoeveel flessen heb je al geopend?

Het falen van alle kroonkurken lijkt me onwaarschijnlijk. Was de gist nog wel in leven bij het bottelen? Hoeveel suiker heb je gebruikt?

EvdBroek

Citaat van: Gerb op 31-08-2015  14:27 uErwin bedoelde waarschijnlijk dat de bottelsuiker in het wort misschien niet goed verdeeld is geweest vlak voor het bottelen. Of heb je bij elk flesje apart suiker toegevoegd? In het eerste geval zou je ook flessen moeten hebben die veel koolzuur hebben. Hoeveel flessen heb je al geopend?

Het falen van alle kroonkurken lijkt me onwaarschijnlijk. Was de gist nog wel in leven bij het bottelen? Hoeveel suiker heb je gebruikt?
Ja precies dit is wat Edwin bedoelt :-)

Jepke

Ik heb bij elk flesje apart suiker toegevoegd, een theelepeltje per fles wat ongeveer overeenkomt met 7 g/l.

De gist was denk ik nog wel degelijk in leven gezien de ene gusher die ik had (maar die daarna gek genoeg ook helemaal plat was; dat was de laatste gebottelde fles)

Ik heb inmiddels al een stuk of 6 flessen geopend en allemaal hetzelfde. Het is wel drinkbaar maar iets minder pittig als bij het bottelen vandaar dat ik de doppen eerst verdacht hoewel onwaarschijnlijk.

Het eind SG was 1.008 wat in lijn was met de eerste batch.

Vergelijkbare Topics (7)

8715

Gestart door ed

Reacties: 6
Gelezen: 6133

42015

Reacties: 64
Gelezen: 8061

30888

Reacties: 15
Gelezen: 4202

15788

Reacties: 51
Gelezen: 13625

34817

Reacties: 6
Gelezen: 2957

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.