Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aangekoekte Chemipro oxi?

Gestart door Marc0F, 28-04-2015 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Hoi allemaal,

Ik zit met een vervelend probleempje, ik heb namelijk een aantal dagen terug mijn glazen maandfles gevuld met water en wat schepjes oxi. (warm water)

Na een paar dagen de fles omgekiept, echter pas 1 dag daarna (vandaag) wilde ik hem gaan gebruiken.
Het oxi houdende water is dus een soort van opgedroogd in de fles en nu heb ik witte, kalkachtige sporen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, momenteel met schoonmaakazijn, maar ook met een flessenborstel. Tevens ook met PWB van star san een poging gedaan, en ook in dat mengsel geprobeerd te borstelen..

Het lijkt allemaal geen effect te hebben.
Ik weet ook niet zo goed wat de aanslag precies is, dat maakt het juiste middel vinden lastig natuurlijk.

Marc0F

De azijn doet blijkbaar toch zijn werk!
Het wordt minder, zonder te schrobben, tijdens het typen van mijn post, heeft het klaarblijkelijk het goedje (wat ik nu er toch van verdenk kalk te zijn) voor een deel opgelost.

Nog wat langer geduld en regelmatig schudden dus :)

Brouwers

Citaat van: Marc0F op 28-04-2015  21:00 uDe azijn doet blijkbaar toch zijn werk!!
Het wordt minder, zonder te schrobben, tijdens het typen van mijn post, heeft het klaarblijkelijk het goedje (wat ik nu er toch van verdenk kalk te zijn) voor een deel opgelost.

Nog wat langer geduld en regelmatig schudden dus :)

Ja, zuur is de oplossing. Oxi is natriumpercarbonaat. Als je het in water doet krijg je waterstof peroxide en natriumcarbonaat. Dus geen kalk maar wel te verwijderen met een zuur

Eric v B

Oxi moet je niet te lang laten staan want dan krijg je inderdaad witte aanslag. Een uurtje is voor mij de max. Ik heb een keer flesjes gehad met witte aanslag.

Marc0F

Is die aanslag overigens slecht voor de gezondheid?
Of is het puur een kwestie dat het er lelijk uitziet (beiden reden genoeg overigens, maar ik ben gewoon benieuwd) :)

Jacques

Citaat van: Marc0F op 28-04-2015  23:03 uIs die aanslag overigens slecht voor de gezondheid?
Of is het puur een kwestie dat het er lelijk uitziet (beiden reden genoeg overigens, maar ik ben gewoon benieuwd) :)

Het is een carbonaat neerslag zoals Brouwers terecht opmerkte. Door de inwerking van een zuur (bier is ook zuur) wordt het carbonaation omgezet in CO2 en H2O (koolzuurgas en water). Weinig schadelijk aan...

PBW laat ook een dergelijke aanslag achter. Niet verwonderlijk omdat dat grotendeels ook bestaat uit percarbonaat. Star San is zuur. Maar door de grote verdunning werkt dat minder effectief dan 10% schoonmaakazijn.
Mijn Spiedel Braumeister maak ik schoon met PBW waarna ik even met een doekje met schoonmaakazijn nog even langs de wanden ga. De Braumeister ziet er hierdoor uit als nieuw...

Oscar

Weer een kwestie van werken met een middel maar niet weten wat het is en hoe het werkt... wordt tijd dat de leveranciers van deze middelen dit soort info verschaffen (i.d.v.v chemie kaarten).

Ten alle tijden geldt: als je niet weet waar je mee werkt, of niet gebruiken, of goed naspoelen met water! Eigenlijk is het gewoon dom om met een middel te werken zonder te weten wat het is, wat het doet en hoe het werkt en hoe je ermee om dient te gaan (eventueel een gevaren kaart erbij).

Je hebt te maken met amateurs... In bedrijven wordt in dit soort gevallen eerst e.e.a onderzocht. Wordt het niet eens tijd dat wij thuisbrouwers ook eens de juiste info krijgen van onze leveranciers?  En zeker m.b.t reinigingsmiddelen?  :)

Don Emilio

Oscar daar ben ik het helemaal mee eens. Is dikwijls heel wat zoekwerk om aan de juiste info te komen. Zie soms de bomen door het bos niet meer. Of zijn er toch sites die nu al goede info hebben?

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-04-2015  01:32 uWeer een kwestie van werken met een middel maar niet weten wat het is en hoe het werkt... wordt tijd dat de leveranciers van deze middelen dit soort info verschaffen (i.d.v.v chemie kaarten).

Ten alle tijden geldt: als je niet weet waar je mee werkt, of niet gebruiken, of goed naspoelen met water! Eigenlijk is het gewoon dom om met een middel te werken zonder te weten wat het is, wat het doet en hoe het werkt en hoe je ermee om dient te gaan (eventueel een gevaren kaart erbij).

Je hebt te maken met amateurs... In bedrijven wordt in dit soort gevallen eerst e.e.a onderzocht. Wordt het niet eens tijd dat wij thuisbrouwers ook eens de juiste info krijgen van onze leveranciers?  En zeker m.b.t reinigingsmiddelen?  :)

Bij de reinigings- en desinfecteermiddelen die onze leveranciers verkopen worden wel degelijk gebruiksaanwijzingen gegeven. Bij Chemipro Oxi wordt op de verpakking vermeld dat de dosering 4 g / liter in warm tot heet water is. Contacttijd 2 - 5 minuten.
In dit geval is de contacttijd veel langer dan de aanbevolen contacttijd. De witte aanslag had voorkomen kunnen worden door de mandfles geen dagen lang gevuld met de oxi-oplossing te laten staan.

Marc0F

Ben dat niet met je eens Oscar, ik heb gelezen en weet dat oxi niet schadelijk is, mits je je aan de contacttijd houdt e.d.
Maar als je een andere contact handhaaft en de oxi daardoor aan de fles koekt, vind ik dat toch een ander resultaat dan wanneer je het snel na de inwerkingstijd wegspoelt.
Ik had geen idee of er dan iets verandert in het chemische proces of in de processen erna.

Overigens spoel ik oxi vaak nog na, puur omdat ik geen zin heb in de witte waas die men hier weleens beschrijft.

Maar goed, ik ben het met je eens dat iedereen die iets gebruikt w.b.t. chemicaliën wel moet weten wat het doet, hoe gevaarlijk het is en belangrijkste hoe je het veilig gebruikt.

Jacques

Citaat van: Marc0F op 04-05-2015  10:59 uBen dat niet met je eens Oscar, ik heb gelezen en weet dat oxi niet schadelijk is, mits je je aan de contacttijd houdt e.d.
Maar als je een andere contact handhaaft en de oxi daardoor aan de fles koekt, vind ik dat toch een ander resultaat dan wanneer je het snel na de inwerkingstijd wegspoelt.
Ik had geen idee of er dan iets verandert in het chemische proces of in de processen erna.

Overigens spoel ik oxi vaak nog na, puur omdat ik geen zin heb in de witte waas die men hier weleens beschrijft.

Maar goed, ik ben het met je eens dat iedereen die iets gebruikt w.b.t. chemicaliën wel moet weten wat het doet, hoe gevaarlijk het is en belangrijkste hoe je het veilig gebruikt.

Hiervoor heb ik al schreven dat de witte aanslag bestaat uit carbonaten en dat die in contact met bier reageren met de waterstofionen (bier is zuur) waardoor koolzuurgas en water ontstaat. De aanslag is daarom geen probleem.
Maar het ziet er niet uit. Vandaar dat ik ook altijd voorkom dat er een aanslag is. Daarnaast zorgt de aanslag voor een verhoging van de pH en dat wil je niet omdat daardoor het bier een wat wrangere smaak kan krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

38922

Reacties: 9
Gelezen: 1833

28207

Reacties: 6
Gelezen: 2421

12-03-2015 12:51 u
door homoeccentricus
13909

Gestart door William

Reacties: 15
Gelezen: 6153

45167

Gestart door Jan.vidal

Reacties: 12
Gelezen: 1079

35025

Gestart door Sjoerd

Reacties: 18
Gelezen: 4002

1539

Reacties: 4
Gelezen: 3137

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.