Kloon van prijswinnend witbier van Lukas Ausems en Alain Hannewijk

Gestart door roald.staal, 24-04-2015 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

roald.staal

Citaat van: Cambrinus op 16-09-2012  21:07 uMet onderstaand recept sleepten Lukas Ausems en Alain Hannewijk de 1e prijs in de klasse A in de wacht met 86 punten.

Commentaar van de keurmeester: "Uitstekend witbier. Past mooit binnen het type., erg lekker! Proficiat!"
Visueel: 15 van 15 punten
Geur: 19 van 25 punten
Smaak: 20 van 25 punten
Basissmaak: 9 van 10 punten
Body: 5 van 5 punten
Mondgevoel: 5 van 5 punten
Nasmaak: 13 van 15 punten

Recept voor 40 liter:

Mout:
Tarwemout: 5000 gram
Pilsmout: 5000 gram

Hop
Northern Brewer: 10 gram (70 minuten)
Hallertau Hersbrucker       : 20 gram (70 minuten)
Hallertau Hersbrucker       : 20 gram (10 minuten)

Kruiden
20 gram gekneusde koriander (10 minuten)
20 gram zoete curacaoschillen (10 minuten)

Gist
Safbrew WB-06

Maischschema
44 graden: 10 minuten
50 graden: 15 minuten
60 graden: 25 minuten
70 graden: 25 minuten
78 graden: 5 minuten

Hoi

Dit recept lijkt mij lekker om te brouwen voor deze zomer.
Echter staat er bij de hop geen alfa waarde.

Weet iemand wat de originele alfa waarde van de hop in dit recept is?

B.V.D.
Roald

Jacques

Citaat van: roald.staal op 24-04-2015  12:21 uHoi

Dit recept lijkt mij lekker om te brouwen voor deze zomer.
Echter staat er bij de hop geen alfa waarde.

Weet iemand wat de originele alfa waarde van de hop in dit recept is?

B.V.D.
Roald

Er gaat in verhouding weinig hop bij dit recept. Een procentje meer of minder maakt niet zo veel uit. Gewoon de aangegeven hopsoorten kopen en gebruiken in de hoeveelheid zoals aangegeven in het recept.

Voor de vorderingen van jouw bier graag een eigen topic aanmaken. Dit board is een eregalerij.

roald.staal

Hoi Jacques

Dank voor je snelle antwoord.
Ik heb de juiste hop soorten al in huis dus ik zal het recept dit weerkend eens brouwen.

Jacques

Citaat van: Jacques op 24-04-2015  13:01 uVoor de vorderingen van jouw bier graag een eigen topic aanmaken. Dit board is een eregalerij.

Ik heb deze berichten afgesplitst zodat in dit topic verder gediscussieerd kan worden over het bier van Roald.

klan85

Ik heb een algemene vraag over witbier, hopelijk wordt hier gereageerd, dan hoef ik geen nieuw topic aan te maken :)

Ik wil een lekker fris zomers witbier gaan brouwen, met wat ik nog in huis heb.

Bovenstaande hoppen heb ik niet in huis maar wel:

Hallertau Perle als basis

En voor een extra frisse hop kan ik wat Amarillo, Centennial of Chinook toevoegen, die heb ik nog in de vriezer.
Of zouden jullie dan een single hop Perle doen?

Daarnaast heb ik Tarwemout en Pilsmout staan.
Kan ik er gewone havermout ontbijt vlokken (Quaker) aan toevoegen zonder te verstijfselen?
Welk effect heeft dit? Of is het overbodig met 50/50 tarwe/pilsmout

Maarten

Citaat van: klan85 op 12-05-2015  09:38 uIk wil een lekker fris zomers witbier gaan brouwen, met wat ik nog in huis heb.

En voor een extra frisse hop kan ik wat Amarillo, Centennial of Chinook toevoegen, die heb ik nog in de vriezer.

Kan ik er gewone havermout ontbijt vlokken (Quaker) aan toevoegen zonder te verstijfselen?
Tenzij je bovenstaand recept ook kloont, mag je best een eigen topic hebben, toch?
Witbier is karakteristiek door de juiste gist, koriander en citrusschil. Heb je dat toevallig in huis? Meestal heeft bij witbier de hop niet zo'n prominente plek dat het veel uitmaakt welke je gebruikt. Perle is wel geschikt voor witbier, vind ik. Haver voegt geloof ik veel body toe aan het bier, maar ik heb het zelf maar weinig gebruikt. Daardoor wordt het bier minder doordrinkbaar, dus ik zou het liever bij tarwe en pale/pilsmout houden. Quaker vlokken zijn geloof ik al gestoomd, dus hoeven niet verstijfseld.

Jacques

Citaat van: klan85 op 12-05-2015  09:38 uIk heb een algemene vraag over witbier, hopelijk wordt hier gereageerd, dan hoef ik geen nieuw topic aan te maken :)

Ik wil een lekker fris zomers witbier gaan brouwen, met wat ik nog in huis heb.

Met het aanmaken van een eigen topic is niets mis.

Een beetje Amarillo kan geen kwaad in een witbier. Het fruitige van deze hop past goed bij dit biertype. Perle is ook prima. Vergeet niet dat een traditioneel witbier weinig hopkarakter heeft. De hop is dus niet zo belangrijk.

Havervlokken kun je toevoegen zonder verstijfselen. Het draagt bij aan de volmondigheid van een witbier. In het originele recept van Hoegaarden Witbier zit zo'n 10% havervlokken naast 30 tot 35% tarwevlokken.

Kokkebil

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 22-03-2022  20:01 uMaischwater?
Spoelwater?

Daarvoor moet je bij de oorspronkelijke brouwers van dit recept zijn...

Vergelijkbare Topics (7)

29419

Reacties: 17
Gelezen: 9220

2343

Reacties: 38
Gelezen: 10799

17062

Gestart door nomino

Reacties: 6
Gelezen: 2545

34997

Gestart door Thom

Reacties: 1
Gelezen: 1297

42332

Reacties: 6
Gelezen: 913

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.