Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bosvruchtenbier

Gestart door RienP, 16-01-2015 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

RienP

Hopend op een mooi voorjaar ga ik binnenkort een fruitbier brouwen. Ik had nog bijna 1,5 kilo brouwen bramen in de vriezer liggen en afgelopen nog een paar kilo diepvriesfruit erbij gekocht (lang leve de XXL weken bij de Lidl). Ik hoor graag jullie op/aanmerking op het onderstaande recept.

Wat is trouwens een goede vergistingstemperatuur voor de WB-06 gist?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBosvruchtenbier
Kenmerk01-2015
Brouwdatum30-1-2015
BiertypeWitbier
Aantal liters23
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater35,4 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater19,4 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid15 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %2,673 kg3 EBC
Tarwemout50,0 %2,673 kg3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saphir4,0 %20 gr75 minuten9 EBU
Saphir4,0 %20 gr20 minuten5 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Gemengd fruitTijdens lageren5455 gr0 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3,0 l/kg

William

Wat betreft mout, hop en fruit gaat het wel goed komen.

Je gebruikt heel veel spoelwater ten opzichte van maischwater. Probeer niet meer dan 1/3 spoelwater op het totaal te hebben.

Je laat geen maischschema zien. Probeer een vol schema aan te houden (bv 69°C en 72°C) om zo een volle basissmaak te krijgen. Fruitbieren heb doorgaans de neiging om erg droog en daardoor wrang te worden.
Ook willen ze nog wel eens slechte schuimstabiliteit hebben. Zo'n 8% carapilsmout wil daarbij helpen.

Je hebt het effect van de suikers op het schijnbaar start SG nog niet meegenomen. Probeer een schatting te maken van de hoeveelheid suiker (eventueel sap persen en Brix meten - graden Bris is dan percentage suiker). Je weet dan hoeveel sg-punten je extra krijgt door de suikers uit het fruit. Wel corrigeren voor het vocht uit het fruit  :).

Als je wat anders wilt doen kun je ook proberen een ondergist te gebruiken. Door de lage temperatuur blijft het fruitaroma beter behouden. En... de winter komt er aan dus lekker koud in een onverwarmde ruimte.

RienP

Bedankt voor de tips. Aangezien ik maisch in een koelbox heb ik tot op heden altijd een 1 staps schema aangehouden. Dus dan ga ik of naar 68/69 ºC of ik moet kijken of ik via het toevoegen van heet water een 2 staps schema kan maken.

Wat betreft het suikergehalt van fruit: Mijn ervaring bij het maken van fruitmede, is dat toevoeging van fruit tijdens de lagering een minimale impact heeft op het alcoholpercentage.  :proost:. Tegenwoordig meet ik dan ook niks meer rondom het toevoegen van fruit, tenminste tijdens het lageren.

Welke ondergist zou jij toepassen bij een fruitbier? Of maakt dat niet zo heel veel uit?

William

Citaat van: RienP op 16-01-2015  22:37 uWat betreft het suikergehalt van fruit: Mijn ervaring bij het maken van fruitmede, is dat toevoeging van fruit tijdens de lagering een minimale impact heeft op het alcoholpercentage.  :proost:. Tegenwoordig meet ik dan ook niks meer rondom het toevoegen van fruit, tenminste tijdens het lageren.

Dan zal de Brixwaarde van het sap uit het fruit vergelijkbaar zijn met die van het startwort = ongeveer 12 Brix

Citaat van: RienP op 16-01-2015  22:37 uWelke ondergist zou jij toepassen bij een fruitbier? Of maakt dat niet zo heel veel uit?

In mijn pruimepils heb ik goede ervaring met de S23-lager maar ik denk dat de W34/70 ook goed zal uitpakken.

RienP

Uiteindelijk heb ik hem 31 januari gebrouwen en toch met WB-06 laten vergisten. Verder heb ik wel wat carapils toegevoegd volgens je suggestie.
In de komende dagen gaat het fruit erbij.
Ik hou wel de ondergister variant in gedachten voor de volgende keer. Lijkt me een leuke variant om te proberen.

Bierig

En? Hoe vordert dit bier?

RienP

Het fruit heeft uiteindelijk ongeveer een maand in het bier gezeten. Vorige week heb ik het gebotteld dus het is nog even afwachten hoe het is geworden. Volgende week ga ik een eerste fles om eens te testen hoe de smaak is. Ik zal dan een update geven.

Bierig

Super, ik ben erg benieuwd.

Ik ben namelijk van plan om in Juli een speciaal kersenbier te brouwen, misschien gebaseerd op dit recept.

De kersen zijn al besteld...

RienP

Na 1,5 week in de fles kon ik mijn ongeduld niet meer bedwingen. Vanavond een flesje opengetrokken. Er zat al genoeg koolzuur op en ik was niet ontevreden over de smaak. Hopelijk is dit over een paar weken nog beter.

Als ik het nog een keer brouw dan ga ik echt op 69 ºC maischen was nu op 68 ºC/ 68,5ºC  uitgekomen. Net niet helemaal wat ik had beoogd.
Verder hou ik het carapils deel in de moutstort op minimaal 8%.

De kleur is fantastisch.

hobbybob

Het verschil om op 69 ipv 68/68,5 graden maishen zul je echt niet merken in het eind resultaat die 0,5 a 1 graad maakt echt geen verschil.

Dus als je iets anders had beoogt zul je het ook ergens anders moeten zoeken dan je maish temperatuur.

RienP

Citaat van: hobbybob op 25-03-2015  08:35 uHet verschil om op 69 ipv 68/68,5 graden maishen zul je echt niet merken in het eind resultaat die 0,5 a 1 graad maakt echt geen verschil.

Dus als je iets anders had beoogt zul je het ook ergens anders moeten zoeken dan je maish temperatuur.

Misschien mezelf niet helemaal goed uitgedrukt. Ik bedoelde meer dat ik niet mijn beoogde maischtemperatuur haalde. Als het verschil niet superveel uitmaakt is dat meegenomen, maar ik wil voor mezelf een bepaalde precisie in het brouwproces behalen als onderdeel van mijn leertraject in het brouwen.

hobbybob

Je zat op 0,5 á 1 graad tov je doel das behoorlijk goed gescoord.
In BrouwVisie wordt dat allemaal netjes voor je berekend, zelf ga ik altijd een graadje hoger voor mijn maish-water voordat ik stort dan kom ik er altijd wel.

Hangt natuurlijk er ook vanaf hoe "snel" je stort.

Beetje kokend water erbij in jouw geval dan was je mooi uitgekomen :biersmile:

jan le mercier

RienP,

In je eerste mail schrijf je "1,5 kilo brouwen": wat bedoel je daarmee? Bramen? Welk fruit heb je net gebruikt? Zowel het eigen geplukte als het diepvries?

Alvast bedankt,

Jan.

RienP

Ja dat moet bramen zijn (gelijk in het 1e bericht maar aangepast). Ik heb zowel de diepvries als de bramen uit eigen tuin gebruikt . Gezamenlijk dus bijna 5,5, kg. De bramen proef je goed in het bier. Als ik dit jaar veel eigen bramen heb misschien nog eens een volledig bramenbier brouwen. Of anders eens op jacht gaan naar wilde bramen.

Citaat van: hobbybob op 25-03-2015  11:11 uJe zat op 0,5 á 1 graad tov je doel das behoorlijk goed gescoord.
In BrouwVisie wordt dat allemaal netjes voor je berekend, zelf ga ik altijd een graadje hoger voor mijn maish-water voordat ik stort dan kom ik er altijd wel.

Hangt natuurlijk er ook vanaf hoe "snel" je stort.

Beetje kokend water erbij in jouw geval dan was je mooi uitgekomen :biersmile:

Kokend water toevoegen is een goede tip. Voor het maischwater ga ik ongeveer 2 ºC warmer dan de brouwsoftware aangeeft en dan kom ik over het algemeen goed uit.

Rien

hetspook

Is je biertje niet heel zuur geworden?
Dat had ik nl met mijn zwarte bessen bier.

RienP

Op dit moment valt het nog mee, maar het bier is nog jong dus het kan zijn dat er nog niet alle bottelsuiker is vergist. Hij smaakt nu iets minder zuur dan een krieklambiek. Ik ben benieuwd hoe dat wordt over een een week of 2. Misschien dat de carapils ook wat helpt?

Vergelijkbare Topics (1)

25135

Reacties: 32
Gelezen: 11241

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.