Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerst keer gebrouwen, wanneer overhevelen om te lageren?

Gestart door Fokko81, 15-03-2015 15:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Fokko81

Hallo iedereen,

Afgelopen zaterdag hebben we ons eerste brouwsel gemaakt. 25 liter irisch red ale. Na het koelen was het SG 1065. Het staat nu te gisten met een constant omgevingstemperatuur van 20 graden.

Nu is mijn vraag, met welk soortelijk gewicht moet ik gaan overhevelen om te lageren en hoe lang zal dit ongeveer duren?

mvg
Fokko

Oscar

Citaat van: Fokko81 op 15-03-2015  15:26 uNu is mijn vraag, met welk soortelijk gewicht moet ik gaan overhevelen om te lageren en hoe lang zal dit ongeveer duren?

Bij een goede vergisting kun je na 1 week overhevelen. Daarna nog 1 week warm of koud lageren. Meestal kun je dan bottelen (ikke wel)  :brouwen:

Fokko81

Citaat van: Oscar op 15-03-2015  15:38 uBij een goede vergisting kun je na 1 week overhevelen. Daarna nog 1 week warm of koud lageren. Meestal kun je dan bottelen (ikke wel)   :brouwen:

Is er ook een minimum of maximum SG voordat ik het in dit geval ga overhevelen?

bierhenkie

Citaat van: Fokko81 op 15-03-2015  15:41 uIs er ook een minimum of maximum SG voordat ik het in dit geval ga overhevelen?
Het SG moet een aantal dagen (ik ga uit van zeker 3) stabiel zijn. Dan kun je bottelen zonder ellende.

hetspook

Ik persoonlijk kijk niet naar het sg maar naar de belletjes in het waterslot.
In het begin gaatie een paar keer per 10 sec.
Na 3 dagen tot een week gaatie ongeveer 1 per minuut.
Dat is het moment dat ik meestal overhevel naar een mandfles.
Ik meet het sg wel maar dat heeft bij mij geen invloed op of ik overhevel.

Om te weten of je kan bottellen kan je beter wel kijken naar je sg.

Marcel_k

Citaat van: hetspook op 15-03-2015  17:14 uNa 3 dagen tot een week gaatie ongeveer 1 per minuut.
Dat is het moment dat ik meestal overhevel naar een mandfles.
Ik meet het sg wel maar dat heeft bij mij geen invloed op of ik overhevel.
Om te weten of je kan bottellen kan je beter wel kijken naar je sg.
ja, hier ook. Na een dag of 3 naar de mandfles, en dan nog minstens 7 dagen tot de SG-meting.

Jacques

Citaat van: Fokko81 op 15-03-2015  15:41 uIs er ook een minimum of maximum SG voordat ik het in dit geval ga overhevelen?

Op welk eind SG je uitkomt is van heel veel factoren afhankelijk. De gebruikte gist is een hele belangrijke factor. Zie ook dit artikel uit de wiki behorende bij dit forum.

Vergelijkbare Topics (7)

21234

Gestart door Aart

Reacties: 35
Gelezen: 14130

27178

Reacties: 11
Gelezen: 3307

31879

Reacties: 8
Gelezen: 2382

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.