Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond (-achtig)

Gestart door Jukkie, 05-03-2015 08:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik ben mijn restjes mout / hop aan het opmaken en heb onderstaand recept in elkaar gezet.
De bedoeling is een bier dat neigt naar een blond, maar stijl-echtheid is zeker geen doel. Ik wil een allemans-vriend bier brouwen met een goede body dat niet uit de bocht vliegt qua eigenschappen (bitter, zoet, body etc). Heeft iemand hier een mening over?  :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMalloot
Kenmerk017
Brouwdatum08-Mar-2015
BiertypeBlond(e)
Aantal liters24
Gewenst begin SG1067 (7.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater37.8 liter
Maischdikte2.8 l/kg
Maischwater18.0 liter
Spoelwater19.8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur20 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC78.6 %5.500 kg3 EBC
Cara-amber7.1 %0.500 kg60 EBC
Munchenermout 15 EBC7.1 %0.500 kg16 EBC
Kristalsuiker7.1 %0.500 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Columbus18.3 %8 gr90 minuten16 EBU
Challenger9.3 %10 gr90 minuten10 EBU
East Kent Golding5.7 %10 gr10 minuten2 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten2.8 l/kg
270°C30 minuten2.8 l/kg
378°C2 minuten2.8 l/kg

Opmerkingen-

Gerb

Voor een volle body zou ik de suiker er uit laten. Verder de Columbus vervangen voor een andere hop. Deze vind ik hard bitter. De kleur is ook best donker voor een blond.

Peter_1981

Zit je met het recept ook niet erg lang op 70 graden. Volgens mij zorgt dit voor moeilijker vergistbare suikers, waardoor je bier mogelijk zoeter wordt dan je hoopt (gezien het alcoholpercentage dat je verwacht).

Fripel

Dit komt aardig in de buurt van een Meibock-achtig biertje, op zich niks mis mee, in mei is tie mooi op dronk  ;)
Ik zou de suiker ook weglaten en eventueel wat tarwevlokken toevoegen, iets van 250 gram of zo.

Hay

En de S33 vergist niet zo heel ver door waardoor het ook wat zoeter word.
Heb een paar maanden geleden een dubbel en een blond met de s33 vergist waarbij ik bij de blond ook nog US-05 heb gebruikt.
Die is wel verder doorgegist.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik de S33 een apart soort (gist) smaakje aan het bier geeft.
Mijn volgende blonde ga ik met de T58 of S-04 vergisten.

Jukkie

Bedankt voor de op- en aanmerkingen; Ik ga eens sleutelen!

Maarten

Citaat van: Jukkie op 05-03-2015  14:02 uBedankt voor de op- en aanmerkingen; Ik ga eens sleutelen!

In mijn idee is voor een allemansvriend doordrinkbaarheid belangrijk. Ik vind daarvoor 7.3% best veel. Of je dan suiker moet verminderen? Nee, dat hoeft niet, dat komt de doordrinkbaarheid niet ten goede. Je kunt dat ook in mindering brengen bij je pilsmout.
Je hebt al een mooie lange 63ºC rust, dus de meeste zetmelen worden vergistbaar omgezet. Dat helpt ook bij doordrinkbaarheid. 30 minuten 70ºC is dan misschien wat veel, vooral omdat het niks oplevert. Na 15 minuten een zetmeelproef (jodium) en als die negatief is uitmaischen.

Tarwe zou ik zelf niet doen, dat vindt niet iedereen lekker. (ik bijvoorbeeld ;) ) Maar uiteindelijk is het jouw bier...

Gistprofielen ben ik niet zo goed in, S33 heb ik nooit gebruikt, maar als die niet ver doorgist is een ander misschien fijner.

Wolter

Citaat van: Maarten op 05-03-2015  14:26 uIn mijn idee is voor een allemansvriend doordrinkbaarheid belangrijk. Ik vind daarvoor 7.3% best veel. Of je dan suiker moet verminderen? Nee, dat hoeft niet, dat komt de doordrinkbaarheid niet ten goede. Je kunt dat ook in mindering brengen bij je pilsmout.
Je hebt al een mooie lange 63ºC rust, dus de meeste zetmelen worden vergistbaar omgezet. Dat helpt ook bij doordrinkbaarheid. 30 minuten 70ºC is dan misschien wat veel, vooral omdat het niks oplevert. Na 15 minuten een zetmeelproef (jodium) en als die negatief is uitmaischen.

Tarwe zou ik zelf niet doen, dat vindt niet iedereen lekker. (ik bijvoorbeeld ;) ) Maar uiteindelijk is het jouw bier...

Gistprofielen ben ik niet zo goed in, S33 heb ik nooit gebruikt, maar als die niet ver doorgist is een ander misschien fijner.

Alleen niet teveel pilsmout vanaf halen want dan wordt het al snel een droog waterig geheel met redelijk alcohol. Stel ik me niet echt voor bij een blond-achtig bier. Zou eerder toch wat suiker in mindering brengen en dan het maischschema wat jij voorstelt toe passen. Minder alcohol en door juist maischen wel redelijk lage body voor doordrinkbaarheid.

Jacques

Citaat van: Fripel op 05-03-2015  09:57 uDit komt aardig in de buurt van een Meibock-achtig biertje, op zich niks mis mee, in mei is tie mooi op dronk  ;)
Ik zou de suiker ook weglaten en eventueel wat tarwevlokken toevoegen, iets van 250 gram of zo.

Suiker er gewoon in laten. Mag eventueel naar zo'n 5%. Maar veel lager zou ik niet gaan.
Waarom een beetje tarwevlokken? Dat draagt toch niets bij.
Om te zorgen dat de kleur ook echt blond is en de smaak niet te zoet zou ik de cara-amber weglaten. Hierdoor krijg je ook een betere vergistingsgraad.
Maischschema zo laten. Daar is niet zo veel mis mee.
Koken kan naar 60 minuten. Dat zorgt ook voor een iets lichtere kleur.

Neetje

Citaat van: Hay op 05-03-2015  11:03 uEn de S33 vergist niet zo heel ver door waardoor het ook wat zoeter word.
Heb een paar maanden geleden een dubbel en een blond met de s33 vergist waarbij ik bij de blond ook nog US-05 heb gebruikt.
Die is wel verder doorgegist.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik de S33 een apart soort (gist) smaakje aan het bier geeft.
Mijn volgende blonde ga ik met de T58 of S-04 vergisten.

S33 geeft inderdaad een smaakje. Zelf vind ik dit voor een blond wel lekker. Sommige brouwers niet.
Denk dat je het een keer moet proberen om het te ontdekken. (Zonder andere gist toe te voegen).

Vergelijkbare Topics (7)

36494

Gestart door RobPh

Reacties: 13
Gelezen: 2761

22078

Gestart door William

Reacties: 6
Gelezen: 4125

3401

Reacties: 5
Gelezen: 2996

40621

Gestart door Takkie83

Reacties: 34
Gelezen: 4477

26395

Reacties: 16
Gelezen: 4900

9188

Reacties: 23
Gelezen: 7407

45359

Gestart door Goldin

Reacties: 8
Gelezen: 468

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.