Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpele (single hop) IPA

Gestart door rajd, 07-02-2015 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Ik ben voornemens om morgen weer eens te gaan brouwen. Dit maal brouw ik (wederom, sorry, hophead..) een IPA. Ik ga weer voor een single hop IPA - dit heb ik een paar keer eerder gedaan en dat is me uitzonderlijk goed bevallen - mede omdat ik op die manier de karakters van de verschillende hoppen goed leer kennen. Mijn doelen zijn, naast het single hoppen (met Centennial), een redelijk volle body en het testen van de Mangrove Jack's M44 (West coast, past m.i. wel goed bij de Centennial).

Zie hieronder mijn recept zoals het er nu staat. Ben benieuwd naar meningen, vooral v.w.b. de mouten. Zo houden of toch wat zwaarder maken of er bijv. wat biscuit aan toevoegen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptM&S
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume11.2 l
Begin SG1.065 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Garetz)59 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
11.40 lWater uit Zutphen6.09 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.483 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70.0 %
1.064 kgVienna moutDingemans8 EBC30.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69.0 °C2 min.45 min.3.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30.8 gCentennialbellen10.3%60 min.55.4 IBU
20.0 gCentennialbellen10.3%15 min.3.6 IBU
15.0 gCentennialbellen10.3%10 min.0.0 IBU
15.0 gCentennialbellen10.3%5 min.0.0 IBU
25.0 gCentennialbellen10.3%koudhop0.0 IBU
15.0 gCentennialbellen10.3%0 min.0.0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]15.0 gCentennialbellen10.3%0 min.0.0 IBU
US West Coast M44 ()bovengist

rajd

Ohja, over het maischen: ben net begonnen met BrouwHulp - op de een of de andere manier blijft BrouwHulp volhouden dat ik water uit Zutphen gebruik :-). Heb reeds mijn eigen water toegevoegd, echter kan ik dat niet selecteren? 45 min. maischen lijkt me overigens wat kort (BH stelt het zo voor)? Typisch doe ik een uur.

Shaka

Wordt een zoete zo op 69 graden! Die maischschema's pas ik altijd aan. Gewoon een uur maischen en dan zetmeelproef doen en vervolgens uitmaischen (of niet).

rajd

Citaat van: Shaka op 07-02-2015  23:58 uWordt een zoete zo op 69 graden! Die maischschema's pas ik altijd aan. Gewoon een uur maischen en dan zetmeelproef doen en vervolgens uitmaischen (of niet).

Zoet was ook wel een beetje waar ik op uit was :). Althans, een beetje. Ik ga gewoon voor een uur, i.t.t. de suggestie van BH.

Gerald

Betreffende BrouwHulp
in databanken, water(druppelsymbool) jouw waterprofiel aanmaken en het vinkje "standaard water" aanzetten. Bij een nieuw recept hoor je dan "jouw" water te krijgen. ;)
succes.

Wat jouw recept betreft zou ik niet meer dan 1 variabele veranderen. Zo kun je vergelijken met een eerder brouwsel.  ;D

RienP

Persoonlijk zou ik alleen meer richting een IBU van 70 gaan. Ik had daar voor mijn IPA eerst mijn twijfels over, maar uiteindelijk toch gedaan en het is een heel lekkere IPA geworden. Als een IPA wat meer body heeft kan er schijnbaar dus ook wat meer bitterheid tegenover staan.

rajd

Citaat van: Gerald op 08-02-2015  00:05 uBetreffende BrouwHulp
in databanken, water(druppelsymbool) jouw waterprofiel aanmaken en het vinkje "standaard water" aanzetten. Bij een nieuw recept hoor je dan "jouw" water te krijgen. ;)
succes.

Wat jouw recept betreft zou ik niet meer dan 1 variabele veranderen. Zo kun je vergelijken met een eerder brouwsel.  ;D

Ja dat is inderdaad een goede aanpak om ècht te leren. Zou ik moeten doen, maar netto heb ik daar nooit zo'n zin in :-).

rajd

Citaat van: RienP op 08-02-2015  00:12 uPersoonlijk zou ik alleen meer richting een IBU van 70 gaan. Ik had daar voor mijn IPA eerst mijn twijfels over, maar uiteindelijk toch gedaan en het is een heel lekkere IPA geworden. Als een IPA wat meer body heeft kan er schijnbaar dus ook wat meer bitterheid tegenover staan.

Die balans is inderdaad niet onbelangrijk. Ik heb eerder wel eens een IPA gebrouwen met net wat minder body (100% pale mout, vergist met US05) en 40IBU, ook die was erg lekker. Minder bitter, echter kwam daardoor (naar mijn mening, altijd subjectief he..) de fruitige smaak van de hop (Amarillo in dat geval) erg goed tot uiting. Ander smaakprofiel, desondanks erg lekker. Zou een 60IBU te weinig zijn voor deze moutstort?

RienP

Ik had mijn eigen recept er nog eens bijgepakt. Hier had ik een deel caramouten in gedaan en de volgende keer ga ik dit nog wat ophogen. Die 70 IBU mag er nu best zijn en overheerst wat. Extra caramout geeft nog wat meer balans naar mijn smaak. Aangezien jij geen caramouten in je recept hebt zou ik dan niet hoger dan 60 IBU gaan.

Als je nog eens een IPA brouwt zou je eens kunnen experimenteren met maischen op 67 ºC en bijvoorbeeld 5% caramout in je recept.

homoeccentricus

Ter vergelijking: http://imgur.com/r/Homebrewing/bfITU9X    Bell's  Two Hearted Ale, pure centennial. Niet de eerste de beste, want nummer 3 op de ratebeer IPA lijst. Deze kloon brouwen staat op mijn (lange) to-do lijst.

rajd

Citaat van: RienP op 17-02-2015  11:12 uIk had mijn eigen recept er nog eens bijgepakt. Hier had ik een deel caramouten in gedaan en de volgende keer ga ik dit nog wat ophogen. Die 70 IBU mag er nu best zijn en overheerst wat. Extra caramout geeft nog wat meer balans naar mijn smaak. Aangezien jij geen caramouten in je recept hebt zou ik dan niet hoger dan 60 IBU gaan.

Als je nog eens een IPA brouwt zou je eens kunnen experimenteren met maischen op 67 ºC en bijvoorbeeld 5% caramout in je recept.

Een dergelijk iets wel eens eerder gebrouwen :). Gaf inderdaad een prima body - desondanks voel ik een soort van behoefte tot experimenteren :-)

rajd

Citaat van: homoeccentricus op 17-02-2015  11:41 uTer vergelijking: http://imgur.com/r/Homebrewing/bfITU9X    Bell's  Two Hearted Ale, pure centennial. Niet de eerste de beste, want nummer 3 op de ratebeer IPA lijst. Deze kloon brouwen staat op mijn (lange) to-do lijst.

Grappig, in mijn zoektocht naar (commerciële) voorbeelden van single hop / centennial based IPA's kwam ik op de site van CraftBeerTemple een review van deze IPA tegen, vergeleken met eentje van Founders. Diende wel een beetje als inspiratie :-)

Vergelijkbare Topics (7)

4760

Reacties: 12
Gelezen: 3944

17327

Reacties: 8
Gelezen: 3453

40480

Reacties: 4
Gelezen: 866

2863

Gestart door Hopmans

Reacties: 110
Gelezen: 31598

16549

Reacties: 6
Gelezen: 2579

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.