Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Effect langdurig koelen van gebotteld bier

Gestart door NewLine, 26-01-2015 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Soms gebeurt het dat een gebotteld bierflesje een aantal weken doorbrengt in de koelkast alvorens openen.

Ik heb de indruk dat flesjes van dezelfde batch, maar bijvoorbeeld 3 weken of 1 dag in de koelkast een redelijk ander bier geven? Ik heb bijvoorbeeld de indruk dat het schuim op het langgekoelde veel sneller verdwijnt?

Inbeelding?

brouwmus

Koolzuur lost beter op in koud bier. Dat zou het verschil kunnen verklaren in de schuimkraag van je twee flesjes.

Maar "door en door gekoeld" zou het al na ~48 uur (of eerder) moeten zijn.

Er zou dus geen verschil moeten zijn tussen bier dat 2 dagen en bier dat 4 weken is gekoeld... Maar mogelijk zijn er mensen die dit (al dan niet bewust) getest hebben?

Oxhead

Mogelijk slaan de eiwitten in het lang gekoelde bier meer neer. (disclaimermode wetenschappelijk bewijzen kan ik niet. ;) )

William

Citaat van: Oxhead op 26-01-2015  12:21 uMogelijk slaan de eiwitten in het lang gekoelde bier meer neer. (disclaimermode wetenschappelijk bewijzen kan ik niet. ;) )

Ik zeg "spijker op d'n kop"

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 26-01-2015  17:33 uIk zeg "spijker op d'n kop"
En zorgen die voor slecht schuim?

William

Eiwitten en hop zorgen voor schuim. Hop meer voor de schuimvorming, eiwit meer voor de stabiliteit.

Koude waas is een onoplosbaar complex tussen opgelost eiwit uit de mout en polyfenolen uit de hop dat ontstaat bij afkoelen van het bier (bier wordt troebel). Deze complexen worden in de kou steeds groter en zakken naar de bodem van de fles. Uiteindelijk heb je dus minder opgelost eiwit in het bier en hierdoor slechtere schuimstabiliteit (en minder mondgevoel, maar mogelijk ook wat cleaner bier)

Vergelijkbare Topics (7)

38078

Reacties: 4
Gelezen: 1568

30207

Reacties: 11
Gelezen: 3898

20806

Gestart door pitt

Reacties: 28
Gelezen: 12467

6053

Gestart door NonDrip

Reacties: 12
Gelezen: 7989

32461

Reacties: 24
Gelezen: 8560

23199

Reacties: 25
Gelezen: 14149

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.