Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Odin Saison

Gestart door Gerb, 15-07-2005 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Na het succes van de Thor saison, komt nu de Odin Saison. Deze stijl staat al een tijdje op mijn lijstje, vooral vanwege de invloed op de smaak van de gebruikte gist en de hop. Dus geen gedoe met kruiden of veel moutsoorten, laat de gist en de hop de smaak maar bepalen!
Aangezien het type saison niet erg duidelijk is, probeer ik de moutstort uit de biertypengids.

recept voor 15 liter
Pilsmout3000gram85,1%
tarwemout175gram5,0%
kristalsuiker350gram9,9%

maischschema
temp607075
tijd 40355

Het bier moet droog worden (eind-SG 1010), dus 40 minuten op 60 graden.

kooktijd 90 minuten

In de biertypengids staan EK Goldings en Styrische hop tot 32 EBU genoemd. Aangezien ik dit niet in huis heb en net Cascade in de winkel gevonden heb, wil ik graag onderstaand proberen. Volgens de BTG heeft een saison een citrusachtige geur en nasmaak, welke Cascade schijnt te hebben (grapefruit toch?)

Challenger 6,5%20 gramFWH
Cascade 5,5%12 gram30 min
Cascade 5,5%10gram 5 min

Gist: opgekweekte Dupont saison. Vergisting op ongeveer 24 graden.

Dichtheid: 1060-1010
Bitterheid: 32 IBU
Kleur: 7 EBC (iets te licht voor de stijl)  :pasop:
Alc%: 6,6%

Het etiket is al in de maak....

Gerb

MO

je wilt kruidigheid uit de hop halen begrijp ik. dan is citrus uit Cascade natuurlijk een goed idee (evt drooghoppen!). Maar Challenger lijkt me dan niet zo tof. Kijk maar eens naar de Westmalle tripel: een kruidige tripel zonder kruiden maar alleen (zachte) aromahoppen. Waarom geen Saaz/brewer's gold/hallterau achtige hoppen voor een kruidige toets? Challenger is een harde hoor!

waar haal jij een verse Dupont Saison vandaan? Ik kan maar geen Saisons vinden.

Gerb

Hé Mo,

Bedankt voor het antwoord. Die Challenger heb ik nog, het zou ook niet mijn eerste keus zijn, maar mijn vriezerdeur ligt halfvol met van die zilveren vacuumzakken die er elke keer uitpl#*$en :echtboos:

Ik heb ook wel Saaz, maar dat beschouw ik als een aromahop. Denk je dat ik die 90 minuten mee kan laten koken? Verder heb ik Fuggles, Styrian Goldings en Tettnanger

Die Saison Dupont heb ik gekocht bij de Wijn -en Bierboetiek in Den Haag. THT tot 07-2008 (uit mijn hoofd). Ik moet nog beginnen met opkweken.

Gerb

J

Als alternatief voor zelfgekweekte gist kan je e.v. Wyeast 3724 Belgian Saison (helaas niet te koop bij Brouwland) of T-58 gebruiken.
De gisting zou ook op relatieve hoge temperaturen moeten gebeuren. Naar het schijnt zou Dupont vergisten op 30°C

ipv kristalsuiker zou ik lichte kandij of bruine suiker gebruiken. Geeft iets meer volmondigheid en een paar EBC'tjes meer.

o ja de hoeveelheden van het recept lijken mij ook niet te kloppen (2700 gram pils en 2700 gram tarwe ?)

J.

Gerb

He J,

Is inmiddels veranderd, klopte inderdaad geen hout van! Waar kan ik die T58 krijgen?

Zou kandijsuiker zoveel uitmaken? Ik geloof namelijk niet dat je het echt kunt proeven. :lekkerbier:

Gerb

J

Gerb,

T-58 kun je kopen bij Brouwland (id 050.003.3). Het is een korrelgist.
In België veel gebruikt door kleine brouwerijen

J.

Adrie

Ha Gerb,

Ongeveer jou recept stond bij mij ook al op de verlanglijst. Een Saison met Cascade lijkt me niet te versmaden. Ik zou wel een echte saison-gist gebruiken voor het juiste karakter. Die van Dupont is natuurlijk inderdaad de klassieke. Het water loopt me al in de mond.  Houd ons vooral op de hoogte.

Gerb

Ok ik ben er denk ik uit. Cascade is een bitter/aromahop volgens ProMash, dus dat doe ik dan ook.
Ik zat het recept van MO's pittig blondje door te lezen en daar was er niet echt sprake van citrus, ondanks de hoge hopgift aan het begin en midden van het koken. Volgens hem was het vanwege het ontbreken van het drooghoppen. Dus nu moet het wel citrusachtig worden:

Cascade 5,5%   20 gram   FWH
Cascade 5,5%   12 gram   30 min
Cascade 5,5%   10 gram    dryhop

Totale bitterheid: 28 IBU

Gerb

MO

en die Challenger laat je zo? Ik heb nu verschillende versies (variaties in gist) gebrouwen van het pittige blondje met Cascade. Ik proef dat citrus achtige niet zo heel goed, maar dat kan ook aan mij liggen. Drooghoppen zal zeker helpen, goed idee!

Gerb

Hé MO,

Het wordt een Cascade solo! Ik heb nog nooit met Cascade gebrouwen, dus voor mij wordt het een verrassing.

Gerb

Johannes

Citaat van: Adrie op 15-07-2005  19:29 u. Een Saison met Cascade lijkt me niet te versmaden. Ik zou wel een echte saison-gist gebruiken voor het juiste karakter.

Dat denk ik ook maar wat zou de smaakpolitie er van zeggen?  :police: gevoelsmatig zou ik aan styrian goldings denken of familie daarvan maar goed dat is maar een gevoel, toevallig vandaag nog 1 of 2 saisons bij Burg in ermelo gehaald Yummie !! Als ik zelf een saison ga brouwen dan gooi ik er een paar peperkorrels bij in.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Cascade en Styrian Goldings liggen heel dicht bij elkaar. Beide hopsoorten zijn directe afstammelingen van Fuggles. Alledrie geven ze een citrusachtig aroma aan het bier. Cascade meer richting grapefruit, Styrian Goldings meer richting citroen en Fuggles meer richting sinaasappel. Althans, deze associaties heb ik met deze hopsoorten.

Johannes

Beide zijn inderdaad citrusachtig maar goed, ik ken Cascade alleen van APA 's met over het algemeen een fikse hopstorting, misschien overdone maar wel lekker.

Gerb

Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen! Styrian Goldings citroen en Fuggles sinaasappel? Ik voel me af en toe echt een lomperik die alles gewoon maar naar binnen klokt, zonder echt wat te proeven.
Wat is dan jouw ervaring mbt tot het duidelijk naar voren laten komen van deze smaken. Is dat aan het begin, aan het eind of als drooghop?

Gerb

Adrie

Met name als drooghop, maar ook een beetje bij een late hopgift (5 tot 10 minuten). En het zijn mijn associaties. Van MO weet ik dat hij die associtie met Fuggles onzin vindt.

Johannes

Citaat van: Gerb op 21-07-2005  17:14 uDit heb ik nog nooit gehoord of gelezen! Styrian Goldings citroen en Fuggles sinaasappel? Ik voel me af en toe echt een lomperik die alles gewoon maar naar binnen klokt, zonder echt wat te proeven.
Wat is dan jouw ervaring mbt tot het duidelijk naar voren laten komen van deze smaken. Is dat aan het begin, aan het eind of als drooghop?

Gerb

Om smaken in bier te benoemen kun je dat benoemen aan de hand van zaken die de brouwer er absoluut niet in heeft gestopt. Ik spreek dan ook liever van een 'citrusachtig karakter' ipv ....-smaakt naar citroen, grapefruit of wat dan ook.

:degroeten:

Johannes

Gerb

Vorige week heb ik de saison gebrouwen. Alles is goed gegaan, alleen kwam het eind-SG op een schamele 1060 ipv 1066 uit. 
De giststarter was actief belucht. THT-datum van de fles was 12-2006 en was binnen 2 dagen aan de gang, geur en smaak was iets zurig, fruitig tijdens toevoegen. Vergisting duurde 4 dagen. SG 1013
Inmiddels overgeheveld naar de lagervaten en 15 gram Cascade toegevoegd. Over 2 weken bottelen.

Gerb

Gerb

Zondag dit bier gebotteld, man wat een hopgeur zeg! Dit moet wel een lekker bier worden. De smaak was minder hoppig dan de geur doet vermoeden, maar toch lekker bitter. Verder was de smaak fris, citrusachtig. Het deed me heel erg sterk denken aan een Poperings Hommelbier, wat natuurlijk niet zo gek is met die heerlijke hopgeuren. Van enige speciale invloed van de gist merkte ik niet veel.

Gerb

Gerb

Gisteren eentje open getrokken na een week op de fles. Beetje vroeg maar ik kon mezelf niet meer bedwingen. De nagisting was al bijna klaar. Nog een licht zoet smaakje in de verte. De hopsmaak was perfect! Niet heel bitter maar echt een citrusachtige smaak (Cascade rules!). Er zitten nog wel wat rauwe randjes aan, maar dat is na 1 week niet zo gek.
De kleur was prachtig goudgeel, beetje Duvelachtig met een lichte troebeling. Van de speciale gist heb ik niet zoveel invloed geproefd. Waarschijnlijk komt het lichtzurige pas na een tijdje opzetten.

Gerb

MO

ik heb vrijdag voor het eerst een dupont saison gedronken. Een heel licht, wat wrangig, niet kruidig bier. Ik vond hem ook wat dun en met die wrangigheid een onprettig, wat saai bier. Vind jij dit bier wel lekker?

Gerb

Ik moet eerlijk toegeven dat het bier vaak wel wat dun is, maar het lichte, bittere en wrange maken het een heerlijk bier om op een warme avond te drinken.
Mijn ervaring is ook dat dit bier verandert in tijd. De ene keer vind ik het ook wel een beetje saai, maar andere keren, zit het vol met wrangheid/rinsheid, hopsmaak en droogheid. Volgens mij komt het door de gist die een tijdje nodig heeft (melkzuurbacterien?)

Gerb

MO

Nu aan het proeven.

uiterlijk: troebel, blond; vorstelijke schuimkraag, wel overwegend wat grote bellen
geur: complex mengsel van veel citrus (Cascade), wat diacetyl (ik twijfel, het is wel erg weinig) en een geinig fruitig gistprofiel

hoofdsmaak inderdaad dezelfde saaie bodyloosheid van de saison dupont. wat een enorm droog, dunnig bier! En: Belgen hebben dat wel vaker (bv duvel): de geur belooft meer hop dan de smaak waarmaakt. Nasmaak: hoppigheid blijft niet lang hangen, pas bij doordrinken komt er wat. Verder absoluut niet fruitig.

geen brouwfout te ontdekken overigens.

volgens mij is het echt een saison. ik begin die stijl langzaam maar zeker te begrijpen. en het blijkt niet mijn smaak te zijn, ik vind het te droog en te dun. Het zou wel eens een geniale dorstlesser zomers kunnen zijn. De Cascade past overigens schitterend in dit bier

Ben toch blij dat ik er twee gekregen heb. Of jammer maar twee eigenlijk.

Gerb

He MO,

Ik beschouw je commentaar maar als een compliment.  ;D . Vooral dat gedeelte over geen brouwfouten en zo. Ik vind het zelf gewoon een lekker doordrink biertje.

Gerb

Vergelijkbare Topics (7)

26819

Gestart door Gerb

Reacties: 6
Gelezen: 2351

34584

Reacties: 8
Gelezen: 2513

17586

Gestart door Paretje

Reacties: 19
Gelezen: 7061

32598

Gestart door KingKarel

Reacties: 3
Gelezen: 1470

15740

Gestart door Turin

Reacties: 12
Gelezen: 3187

26150

Gestart door William

Reacties: 24
Gelezen: 7793

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.