Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting volgen met weegschaal

Gestart door hansHalberstadt, 01-01-2015 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Op dit moment ben ik nog bezig met het verwerken effect van de giststarter (als je die hebt). Punt is dat je het begin SG meet en gewicht op het moment dat je net de starter hebt toegevoegd en dat definieer je dan als beginsituatie en dus als start van de gisting.
Maar in feite zou je het moeten zien als een samenvoeging van 2 brouwsels waarvan er al eentje half is vergist (nl de starter)

Wat je dus eigenlijk moet doen is helemaal teruggaan naar de denkbeeldige situatie waarbij je de starter in de begintoestand zou toevoegen aan de onvergiste wort en dat is dan de echte beginsituatie van het brouwsel met vergistingsgraad = 0
dus het punt waarop je feitelijk de starter toevoegt is dan al een paar procent vergist dus een SVG groter dan 0.

Dat ben ik nu aan het bekijken hoe je dat mee kunt nemen waarbij je dan ook nog later toegevoegde suiker, water en evt verlies tgv overschuimen allemaal kunt terugrekenen naar een denkbeeldige beginsituatie waarbij je de onvergiste starter toevoegt en ook de suiker en het extra water en ook het eventuele verlies tgv overschuimen verrekent alsof dat verlies gelijk is opgetreden in de denkbeeldige beginsituatie.

Alleen dan kun je de echte SVG uitrekenen tov de denkbeeldige beginsituatie.

hansHalberstadt

Hier de laatste versie. Als iemand die wil reviewen of testen graag.
En wat achtergrond info erbij in de pdf.

hansHalberstadt

Hier een update van de weegmethode sheet.
Er zit nu ook een berekening in voor het momentane alcoholpercentage zodat je tijdens de gisting via de weegmethode al kunt zien hoeveel alcohol er is.
En daarbij wordt ook rekening gehouden met evt toegevoegd suiker of water tijdens de gisting en evt kun je ook nog de verloren wort via een blowoff verrekenen, mits je in staat bent om daar het gewicht van te bepalen.

Jacques

Ziet er goed uit Hans.
Alleen snap ik niet waar je het veld van het aantal dagen in de maand nodig hebt? Excel kan toch met data rekenen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-02-2022  13:59 uZiet er goed uit Hans.
Alleen snap ik niet waar je het veld van het aantal dagen in de maand nodig hebt? Excel kan toch met data rekenen...
Ik heb altijd wat moeite met uitzoeken wat voor handige standaard features er in de pakketten zitten. Komt meestal omdat ik niet weet hoe iets precies heet dus dan is het ook lastig zoeken. Misschien kun je de sheet snel aanpassen met jouw idee voor tijd? uiteindelijk rekent het ding met een dagnummer vanaf het moment van aantenten met het gedeelte van de dag achter de komma, bv 1 uur en 25 minuten na aantenten is dag 1/24=0.059.  dus als je dat uit de datum en de tijd kunt extraheren is dat misschien handiger.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-02-2022  19:38 uIk heb altijd wat moeite met uitzoeken wat voor handige standaard features er in de pakketten zitten. Komt meestal omdat ik niet weet hoe iets precies heet dus dan is het ook lastig zoeken. Misschien kun je de sheet snel aanpassen met jouw idee voor tijd? uiteindelijk rekent het ding met een dagnummer vanaf het moment van aantenten met het gedeelte van de dag achter de komma, bv 1 uur en 25 minuten na aantenten is dag 1/24=0.059.  dus als je dat uit de datum en de tijd kunt extraheren is dat misschien handiger.

Dat wil ik wel doen. Alleen heb ik het nu erg druk met alle aanpassingen van het forum. Daar ben ik de komende tijd nog wel even mee bezig.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-02-2022  23:04 uDat wil ik wel doen. Alleen heb ik het nu erg druk met alle aanpassingen van het forum. Daar ben ik de komende tijd nog wel even mee bezig.
Geen probleem, heeft geen haast. als je zo een hint hebt bv een statement/functieaanroep evt als klein voorbeeldje in een lege Excelsheet dan kan ik het wel zelf ook waarschijnlijk.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-02-2022  17:00 uGeen probleem, heeft geen haast. als je zo een hint hebt bv een statement/functieaanroep evt als klein voorbeeldje in een lege Excelsheet dan kan ik het wel zelf ook waarschijnlijk.

Ik heb je een rekenblad gemaild.

hansHalberstadt

@ Jacques: nog niets ontvangen. Misschien misgegaan?

Op dit moment ben ik ook bezig met een goedkope weegschaal uit testen. https://www.velleman.eu/support/downloads/?code=VTBAL500
werkt goed als weegschaal voor de weegmethode, echter de functie om de automatische uitschakeling op te heffen (5x on/off indrukken met tarra ook ingedrukt) lijkt niet te werken en het ding gaat toch uit. Beetje klunzig dus dat de functie gewoon niet werkt maar el aangegeven staat in de handleiding. 
Dat voorlopig opgelost via een motortje met vertraging die elke 20 seconden een gewichtje van 100g laat zakken op het gistingsvat en zo denkt de weegschaal dat men steeds bezig is met wegen en blijft dan wel aan.

De weegschaal kan wel tot 100 g verlopen mbt het nulpunt na weghalen en herplaatsen van het gistingsvat  (waarschijnlijk door stressverandering van het rekstrookje samen met de lijm) zeker als je het vat een beetje uit het midden zet en ook het plateau is veel te klein en te labiel voor 40 kg. Maar eenmaal geplaatst verloopt hij nauwelijks meer ook niet na een dag, dus kun je er toch goed de gisting mee volgen.

ps, herstel.: de aan/uit functie disabelen werkt toch wel. Het display gaat na een minuut uit, maar als je even beweegt dan gaat het display weer aan en geeft dan nog steeds het juiste gewicht. Dus eigenlijk wel slim zelfs om het display uit te zetten.
Je kunt hem voeden me een 6V DC adapter, maar zou veel handiger zijn om dat met een 5V USB adapter te doen. Dat uitgeprobeerd en werkt ook prima. (met een verloopje gemaakt van USB naar benodigd ronde plugje)

hansHalberstadt

Op dit moment ook bezig met een Delphi 7 programma tje schrijven waarmee je met een webcammetje getallen kan lezen en omzetten in een getal waar het programma mee kan rekenen. dat programma kan dan bv continue automatisch de gisting volgen/ Maar dat werkt natuurlijk niet als het display van de weegschaal uit gaat. Maar dat kan ik dan natuurlijk dan eer oplossen door even het gistingsvat aan te raken bv met een motortje of iets dergelijks waarna het display aangaat en de webcam dan het gewicht kan aflezen.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-02-2022  20:30 u@ Jacques: nog niets ontvangen. Misschien misgegaan?

Ik heb de mail wel verzonden. Maar er zijn wel problemen met de mailinstellingen. Ik heb hulp gevraagd aan de nieuwe hoster (Vimexx) maar hun helpdesk is naar mijn idee ondermaats...

Jacques

Citaat van: Jacques op 07-02-2022  22:35 uIk heb de mail wel verzonden. Maar er zijn wel problemen met de mailinstellingen. Ik heb hulp gevraagd aan de nieuwe hoster (Vimexx) maar hun helpdesk is naar mijn idee ondermaats...

Net zelf nog een keer zelf zitten kijken naar de beveiligingsinstellingen van de mail. Als het goed is, is het probleem nu opgelost.
Een test met mail-tester.com laat geen problemen meer zien.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-02-2022  22:58 uAls het goed is, is het probleem nu opgelost.
Een met mail-tester.com laat geen problemen meer zien.
Inderdaad ontvangen, dank daarvoor en daarmee gelijk even mijn sheet aangepast en nog wat grafiekjes erbij gezet.
ps, bijlage bevatte nog een onnodige kolom met huidige maand. is verwijderd en V3 is nu bijgevoegd.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2022  06:58 uen daarmee gelijk even mijn sheet aangepast

met Ctrl en ; kun je de huidige datum genereren in Excel en met Ctrl shift en ; de huidige tijd. spatie ertussen en je hebt het invoerveld zonder dat je alles in hoeft te typen. bv 10-2-2022  8:57:00 en daar rekent de sheet dan gelijk het dagnummer vanaf start gisting mee uit (dank Jacques)  bv =IF(E41>0;(E41-$E$11)*1;"") levert 7.5 dag met in hokje E41 de huidige tijd en in hokje E11 de starttijd t=0

hansHalberstadt

Een tijdje geleden heb ik een weegschaal gekocht van 40 kg per 5 g voor 29 euro:
VEL VTBAL500
Pakketweegschaal, digitaal, tot 40,0 kg
https://www.reichelt.nl/nl/nl/pakketweegschaal-digitaal-tot-40-0-kg-vel-vtbal500-p253393.html?&trstct=pol_4&nbc=1

Je kunt de weegschaal op een DC adapter zetten en dan auto switchoff disabelen (ik heb dat gedaan via een standaard USB adapter en een usb snoertje met daaraan een stekkertje gesoldeerd wat in de weegschaal past)
Het ding verloopt niet, ook niet met bv een week lang 20 kg erop, mits je er niet aankomt, maar voor het volgen van de gisting hoeft dat ook niet.
Zwak punt is het stekkertje van de weegschaal naar de uitleesunit. Zodra je daar een beetje aan beweegt geeft de weegschaal soms ineens 50-100 g meer of minder aan en blijft dan zo staan. Maar zoals gezegd: als je hem op 0 zet en dan je gistingsvat erop en er dan vanaf blijft is hij zeer stabiel en heel nauwkeurig mogelijk om de gisting mee te volgen.
ps, let op het ding is kleiner dan je denkt. het plateau is maar 20 x 20 cm en een beetje zwak van constructie dus buigt snel heen en weer met een zwaar vat
erop.
Zie ook bericht #183 07-02-2022 19:30 u

Jacques

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 28-03-2022  20:04 uEen tijdje geleden heb ik een weegschaal gekocht van 40 kg per 5 g voor 29 euro:
VEL VTBAL500
Pakketweegschaal, digitaal, tot 40,0 kg
https://www.reichelt.nl/nl/nl/pakketweegschaal-digitaal-tot-40-0-kg-vel-vtbal500-p253393.html?&trstct=pol_4&nbc=1

Je kunt de weegschaal op een DC adapter zetten en dan auto switchoff disabelen (ik heb dat gedaan via een standaard USB adapter en een usb snoertje met daaraan een stekkertje gesoldeerd wat in de weegschaal past)
Het ding verloopt niet, ook niet met bv een week lang 20 kg erop, mits je er niet aankomt, maar voor het volgen van de gisting hoeft dat ook niet.
Zwak punt is het stekkertje van de weegschaal naar de uitleesunit. Zodra je daar een beetje aan beweegt geeft de weegschaal soms ineens 50-100 g meer of minder aan en blijft dan zo staan. Maar zoals gezegd: als je hem op 0 zet en dan je gistingsvat erop en er dan vanaf blijft is hij zeer stabiel en heel nauwkeurig mogelijk om de gisting mee te volgen.
ps, let op het ding is kleiner dan je denkt. het plateau is maar 20 x 20 cm en een beetje zwak van constructie dus buigt snel heen en weer met een zwaar vat
erop.
Zie ook bericht #183 07-02-2022 19:30 u
Hoi Hans, is de weegschaal nog steeds stabiel? Staat deze in de klimaatkast? Met mijn loadcel experimenten hield ik het ook stabiel, maar na temperatuurschommelingen en het nemen van monsters ontstonden er toch kraakverschijnselen in die rekstrookjes. Sg was er met de mooie sheet van jou en Jacques nog wel uit te halen, maar 10% afwijking zinde me niet.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 20-04-2022  18:36 uHoi Hans, is de weegschaal nog steeds stabiel? Staat deze in de klimaatkast? Met mijn loadcel experimenten hield ik het ook stabiel, maar na temperatuurschommelingen en het nemen van monsters ontstonden er toch kraakverschijnselen in die rekstrookjes. Sg was er met de mooie sheet van jou en Jacques nog wel uit te halen, maar 10% afwijking zinde me niet.
De weegschaal staat gewoon in een ruimte, weliswaar redelijk constante temperatuur, maar varieerde toch wel een graad of 2 verloop is er nauwelijks, behalve als je aan het stekkertje komt. Dus het stekkertje naar de uitleesunit zit een gevoeligheid. Maar zolang je daar niet aankomt is het ok.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2022  19:13 uDe weegschaal staat gewoon in een ruimte, weliswaar redelijk constante temperatuur, maar varieerde toch wel een graad of 2 verloop is er nauwelijks, behalve als je aan het stekkertje komt. Dus het stekkertje naar de uitleesunit zit een gevoeligheid. Maar zolang je daar niet aankomt is het ok.
Okay, mooi. In mijn geval probeerde ik de temperatuur in het gistvat constant te houden en daar geen concessies aan te doen. In het begin dus koelen in de klimaatkast en daarna verwarmen. De loadcel(len) onder het gistvat kre(gen) wel temperatuurschommelingen van een graad of 10 - 15 voor zo'n strookjes. Dat was gedeeltelijk in de programmatuur te vereffenen. Inmiddels geloof ik het sg verloop wel, eindresultaat altijd prima.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 20-04-2022  19:36 uInmiddels geloof ik het sg verloop wel, eindresultaat altijd prima.
bij bv IPA wil je de hop toevoegen vlak voor het einde van de gisting. maar wanneer is dat? via de weegmethode kun je vrij goed dat einde voorspellen. Dus help dan om een beter bier te krijgen. Dus er zijn voor mij wel voordelen.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 20-04-2022  19:36 uOkay, mooi. In mijn geval probeerde ik de temperatuur in het gistvat constant te houden en daar geen concessies aan te doen.
Ik wil nog wel een keer een testje doen in de gistingskast, bv vast gewicht erop en dan bv een paar uur op 30 °C en dan terug naar 16 °C

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2022  21:28 uIk wil nog wel een keer een testje doen in de gistingskast, bv vast gewicht erop en dan bv een paar uur op 30 °C en dan terug naar 16 °C
Interessant, om echte vergistingssituatie na te bootsen dan minimaal dag of 5 meten en temperatuur langzaam laten schommelen. Bij begin klein gewicht (ca 50 gram) erop, en dat eraf halen op ca 3/4 van de tijd, dit bootst na alsof je een monster neemt. Ik ben benieuwd hoeveel het eindgewicht dan afwijkt van begin gewicht - 50 gram. Begingewicht dan wel orde grootte 20 kg. Ik wil zelfde test dan wel met mijn loadcel schakeling (moet die wel afstoffen) doen ter vergelijking.

hansHalberstadt

Vandaag een proef ingezet met de weegschaal.
Weegschaal kwartiertje aan, toen op 0 gezet en gewicht van 19905g erop, omgevingstemperatuur=17.2 graden
Het ding staat buiten onder een afdakje, dus krijgt alle temperatuurschommelingen van buiten mee.
proef232422.gif

hansHalberstadt

Herbij de Excelsheet van de weegmethode voor deze proef.
Ik neem water van SG=1000 en dan kijk ik hoe goed de weegmethode over bv een week die SG=1000 kan blijven meten. (Uitgaande van bv 19 liter water en 1 kg gistingsvat)

edit 07-05-2022, nieuwe bijlageGeen geldig bijlage ID.

hansHalberstadt

De proef is verstoort door het feit dat de ondergrond waar het tafeltje op staat nogal veert. Het gevolg is als je daar over loopt dat het gewicht op de weegschaal zodanig wiebelt dat er buigkrachten op de opnemer komen en daardoor verspringt het ding zomaar een paar 100 gram. er zit maar 1 opnemer in het midden, dus met 20 kg daarop buigt hij al snel  van de ene naar de andere kant en daar kan de opnemer niet goed tegen en verloopt dan al snel tot 1.5% van het gewicht.
Op zich is 1.5% nog best nauwkeurig , maar niet als je kleine verschillen wilt detecteren.

Ik ga dus kijken of ik iets beter kan bedenken als ondergrond.

Vergelijkbare Topics (7)

28522

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 20
Gelezen: 7703

02-05-2015 10:09 u
door homoeccentricus
19069

Reacties: 18
Gelezen: 5333

497

Gestart door Ted_in_Bolivia

Reacties: 6
Gelezen: 10031

26-05-2005 18:08 u
door Ted_in_Bolivia
39214

Reacties: 12
Gelezen: 1853

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.