Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

1 pans RIMS - moutrestjes in kookketel

Gestart door ErikdeBrouwer, 29-12-2014 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

ErikdeBrouwer

Hallo brouwers,

Vanavond een eerste proefbrouwsessie gedaan met mijn 1-pans RIMS met een maischketel in een brouwketel gehangen, met in de maischketel sleuven geslepen en daarboven een filterplaat gemonteerd (via dit forum gekregen). Het goede nieuws was dat het goed werkte, en het wort heel snel helder rondgepompt werd.

Aan het eind van het maischen takel ik de maischketel uit de brouwketel, en kan het koken starten. Echter, hoewel het rondgepompte wort snel zeer helder was, bleek er in de kookketel onderin redelijk wat kleine spul van het mout te liggen. Dit wordt dan meegekookt. Na het koken zou ik dit dmv whirlpoolen en hevelen kwijt zijn, maar ik heb toch 2 vragen.

Vraag 1: hoe erg is de aanwezigheid van deze 'mouttrub'  tijdens het koken?

Vraag 2: is dit herkenbaar bij anderen die ook een 1-pans RIMS hebben?

De oplossing is op zich simpel, namelijk gewoon het rondgepompte heldere wort aan het eind van het maischen in een andere ketel/vat laten lopen. Dan de kookketel schoonmaken en het wort terug erin doen. Maar ja, dat is nou net niet het idee van de 1-pans RIMS volgens mij toch?

Groet!

Erik

Herman

Herkenbaar, al heb ik geen 1 pans rims. Ik heb het opgelost door in mijn weckketel een maischzak te hangen, ik had nl last van verbranding op de bodem a.g.v. moutdeeltjes die niet in beweging waren door de pomp. Je zou zo'n zak in je binnenpan kunnen hangen.

Je zou ook na het koken bij het hevelen naar je gistvat nog het wort door een filterdoek kunnen laten lopen, dan filter je alsnog de deeltjes er uit.

bierhenkie

Even de laatste keer door een rvs theefiltertje. Alles er uit en heldere wort.

Vergelijkbare Topics (7)

31315

Reacties: 3
Gelezen: 1571

29911

Gestart door braaf

Reacties: 15
Gelezen: 5934

2411

Gestart door braumeister

Reacties: 23
Gelezen: 22958

22-05-2005 12:06 u
door opnieuw beginnen
29289

Gestart door Pimmels

Reacties: 13
Gelezen: 6860

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.