Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De zoveelste discussie over desinfecteermiddelen

Gestart door Shaka, 23-12-2014 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Citaat van: kluukluuk op 31-12-2014  18:04 uIk doe meestal een paar druppeltjes chloor in een paar liter water en dan goed naspoelen.
Ik gebruik dit als de flesjes een tijdje niet zijn gebruikt en voor het doorspoelen van de platenkoeler (die ik uit een oude cv-ketel heb gehaald) met behulp van een ongebruikte aquariumpomp.
Er zijn ook veiligere middelen verkrijgbaar. Lage kosten zijn niet altijd het beste argument voor je keuze.

hansHalberstadt

Citaat van: kluukluuk op 31-12-2014  18:04 uIk doe meestal een paar druppeltjes chloor in een paar liter water voor het doorspoelen van de platenkoeler
In een platenkoeler slaat nogal wat neer wat je er niet zo simpel uitkrijgt. Daar was ik al eens voor gewaarschuwd. Als je denkt dat het schoon is, spoel hem dan maar eens door met 1% natronloog van 80 ºC, enkele minuten laten inwerken. Dan komt er een donkerbruine drab uit.

kluukluuk

Citaat van: hansHalberstadt op 01-01-2015  14:35 uIn een platenkoeler slaat nogal wat neer wat je er niet zo simpel uitkrijgt. Daar was ik al eens voor gewaarschuwd. als je denkt dat het schoon is, spoel hem dan maar eens door met 1% natronloog van 80 ºC, enkele minuten laten inwerken. Dan komt er een donkerbruine drab uit.

Waar kan ik dat natronloog halen?

William

Citaat van: kluukluuk op 01-01-2015  14:58 uWaar kan ik dat natronloog halen?

Gootsteenontstopper van bijvoorbeeld het Kruidvat bevat voornamelijk natronloog.

Henielma

Neem bij gebruik van een hete natronloog oplossing wel de nodige beschermingsmaatregelen. In ieder geval handschoenen en een veiligheidsbril.

hansHalberstadt

Ik had inderdaad misschien even moeten waarschuwen. Hete natronloog zet in een mum van tijd alle levende materie om in zeep, dus normaal gesproken het goedje waarmee je gootsteen is verstopt, maar ook je handen en ogen. Daarom kun je er ook zo goed hopharsen en aangekoekte eiwitten etc. mee verwijderen. 

Theo van Eijden

Ik gebruik Ukkie-mukkie! zelf gemaakt van 1 liter dunne bleek met 125 gram gootsteen ontstopper. Let op de gootsteen ontstopper waar geen geur toevoegingen in zitten, dit is te  herkennen aan de gekleurde korreltjes. 
Gootsteen ontstopper in kleine beetje toevoegen en goed roeren. Bij schoonmaken 1% oplossing in water maken. Ontsmet en reinigt. Wel handschoenen gebruiken, lost namelijk eiwitten op, daardoor voel het wat vettig aan op je huid (deze lost een beetje op!). 

kluukluuk

Net even geprobeerd en inderdaad er kwam wat lichtelijke bruine rommel uit.
Doen jullie dit, met natronloog, vóór iedere keer dat je gaat gebrouwen?

hansHalberstadt

Nee niet iedere keer, maar eens in de 10 x of zo. (ik blaas wel voor het koelen de koeler 5 minuten door met stoom, dus toch wel steriel of er nu wel of niet iets in zit)

wilfred3871

Citaat van: Theo van Eijden op 01-01-2015  15:48 uIk gebruik Ukkie-mukkie! zelf gemaakt van 1 liter dunne bleek met 125 gram gootsteen ontstopper. Let op de gootsteen ontstopper waar geen geur toevoegingen in zitten, dit is te  herkennen aan de gekleurde korreltjes. 
Gootsteen ontstopper in kleine beetje toevoegen en goed roeren. Bij schoonmaken 1% oplossing in water maken. Ontsmet en reinigt. Wel handschoenen gebruiken, lost namelijk eiwitten op, daardoor voel het wat vettig aan op je huid (deze lost een beetje op!).

Gootsteenontstopper is in het geval van korrels  NaOH ( natriumhydroxide ). Om te ontsmetten heeft dat weinig toegevoegde waarde als je toch al dunne bleek gebruikt. Dunne bleek is een verdunde oplossing van natriumhypochloriet, en dat wordt weer gemaakt van chloor en, jawel natriumhydroxide. Je gebruikt dus een overmaat aan natriumhydroxide en dat heeft geen enkel nut.

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 01-01-2015  17:02 uNet even geprobeerd en inderdaad er kwam wat lichtelijke bruine rommel uit.
Doen jullie dit, met natronloog, vóór iedere keer dat je gaat gebrouwen?

Je kunt in plaats van loog ook PBW gebruiken. Zeker als je dat regelmatig gebruikt werkt het prima. PBW is prettiger in het gebruik dan loog.
Als je voor elk brouwsel ook nog de platenkoeler een tijdje laat staan met een Star San oplossing, weet je zeker dat je platenkoeler gaan bron van ongewenste micro-organismen is.

kluukluuk

Citaat van: Jacques op 01-01-2015  21:22 uJe kunt in plaats van loog ook PBW gebruiken. Zeker als je dat regelmatig gebruikt werkt het prima. PBW is prettiger in het gebruik dan loog.
Als je voor elk brouwsel ook nog de platenkoeler een tijdje laat staan met een Star San oplossing, weet je zeker dat je platenkoeler gaan bron van ongewenste micro-organismen is.

En wat is PBW en waar kan ik dat krijgen?
Ik heb chemipro oxi, is dat vergelijkbaar met Star San?

Adbrouwt

Gootsteen ontstopper kruidvat kost 2 euro en is bijna pure Natriumhydroxide. Ik zou zeggen profiteer ervan.

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 01-01-2015  21:53 uEn wat is PBW en waar kan ik dat krijgen?
Ik heb chemipro oxi, is dat vergelijkbaar met Star San?

PBW is vergelijkbaar met Chemipro Oxi. Op hardnekkig vuil werkt het wat beter dan oxi. Zie hier.
Het is bij alle leveranciers van zelfbrouwartikelen te koop doordat Brouwland het importeert uit de Verenigde Staten.
Star San is een heel ander product. Dat is een echte desinfectans.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-01-2015  22:33 uPBW is vergelijkbaar met Chemipro Oxi. Op hardnekkig vuil werkt het wat beter dan oxi. Zie hier.
PBW is een reiniger en chempro oxi een desinfectans. Ze zijn dus niet echt vergelijkbaar.

Overigens krijg ik mijn platenkoeler erg eenvoudig schoon met PBW. Maakt net zo hard schoon als natronloog.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-01-2015  23:09 uPBW is een reiniger en chempro oxi een desinfectans. Ze zijn dus niet echt vergelijkbaar.

Oxi is vooral een reiniger. Zie de site van Brouwland waar het middel ook een reiniger wordt genoemd.
Neemt niet weg dat Oxi zeker ook desinfecterende werking heeft dankzij de percarbonaat die het middel bevat. Ook dat wordt benoemd door Brouwland.

Ook PBW wordt aanbevolen als reiniger en bevat percarbonaat... Mijn ervaring is wel dat PBW een krachtigere reiniger is dan Oxi. Maar PBW is ook een stuk duurder. Een reden voor mij om het spaarzaam in te zetten.

broeder

Citaat van: Jacques op 02-01-2015  17:24 uOxi is vooral een reiniger. Zie de site van Brouwland waar het middel ook een reiniger wordt genoemd.
Neemt niet weg dat Oxi zeker ook desinfecterende werking heeft dankzij de percarbonaat die het middel bevat. Ook dat wordt benoemd door Brouwland.

Ook PBW wordt aanbevolen als reiniger en bevat percarbonaat... Mijn ervaring is wel dat PBW een krachtigere reiniger is dan Oxi. Maar PBW is ook een stuk duurder. Een reden voor mij om het spaarzaam in te zetten.

Hoi,
Ik heb wel eens ingefluisterd gekregen...
Oxi staat met name als reiniger te boek, dit omdat als Oxi ook als desinfectant staat ingeschreven er aan een hele aanvullende reeks veiligheids/verpakkingswijzen moet gaan voldoen.

Groet,
broeder Willem

Hoppenbrouwers

Citaat van: broeder op 02-01-2015  17:52 uHoi,
Ik heb wel eens ingefluisterd gekregen...
Oxi staat met name als reiniger te boek, dit omdat als Oxi ook als desinfectant staat ingeschreven er aan een hele aanvullende reeks veiligheids/verpakkingswijzen moet gaan voldoen.

Groet,
broeder Willem
Dat verklaart een hoop. Ik zou Oxi toch niet snel in zetten om vervuiling te reinigen in mijn brouwerij. Of het moet wel héél klein zijn.

RobinB

Oxi heeft zeker een duidelijke desinfecterende werking, dit op basis van de gevormde H2O2.
Dat ze het geen desinfectans mogen nóemen, heeft inderdaad enkel met regelgeving te maken. Dat doet niks af aan de desinfecterende werking.

Ook Star San wordt niet aangeprezen als desinfectans, slechts als "laatste spoeling".
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/reinigingsmiddelen/d/star-san-hb-five-star-3-78-liter-nl-fr#.VKbQrNm9LTo
Wel hebben ze het over de goede reinigende eigenschappen van starsan:
CiteerMaakt tanks en apparatuur brandschoon en vermijdt de opbouw van mineralen

Ik zou me dus niks aantrekken van het wel of niet vermeld staan van "desinfectans" bij Brouwland... ;)

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-01-2015  18:03 uDat verklaart een hoop. Ik zou Oxi toch niet snel in zetten om vervuiling te reinigen in mijn brouwerij. Of het moet wel héél klein zijn.

Het werkt prima als reiniger. Ik maak er heel veel mee schoon. Het is het standaardschoonmaakmiddel in mijn brouwerij.
De werkzame stof natriumpercarbonaat zit ook in veel was- en reinigingsmiddelen. De waterstofperoxide die vrijkomt werkt ook als desinfecteermiddel. Dat is dus mooi meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat

Overigens heeft PBW ook desinfecterende werking dankzij percarbonaten. Door de producent Five Star wordt dit middel aangeprezen als een uitstekende reiniger voor allerlei vervuilingen, hetgeen ik kan beamen. Zie hier voor de informatie van Five Star.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 02-01-2015  21:35 uHet werkt prima als reiniger. Ik maak er heel veel mee schoon. Het is het standaardschoonmaakmiddel in mijn brouwerij.
De werkzame stof natriumpercarbonaat zit ook in veel was- en reinigingsmiddelen. De waterstofperoxide die vrijkomt werkt ook als desinfecteermiddel. Dat is dus mooi meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat

Overigens heeft PBW ook desinfecterende werking dankzij percarbonaten. Door de producent Five Star wordt dit middel aangeprezen als een uitstekende reiniger voor allerlei vervuilingen, hetgeen ik kan beamen. Zie hier voor de informatie van Five Star.
Ik maak tegenwoordig vrijwel alles schoon met PWB dus ik weet waar je het over hebt. Maar de werking van oxi vind ik niet vergelijkbaar met die van PWB ook al zit er dezelfde werkzame stof in. Je kan ze daardoor niet zomaar over een kam scheren.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-01-2015  21:54 uIk maak tegenwoordig vrijwel alles schoon met PWB dus ik weet waar je het over hebt. Maar de werking van oxi vind ik niet vergelijkbaar met die van PWB ook al zit er dezelfde werkzame stof in. Je kan ze daardoor niet zomaar over een kam scheren.

Oxi maakt ook prima schoon. Probeer het maar eens! Je bent meteen een stuk goedkoper uit.
Bewaar dure PBW voor spullen die echt sterk verontreinigd zijn. Bij PBW zijn stoffen toegevoegd die de reinigende werking versterken. Echter dat heb je in de meeste gevallen niet nodig.

Oscar

Pffff... Ingo heeft het enkele berichten geleden goed gezegd... en ik heb ook al mijn mening over dit onderwerp gegeven, en ook anderen. Helaas leest niet iedereen dit... Er blijft maar heen en weer gediscussieerd over onzinnige theoretische zaken... De praktijkvoorbeelden worden genegeerd. Helaas...

Ik steek er geen moeite meer in... ik weet voor mijzelf waar ik mee bezig ben... Ik hoop dat jullie dat ook weten. Als je 3 x per jaar wisselt van reinigings- en desinfectiemiddel dan weet je blijkbaar niet waar je mee bezig bent... :)

Geniet van het reinigen en desinfecteren, het geeft je een kwaliteitsgarantie op je bier... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2015  01:27 uAls je 3 x per jaar wisselt van reinigings- en desinfectiemiddel dan weet je blijkbaar niet waar je mee bezig bent... :)

Of juist wel omdat je dan vooral reiningingsmiddelen met elkaar kunt vergelijken. Het ene middel werkt nu eenmaal beter dan het andere...

Vergelijkbare Topics (7)

37043

Reacties: 2
Gelezen: 1457

25530

Reacties: 12
Gelezen: 4952

21959

Reacties: 14
Gelezen: 5680

35164

Reacties: 46
Gelezen: 10341

20034

Reacties: 16
Gelezen: 5242

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.