Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Er groeit iets in bier

Gestart door brucero, 18-12-2014 07:46 u

Vorige topic - Volgende topic

brucero

Heeft er iemand dit nogal gezien, de gist is de Achouffe gist en komt van mijn vorig brouwsel.

RobinB

Lijkt in ieder geval gist, maar het ziet er inderdaad wat atypisch uit.
Als het goed smaakt zou ik het gewoon bottelen tzt, maar misschien wel een reden om de gist niet nogmaals te hergebruiken. :weetniet:

Hoppenbrouwers

Als je er mee schudt, valt het dan langzaam uit elkaar naar beneden?

brucero

Zal er deze avond eens mee walsen, schudden is niet echt een optie met een DJ van 50 liter

Hoppenbrouwers

Citaat van: brucero op 18-12-2014  09:09 uZal er deze avond eens mee walsen, schudden is niet echt een optie met een DJ van 50 liter
Allee zulle. Ik bedoelde vanzelfsprekend niet dat ge er als een sambabal mee om moet gaan. Gist los maken is voldoende ;)

brucero

Dit is nu wel eens het voor- nadeel van een DJ, dat men alles ziet

Jacques

Citaat van: brucero op 18-12-2014  07:46 uHeeft er iemand dit nogal gezien, de gist is de Achouffe gist en komt van mijn vorig brouwsel.

Lijkt een beetje op 'rope'
http://zamurgy.com/2013/06/19/beer-spoilage-and-how-to-avoid-it/
http://byo.com/light-ale/item/1264-preventing-beer-slime--reducing-tannins-but-not-flavor-mr-wizard
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1949.tb01383.x/pdf

Hoe smaakt het bier?

RobinB

Nee, "rope" slaat op de slijmerig-/draderigheid van het bier zelf. Alsof het bier een yoghurt achtige consistentie (tov melk) krijgt.
Dat komt door geproduceerde extracellulaire matrix door die bacteriën.

bierhenkie

Maar wat is het dan wel?

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 19-12-2014  13:03 uMaar wat is het dan wel?

Geen idee. Als het gist is dan worden de cellen op een of andere manier vastgehouden. Een beetje vergelijkbaar als bij "rope" vandaar mijn associatie.

William

Het lijkt op gist of eiwit dat is aangegroeid aan de hoprand. Op hopresten adsorberen eiwitten goed. Het lijkt of hop-eiwit complexen aangroeien door opstijgende koolzuurbellen waar eiwit of gist op geadsorbeerd is. De koolzuurbel stijgt door en verdwijnt terwijl de geadsorbeerde slurrie of direct aangroeit bij het opstijgen of bij het weer naar beneden gaan wordt gevangen.

Het lijkt een beetje op een stalagmiet.

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 19-12-2014  13:03 uMaar wat is het dan wel?

Sliertjes gist, lijkt me.
Citaat van: RobinB op 18-12-2014  08:29 uLijkt in ieder geval gist, maar het ziet er inderdaad wat atypisch uit.
Eventueel icm eiwitten zoals William ook aangeeft.

Jacques

Citaat van: William op 19-12-2014  18:14 uHet lijkt op gist of eiwit dat is aangegroeid aan de hoprand. Op hopresten adsorberen eiwitten goed. Het lijkt of hop-eiwit complexen aangroeien door opstijgende koolzuurbellen waar eiwit of gist op geadsorbeerd is. De koolzuurbel stijgt door en verdwijnt terwijl de geadsorbeerde slurrie of direct aangroeit bij het opstijgen of bij het weer naar beneden gaan wordt gevangen.

Het lijkt een beetje op een stalagmiet.

De bovenkant lijkt op "hopharsen". Het zouden inderdaad wel eens eiwitten kunnen zijn.

PS
Het is bijzonder goed geslaagde foto. Uit ervaring weet ik dat dit soort onderwerpen heel moeilijk te fotograferen zijn.

GeBaxke

Hoe lang staat je bier al?
Eiwit zakt volgens mij vrij snel naar de bodem. Gist is wat meer zweverig.
Het lijkt mij gist.

Wat het ook is we moeten er wel een naam aan geven.

Giststalactieten of eiwitstalactieten  :)

William

Citaat van: GeBaxke op 20-12-2014  11:07 uGiststalactieten of eiwitstalactieten  :)

Citaat van: William op 19-12-2014  18:14 uHet lijkt een beetje op een stalagmiet.

Inderdaad nu meer een lactiet dan een lagmiet

Maar als je lang genoeg wacht kan de bierlactiet ook een bierlagmiet vormen

Citaat van: GeBaxke op 20-12-2014  11:07 uEiwit zakt volgens mij vrij snel naar de bodem. Gist is wat meer zweverig.

Als het gist of eiwit is dat op een koolzuurbel zit dat opstijgt en dat inclusief koolzuurbel adsorbeert heeft het voldoende tijd om te plakken. De koolzuur zal langzamerhand oplossen en je houdt een gist/eiwit/.. of combideeltjes over dat vast zit.

Jacques

Citaat van: GeBaxke op 20-12-2014  11:07 uHoe lang staat je bier al?
Eiwit zakt volgens mij vrij snel naar de bodem. Gist is wat meer zweverig.
Het lijkt mij gist.

De bovenkant lijkt veel op wat hopharsen wordt genoemd. Dat is een complex bestaande uit eiwitten waarin ook gistcellen gevangen zijn. Na een tijd zakken de hopharsen naar beneden. Maar aan de rand van het gistvat blijven ze vastgeplakt zitten.

Overigens hebben we brucero nog niet gevraagd om welke gist het gaat en hoe lang het bier in de nagisting staat.
Was er aanvankelijk niets te zien en is dit langzaam gegroeid of was het er al meteen na de hoofdgisting?

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 20-12-2014  20:42 uDe bovenkant lijkt veel op wat hopharsen wordt genoemd. Dat is een complex bestaande uit eiwitten waarin ook gistcellen gevangen zijn. Na een tijd zakken de hopharsen naar beneden. Maar aan de rand van het gistvat blijven ze vastgeplakt zitten.

Overigens hebben we brucero nog niet gevraagd om welke gist het gaat en hoe lang het bier in de nagisting staat.
Was er aanvankelijk niets te zien en is dit langzaam gegroeid of was het er al meteen na de hoofdgisting?
Het gaat volgens brucero om de Chouffe-gist, in starttopic genoemd.

Ansius

Is het een brouwsel met hoppellets?

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 26-12-2014  14:23 uHet gaat volgens brucero om de Chouffe-gist, in starttopic genoemd.

Inderdaad. Over het hoofd gezien. Deze gist laat normaal gesproken dit gedrag niet zien.

Blijft de vraag hoe lang het bier in de nagisting staat en er aanvankelijk niets te zien was en is dit langzaam gegroeid of dat het er al meteen was na de hoofdgisting?

Vergelijkbare Topics (7)

3164

Gestart door tvdv

Reacties: 5
Gelezen: 5248

37173

Reacties: 6
Gelezen: 2077

29152

Reacties: 21
Gelezen: 5817

20798

Reacties: 8
Gelezen: 2757

7638

Gestart door Gerb

Reacties: 35
Gelezen: 12016

32115

Reacties: 8
Gelezen: 4101

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.