Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorraad aanleggen + eerste moutbrouwsel

Gestart door PrinsHeerlijk, 16-11-2014 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Beste brouwers,

Binnenkort wil ik starten met het moutbrouwen (geen blik of extract meer), op internet heb ik veel gelezen en video's bekeken en ik heb het gevoel er 'klaar voor te zijn'. 

Op dit moment heb ik geen grondstoffen in huis, en ik zou graag een bescheiden voorraadje aanleggen zodat ik niet elke keer hoef te bestellen (verzendkosten). Een gilde is niet om de hoek en daarom zal ik waarschijnlijk bestellen bij Brouwmarkt.nl (tenzij iemand een goedkopere/betere website vindt waar zowel mout, hop als gist gekocht kan worden. Aanvankelijk wilde ik bestellen bij brouwmout.nl alleen verkopen zij geen hop en gist.

Dus tja, wat is wijsheid? Wil namelijk niet al te vaak bestellen en toch af en toe lekker kunnen brouwen, met basisingrediënten. Heeft iemand een lijstje met een soort ''basisuitrusting'' qua grondstoffen?  :brouwen:

Nu zou ik graag een amberkleurige blonde maken (soort van Palm), heeft iemand hier een goed en niet al te moeilijk recept voor? Anders zou ik ook wel willen beginnen met een makkelijker recept; als het maar een lekker biertje geeft, dan motiveert het weer om verder te gaan.

Met vriendelijke groet,

PrinsHeerlijk  :biersmile:

visserkevis

Het is eigenlijk onmogelijk om alles op voorraad te hebben en houden als je nog niet weet wat voor bieren je gaat brouwen het komende jaar oid.
Ik zou beginnen met een eenvoudig blond bier zoals dat beschreven is is het boek van Adrie Otten "Verander water in bier", blz 31. Als je dat boek nog niet hebt zou ik eerst even rondkijken of je dit boek of een ander goed boek kan aanschaffen.

Ik bouw mijn voorraad op en hou hem in stand door steeds iets teveel te kopen. Bijvoorbeeld: 25 kg pilsmout (is goedkoper dan 5 kg!), of 200 gram hop kopen als je maar 80 gram nodig hebt, 5 kg emmer speciale moutsoort kopen als je maar 1 kg nodig hebt. Wel opletten dat je geen voorraad opbouwt van ingrediënten die in weinig recepten gebruikt zullen gaan worden.

Tenzij je zelf gist gaat opkweken zul je toch steeds nieuw gist moeten kopen.
Daar zijn gelukkig de verzendkosten gering voor.

Een klein voorraadje hebben is best wel prettig, ik ga komend weekend brouwen en het enige wat ik hoefde te schaffen was een verpakking Wyeast gist a 6,95 euro.

Tot slot zou ik je aanraden om wel een keer naar een mega brouwwinkel te gaan als Brouwmarkt of een andere, dan krijg je een goed beeld van wat er te koop is. En het is erg leuk om er rond te lopen :)

Edolem

Ik heb nu heel veel verschillend spul op voorraad. Ik heb de halve kelder in beslag genomen. Maar ik ben begonnen met een excel lijstje.
Kies eerst eens een drietal op elkaar gelijkende bieren. Voor mij was dat (geloof ik) Blonde, Dubbel en Tripel. Dan maak je daarvoor eerst recepten. Goeie tip: gebruik brouwsoftware en post(!) je recepten. Probeer zoveel mogelijk gelijke grondstoffen te kiezen. En dan doe je.. als je dat wilt de grondstoffen van die drie recepten maal het getal 2 of 3, zodat je voor de komende periode genoeg hebt. Maar ga niet in de wilde weg bestellen, want dat is erg leuk, maar toch erg kostbaar. We helpen je wel op weg!
En ja: het boek van adrie is een aanrader.

ZwartGoud

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoevaak je wilt gaan brouwen per jaar.
Als je iedere week een keer brouwt is het helemaal niet gek om van verschillende basismouten een 25 kg zak te kopen. Maar als je 1 x per maand brouwt is het een beetje overdreven om 100 kg mout op voorraad te hebben.
Met hop is dat hetzelfde.

RienP

Ik ben net begonnen met moutbrouwen. Ik had het volgende aangeschaft om te starten: 25 kg basismout, 1 kg caramout, 1 kg chocolademout en 1 kg Amber50, een bitterhop en 2 soorten aromhop (in aanvulling op de eigen teelt). Dit aangevuld met enkele korrelgisten en ik kan voorlopig er op los experimenteren met verschillende biersoorten zonder dat ik het gevoel heb dat ik ingrediënten heel lang niet gebruik. De hop past in de vriezer, alle mout zit gezamenlijk in 1 (luchtdichte) ton en de gist ligt in een klein hoekje van de koelkast.

Ik heb zelf gekozen om mijn eerste 2-3 bieren heel simpel te houden: 1 moutsoort en 1 hopsoort. Zo maak ik vandaag een bier met enkel Citra hop.

PrinsHeerlijk

Beste brouwers.

Dank voor de reacties! Met de tips in het achterhoofd heb ik inmiddels op gevoel wat grondstoffen besteld, wil dit biertje brouwen (van de Roerstok) http://hobbybrouwen.nl/recept/li-hoogg.html

Ik ga proberen hier een start te maken met moutbrouwen.  :biersmile:

Mvg,

Prinsheerlijk

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.