Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Feedback gevraagd voor recept WIPA

Gestart door makromaniak, 14-11-2014 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

makromaniak

Ik ben net nieuw hier en heb pas 5 brouwsels geproduceerd. Die brouwsels zijn over het algemeen zeer simpel gehouden qua receptuur om eerst eens goed te weten te komen wat een bepaalde grondstof nu precies doet. Nu blijf ik wel een koppige knul en blijf ik ondertussen wel gewoon (simpele) recepten samen stellen. Ik snap dat dit wellicht wel geen simpel recept is te noemen maar nu zal onderstaande recept niet het eerst volgende brouwsel op mijn lijst zijn. Ik wilde toch gewoon graag wat feedback van brouwers die wat meer ervaring hebben. Sleutelen aan een recept kan nl altijd naar mijn idee.
De hopsoorten die gebruikt worden zijn hopsoorten die al gebruikt zijn in vorige brouwsels dus ik ben er redelijk bekend mee(daarnaast natuurlijk ook door degusteren :P ) en het leek me leuk om er dan eens een melange van te maken. Veel late hopgiften waardoor het wellicht slim is om een zo spoedig mogelijke koeling(dompelkoeler?) te laten plaatsvinden zodat ze niet stiekem als bitterhops gaan fungeren. Dit is trouwens de eerste keer dat er koudhop plaats gaat vinden. De gist die is gekozen leek mij een vrij logische na wat onderzoek op het forum en internet. Simpel wellicht die korrelgist maar ik lees er zeer weinig slecht verhalen over. Verder heb ik met licht tarwemout, tarwevlokken en havervlokken geen enkele ervaring. Qua kruiden en specerijen heb ik alleen ervaring in de keuken ;-) Ik heb deze, denk ik, vrij laag(of in ieder geval "safe" gehouden daar ik liever te weinig proef dan overkill. Het maischschema is daarnaast ook vrij simpel gehouden. Zie zelf niet echt in om het moeilijker te maken in dit geval. Ik ben verder ook niet zeer bekend met de WIPA maar de enige die ik ooit op heb(Crime Passionnel...als dat er al 1 is) vond ik enorm lekker en het idee van die combo staat me ook zeer aan.  Dusss...kom maar op met die opmerkingen, ideeën of kritiek.  :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWhite IPA RomanPatrick
Brouwdatum13-11-2014
BiertypeOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)48 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen6,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,400 kgPale Ale moutDingemans7 EBC46,2 %
1,950 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC37,5 %
0,325 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,3 %
0,325 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,3 %
0,200 kgCara-redWeyermann50 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gNorthern Brewerbellen6,7%90 min.6,0 IBU
3,0 gChinookbellen13,0%90 min.5,8 IBU
15,0 gNorthern Brewerbellen6,7%20 min.5,1 IBU
12,0 gAmarillobellen8,9%20 min.5,4 IBU
8,0 gChinookpellets13,0%20 min.5,8 IBU
25,0 gNorthern Brewerbellen6,7%10 min.5,0 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.5,3 IBU
70,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
23,0 gAmarillobellen8,9%0 min.5,1 IBU
15,0 gChinookbellen13,0%0 min.4,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gKamillebloemenkruidkoken 5m
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken 10m
15,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken 10m
0,50 gZwarte peperspecerijkoken 5m

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

makromaniak

Ik zie net dat ik het recept als bijlage heb toegevoegd... was eigenlijk niet de bedoeling. Wellicht kan iemand mij een linkje sturen over hoe een recept zichtbaar in het forum te plaatsen. Zal waarschijnlijk zeer simpel zijn maar kan zo snel niet vinden hoe of wat. Bedankt :-)

makromaniak

Nou... lol... het recept plaatsen is gelukt. Was dus uiteindelijk zeer simpel. :-)

homoeccentricus

White IPA kende ik ook nog niet echt, maar ziet er interessant uit.  Wel redelijk ambitieus, zou ik zeggen. Zelf zou ik het recept vereenvoudigen, om enkel de basiscombinatie Americn IPA + witbier over te houden. Om te beginnen zou ik die Northern Brewer hop eruit gooien, zeker niet als bitterhop gebruiken. Ook kruiden beperken tot die van basis witbier, koriander en sinaasappelschil.

makromaniak

@homoeccentricus... bedankt voor de feedback. Vrij ambitieus wellicht maar ook zeker niet het volgende brouwsel. Ik wil gewoon goed nadenken over een recept vooral als het zo "ambitieus" is.  ;) Ik zat zelf inderdaad ook al te denken om de NB eruit te laten. Fijn dat mijn gedachtenkronkel daarover toch even bevestigd wordt. Voor het eventueel weglaten van de peper en kamille wat meer sinaasappel en koriander of zit dat wel snor?

Nogmaals bedankt voor de feedback!  :proost:

makromaniak

En eens met zwarte peper en kamille... ooit leuk voor een Saison wellicht. ;) Zal morgen weer eens rustig gaan sleutelen!

homoeccentricus

Voor mij moet de koriander onder de bewuste smaak drempel blijven. Maw als je hem proeft heb je te veel gebruikt. :-P maar hoeveel dat precies is in combinatie met Amerikaanse hop zou ik ook niet weten. Ik zou dus voorzichtig zijn...

makromaniak

Dat dacht ik dus ook. Beter net te weinig dan te veel. Nou maar hopen dat ik het redelijk goed heb ingeschat ;)

homoeccentricus

Eric v B

makromaniak

@homoeccentricus en Eric v B bedankt voor de recepten! Heel tof trouwens van Oersoep/Rooie Dop dat ze hun recept zo prijsgeven. :) @homoeccentricus, hmmm...Oersoep/Rooie Dop gebruikt de NB wel als bitterhop ;) Is volgens mijn aangeleerde kennis ook een bitterhop al zit bij de NB die ik heb het percentage alfazuur maar op 6,7. Maar had er al afscheid van genomen. Fijn hopschema overgehouden dacht ik zo. Denk ook dat Chinook en Amarillo samen heerlijk zullen werken. :P Heb verder de koriander en sinaasappelschillen naar beneden aangepast in het recept. Wel nog steeds 1:3...werkt nl in de keuken bij thee en/of soep ook prima ;) @Eric v B...heb de hele "discussie" ernaast ook maar meteen gelezen. Dusss... dompelkoeler idee wat ik had is niet eens zo dom bedacht. Gaat het toch worden dan denk ik.  Verder moet ik dus wel rekening houden met een flinke hoeveelheid wort die wellicht overblijft in de hopzakjes. Met die 60 gram koudhop zit ik denk ik wel goed daar jij zelf ook aangaf dat je maar 36 hebt gebruikt en dat dat wel wat meer mocht zijn. Daarnaast is dan meteen de Amarillo op. :P
Hieronder het aangepaste recept. Zag wel dat bij de White Whale 17,5 liter spoelwater wordt gebruikt! Ik weet niet of daarover nog wat te zeggen valt maar dat zal met onze huidige situatie denk ik niet mogelijk zijn.
Hoop verder dat je WWkloon nog steeds bevalt. Bedankt beiden en  :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWhite IPA RomanPatrick
Brouwdatum13-11-2014
BiertypeOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)46 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen6,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,400 kgPale Ale moutDingemans7 EBC46,2 %
1,950 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC37,5 %
0,325 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,3 %
0,325 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,3 %
0,200 kgCara-redWeyermann50 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4,0 gAmarillobellen8,9%90 min.5,3 IBU
3,0 gChinookbellen13,0%90 min.5,8 IBU
13,0 gAmarillobellen8,9%20 min.5,8 IBU
8,0 gChinookbellen13,0%20 min.5,3 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.5,3 IBU
15,0 gChinookbellen13,0%10 min.5,8 IBU
60,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
28,0 gAmarillobellen8,9%0 min.6,2 IBU
19,0 gChinookbellen13,0%0 min.6,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gKorianderzaadspecerijkoken
9,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergelijkbare Topics (7)

44101

Reacties: 7
Gelezen: 1071

5989

Reacties: 123
Gelezen: 35893

24952

Reacties: 8
Gelezen: 2531

30-01-2014 11:30 u
door ThomasM
34993

Reacties: 11
Gelezen: 2644

23363

Reacties: 22
Gelezen: 5781

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1720

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.