Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen - IPA

Gestart door NiekBBQ, 12-11-2014 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekBBQ

Ik heb nog niet al mijn materieel verzameld. Wel heb ik het boek van Adrie Otte doorgelezen en veel kennis opgedaan van het internet.
Hopelijk kan ik over enkele weken starten met mijn eerste brouwsel.

Koppig als ik ben, wil ik meteen een eigen recept gaan maken. Ik heb al een beetje lopen knoeien met BrouwHulp en ik denk dat ik een mooi recept in elkaar heb gezet. Beetje afgekeken van andere recepten en wat persoonlijke voorkeuren in verwerkt.

Ik heb een American IPA voor ogen met een wat caramel ondertoon van de Cara mout. Graag zou ik Amarillo en Citra hop gebruik omdat ik deze hoppen zeer lekker vindt in de IPA's die ik tot nu toe heb gedronken.

Hierbij het recept wat ik in elkaar heb gezet. Graag jullie visie en kritiek hierop zodat ik niet voor (onaangename) verrassingen kom te staan.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA 1.0 Niek
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)70 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen7,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,429 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,0 %
0,185 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Infusie 65,0 °C2 min.75 min.3,3 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,5 gCitrapellets12,0%60 min.31,7 IBU
12,5 gAmarillobellen8,9%60 min.21,3 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%15 min.6,8 IBU
15,0 gCitrapellets12,0%15 min.10,1 IBU
22,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
22,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafale American (US-05)bovengist

Bennemans

Ziet er gewoon goed uit.
Zal een citrus volle IPA worden.
Die 75 minuten op 65 mogen ook 60 minuten zijn.
Verder gebruik ik zelf iets meer mos om te klaren (een gram of 8 op die 15 liter).
Gewoon lekker brouwen zou ik zeggen (net als iemand anders hier op het forum...)

homoeccentricus

Citra geeft een harde bitterheid als bitterhop, dus ik zou die niet gebruiken, en het is eigenlijk jammer van al die hopolie die verloren gaat.  Heb je geen meer neutrale bitterhop? Magnum, warrior, columbus of iets dergelijks? Dan kan je de Amarillo en Citra helemaal aan het einde van de kooktijd toevoegen.

dutch food geek

Voor een mooie zachte hopbitterheid en veel hoparoma zou je kunnen overwegen om te hopbursten... Begin pas met hop toevoegen in de laatste 15 minuten van je kook... Je hebt veel hop nodig voor je bitterheid, maar je krijgt er wel een enorm pak hoparoma voor terug! Werkt geweldig voor IPA!
Doe bijvoorbeeld een hopgift op 15, 10 en 5 minuten en dan misschien nog een vlam uit hop... Koudhop er wel in laten, want dat geeft een ander hoparoma dan kookhop...

NiekBBQ

Bedankt voor de reacties!

De aanpassingen die ik nu voor ogen heb:
- Infusie van 75 naar 60 minuten
- 8 gram iersmos toevoegen
- Colombus of Centennial als bitterhop in het begin van het koken.
- Een hopburst en dryhop (meer fruitigheid spreekt me wel aan) met amarillo en citra.

Hoe beluchten jullie? Gewoon het gistvat schudden voor een minuut of 5?

Bennemans

Ik belucht vaak door bij het hevelen van het wort in het gistvat te laten kletteren en daarna sla/roer ik nog stevig met de roerstok (wel steriel gemaakt natuurlijk).
Of je kan het met een pompje doen met een bruissteentje aan het eind van de slang. Wel een filtertje er tussen plaatsen. Het kan een aquarium pompje zijn of je kijkt op de site can Brouwmarkt of van der Kooy, daar hebben ze ook pompjes om te beluchten.

NiekBBQ

Kletteren klinkt goedkoper. I like  ;)

Sjaak_Deventer

Ik zou Citra iets minder (80% tov Amarillo) doen. Citra is heeeeeeel aanwezig en kan Amarillo helemaal onder laten sneeuwen.

JanEric

Citaat van: NiekBBQ op 13-11-2014  08:33 uHoe beluchten jullie? Gewoon het gistvat schudden voor een minuut of 5?

Als je korrelgist gebruikt (US-05) hoef je niet te beluchten, pas als je vloeibare gist gaat gebruiken moet je hier op gaan letten.

NiekBBQ

Raden jullie het aan om een giststarter te maken of is strooien op het afgekoelde wort afdoende?

De verhouding citra 80% tov amarillo is een goede tip, ga ik zeker verwerken in het recept.

In BrouwHulp staat 'Volume voor koken' in het rood. Ik snap dat rood weinig goeds betekend. Maar ik snap niet wat er dan niet goed is.
Zie screenshot;

Bennemans

Jacques

Citaat van: NiekBBQ op 13-11-2014  21:02 uRaden jullie het aan om een giststarter te maken of is strooien op het afgekoelde wort afdoende?

Het maken van een giststarter bij gedroogde gist is niet aan te bevelen. Gedroogde gist zit vol glycogeen, een reservestof die er voor zorgt dat de gist snel kan zijn werk kan en en zich makkelijk kan vermenigvuldigen. In verhouding heb je bij gedroogde gist veel gist. De voedingstoffen uit het wort worden snel verbruikt waarna de gist gaat interen op de reservestoffen. Per saldo ben slechter uit als je een giststarter maakt met te weinig wort. Korrelgist is niet zo duur. Mijn advies is met Mr Malty uitrekenen hoeveel je nodig hebt en deze hoeveelheid afwegen. Zelf gebruik ik vaak 25% meer gist dan Mr Malty berekend om mij van een snelle en probleemloze vergisting te vergewissen. Maar als je de hoeveelheden van Mr Maltty aanhoudt heb je ook geen problemen te geduchten.

Adrie

Citaat van: NiekBBQ op 13-11-2014  21:02 uIn BrouwHulp staat 'Volume voor koken' in het rood.

Dat betekent dat je kookketel kleiner is dan het volume voor koken. Dat wil zeggen: het volume van de kookketel zoals je dat hebt ingevuld in de gegevens van je brouwinstallatie.

NiekBBQ

Duidelijk, even de juiste gegevens invoeren van de kookketel dus. Dank!

NiekBBQ

Bedankt voor alle reacties. Hierbij mijn aangepaste recept. Dit moet hem binnenkort gaan worden.
Uiteraard zal ik hier verslag doen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA 1.0 Niek
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende bitterheid (Rager)70 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen7,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
4,429 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,0 %
0,185 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Maischschema
Infusie65,0 °C2 min.60 min.3,3 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
20,0 gCentennialbellen10,0%60 min.38,3 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%15 min.6,8 IBU
13,0 gCitrabellen12,0%15 min.8,0 IBU
12,0 gAmarillobellen8,9%10 min.4,1 IBU
10,0 gCitrabellen12,0%10 min.4,6 IBU
14,0 gAmarillobellen8,9%5 min.4,0 IBU
11,0 gCitrabellen12,0%5 min.4,2 IBU
22,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU
18,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType

Bennemans

NiekBBQ

Zaterdag gaat deze IPA gebrouwen worden. Kinderen en vriendin het huis uitgestuurd dus ik kan in alle rust mijn eerste brouwsel maken en mijn installatie leren kennen.

Echter... helaas was de Citra en Amarillo hop op bij Brouwmarkt. In plaats daarvan heb ik Simcoe en Cascade hop gekocht. Kan ik simpelweg de Citra en Amarillo vervangen door Simcoe en Cascade? Of is het beter om deze hoppen anders te combineren?

Nog een vraagje; na het koelen van het wort, strooi ik het gist over het wort. Ik hoef deze niet meer door te roeren, toch?

hobbybob

Ja je kan die hop ook gewoon gebruiken ipv de amarillo en de citra.

Gewoon de gist erover strooien inderdaad niet meer roeren

Eric v B

Citaat van: NiekBBQ op 16-12-2014  09:13 uEchter... helaas was de Citra en Amarillo hop op bij Brouwmarkt. In plaats daarvan heb ik Simcoe en Cascade hop gekocht. Kan ik simpelweg de Citra en Amarillo vervangen door Simcoe en Cascade? Of is het beter om deze hoppen anders te combineren?

Wel even aanpassen in je recept. Alfazuurgehalte kan anders zijn waardoor je geplande bitterheid kan veranderen. Dus (indien nodig) hopgewichten aanpassen.

Als het brouwen lukt zoals het hoort dan wordt het een goeie!

Succes!

Bennemans

Citaat van: NiekBBQ op 16-12-2014  09:13 uZaterdag gaat deze IPA gebrouwen worden. Kinderen en vriendin het huis uitgestuurd dus ik kan in alle rust mijn eerste brouwsel maken en mijn installatie leren kennen.

Dat doe je goed, weg met die stoorzenders.
Brouw ze.

NiekBBQ

Zo zal ie dan gaan worden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA 1.0 Niek
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende bitterheid (Rager)68 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
4,472 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,0 %
0,186 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Maischschema
Infusie65,0 °C2 min.60 min.3,2 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.3,2 l/kg

Hop
20,1 gCentennialbellen10,0%60 min.38,4 IBU
15,0 gCascadebellen7,2%15 min.5,5 IBU
13,0 gSimcoebellen12,2%15 min.8,1 IBU
14,0 gCascadebellen7,2%10 min.3,9 IBU
11,0 gSimcoebellen12,2%10 min.5,1 IBU
12,0 gCascadebellen7,2%5 min.2,8 IBU
10,0 gSimcoepellets12,2%5 min.4,3 IBU
22,0 gCascadebellen7,2%koudhop0,0 IBU
18,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

hobbybob

Wordt vast lekkere ipa, 68 ibu is mij net wat te "straf" maar als je ervan houdt :biersmile:

Zelf had ik hem gewoon 100% pale gedaan.

NiekBBQ

Ik houd wel van een flinke IBU in mijn IPA. De IPA's die ik vooral lekker vind hebben een wat caramel-achtig smaakje naast de hopjes. Vandaag de Cara 120.

Oxhead

Ziet er goed uit, gewoon zo brouwen. :brouwen:

Sjaak_Deventer

Prima recept... Iets meer koudhoppen zou kunnen, maar dit wordt een lekker biertje!!

Vergelijkbare Topics (7)

26245

Reacties: 43
Gelezen: 13138

43751

Reacties: 9
Gelezen: 1213

42370

Reacties: 19
Gelezen: 2753

17986

Reacties: 6
Gelezen: 2515

10831

Reacties: 27
Gelezen: 11618

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.