Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beertender fustje

Gestart door Herder, 09-11-2014 19:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Herder

Hallo

Er is hier al een hoop dingen geschreven over het vullen van de beertender vaatjes 5 liter.
Dus dat begrijp ik allemaal wel. Maar bij mij rijzen er andere vragen. Namelijk in dit vaatje doe je de hergisting, moet je dan nog steeds de 7 g suiker per liter aanhouden. En mijn tweede vraag is hoelang is dit fustje houdbaar na aftappen van het eerste glas.

Groetjes Leo

Biermagneet

Hoi Herder,

Ik gebruik ze zelf niet maar volgens mij is 3 g liter toch de max aangezien deze vaatjes niet al te veel druk kunnen hebben, denk ook even aan de overdrukventielen.
Eenmaal open... geen idee  maar minstens een week of 2 mits je CO2 gebruikt als tapdruk bij lucht gaat dit stuk sneller.
maar 5 liter.. das toch binnen no time op  :)

Misschien heb je hier nog wat aan.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10956.0.html

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23023.0.html

Herder

Ehhh overdruk ventiel, toch niet alles gelezen. :o
Wat is dan met die ventiel. Ik zag een filmpje op YouTube daar spraken ze niet over ventielen.
Moet ik die erbij kopen of wat.

Gr Leo

bierhenkie

Een beertender fust heeft alleen een luchtinlaatventiel, nodig om de lucht vanuit de compressor in het vat te krijgen en zo de zak leeg de drukken. De koolzuur zit in het bier door hergisting. Het geheel werkt dus heel anders dan een 'echt' fust.

Gerlachus

Dus als je zo'n vaatje niet meteen leeg drinkt (haha, kan het me haast niet voorstellen) dan heb je dus lucht (= zuurstof) erin gepompt. Dan oxideert je bier doordat er geen schuimkraag is die de zuurstof tegenhoudt. Lekkerder wordt het er niet van.
Oorspronkelijk zit het bier in een zak die wordt leeggeknepen door de lucht die er omheen wordt gepompt. Dus dat komt niet in contact met het bier.

Vaatjes zijn ook van kunststof, allemaal niet ideaal. Maar goed, er is in andere topics voldoende over geschreven dus ik val in herhaling.

Maximaal haalbare is dus goed schoonmaken en op 1 dag leegzuipen. Met een beetje lekker brouwsel en wat vrienden moet dat laatste geen probleem zijn.

bierhenkie

Citaat van: Gerlachus op 11-11-2014  19:26 uDus als je zo'n vaatje niet meteen leeg drinkt (haha, kan het me haast niet voorstellen) dan heb je dus lucht (= zuurstof) erin gepompt. Dan oxideert je bier doordat er geen schuimkraag is die de zuurstof tegenhoudt. Lekkerder wordt het er niet van.
Oorspronkelijk zit het bier in een zak die wordt leeggeknepen door de lucht die er omheen wordt gepompt. Dus dat komt niet in contact met het bier.

Vaatjes zijn ook van kunststof, allemaal niet ideaal. Maar goed, er is in andere topics voldoende over geschreven dus ik val in herhaling.

Maximaal haalbare is dus goed schoonmaken en op 1 dag leegzuipen. Met een beetje lekker brouwsel en wat vrienden moet dat laatste geen probleem zijn.
De lucht komt in de ruimte tussen fust en zak. Zuurstof komt er dus niet in het bier omdat dat in de zak zit.
Je kunt die zakken na gebruikt spoelen en een aantal keren hergebruiken.

Vergelijkbare Topics (3)

20366

Reacties: 3
Gelezen: 1916

5403

Reacties: 18
Gelezen: 27124

29125

Gestart door Kokkebil

Reacties: 1
Gelezen: 1904

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.