Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste IPA

Gestart door RoyDeGroot, 03-11-2014 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

RoyDeGroot

In BrouwHulp heb ik een recept uitgedraaid voor mijn eerste IPA.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptIPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume9,2 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)55 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,300 kgPilsmoutDingemans3 EBC45,0 %
1,300 kgPale Ale moutDingemans7 EBC45,0 %
0,288 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gTettnangerbellen4,5%60 min.43,5 IBU
45,0 gStyrian Goldingsbellen1,5%30 min.11,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Ik gebruik zoveel mogelijk ingrediënten die ik op voorraad heb. Misschien is dit geen goede keuze maar zou ik graag van de kenners horen.
Het is de eerste keer dat ik een vloeibare gist wil gebruiken, hiervoor heb ik met korrelgist gewerkt. Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan op het forum hierover, maar graag zou ik nog wat tips ontvangen. Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten bij het gebruik van deze gist?
Hoe kan ik het na gebruik het beste bewaren?
Een giststarter is lijkt mij niet nodig bij een hoeveelheid van 9 liter wort, of heb ik dit fout?

Ik ontvang graag kritiek, zodat ik hiervan kan leren voor het brouwen. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om alles door de gootsteen te moeten spoelen...

Peter_1981

Dit ziet er wat mij betreft niet echt uit als een Amerikaanse IPA, maar meer een soort Duitse/Oost-Europese IPA. Ga je ook nog koudhoppen en zo ja met welke hopsoort?

Brouwers

Ben zelf niet de meest ervaren brouwer, maar voor een AIPA zou ik een paar dingen aanpassen.

Wat is de reden voor het toevoegen van de tarwevlokken? Ik zie het wel meer in recepten staan, maar volgens mij wordt het vaak gedaan voor een betere schuimhoudbaarheid. Maar wat ik her en der lees is die gedachte achterhaald.

Wat betreft de gist, wil je per se vloeibare gist gebruiken? Fermentis US-05 is exact dezelfde gist en doet kwalitatief niet onder voor de Wyeast variant. Scheelt toch weer een paar euro.

Wat is jou verwachting van de hop stort die je gebruikt, want je krijgt er niet echt een Amerikaanse IPA mee. AIPA's kenmerken zich vaak door sterke hop smaak/aroma's icm de bitterheid. Voor een Amerikaanse IPA zou je dan meer late hop toevoegingen doen met Amerikaanse hop. Je zou dan bijvoorbeeld op 20 min (hopsmaak) en vlamuit (hoparoma) icm koudhop (hoparoma).

Voor de rest kan ik alleen maar Oscar quoten:"Gewoon Brouwen"  :brouwen:

strokkie

Ik voeg mij bij de opmerking van Brouwers.
De gekozen hoppen zullen zeker geen Amerikaans IPA opleveren.  Een (Amerikaanse) IPA kenmerkt zich vanwege het sterke hoparoma en hopbitterheid. Je zult hoppen met een hoger alfazuur percentage nodig hebben om dat te bereiken.

Etn82

Ben het geheel eens met de voorgaande commentaren.

Qua moutstort zou voor Pale mout als basis gaan, aangevuld met wat Munich voor body en een crystal malt voor de zogenaamde typische ´karamel-back-bone´die de balans biedt voor de stevige bitterheid (+50 IBU).

Wat betreft een vloeibare gist heeft het niet zo heel veel zin om de 1056 te kiezen, aangezien de US-05 hier inderdaad een vrijwel identiek resultaat oplevert. Mocht je wel voor vloeibaar gaan, dan zou je een wat interessantere gist kunnen kiezen.

Bijvoorbeeld:
- 1272 American Ale II (zou de Anchor gist moeten zijn), geeft een wat vollere smaak met een licht notige toets)
- 1450 Denny's Favorite (accentueert iets meer de mout, verder ook erg clean).
- 1968 London ESB (Is een mooie Engelse gist, die wat minder ver uitvergist en daardoor meer body overlaat, heb er vorig jaar een hele lekkere Black IPA mee gebrouwen.

seed7

Dit zo brouwen leer je het meeste van, als je het vervolgens vergelijkt met wat je doel qua smaak is. Een IPA wordt het niet, eerder een hoppige Blonde, dat is een kwestie van een ander etiket.

Je gebruikt redelijk wat laag alfahop voor de bitterheid dat werkt niet altijd, het kan een nogal stroeve of harde bitterheid opleveren. Risico vermijdend gedrag zou zijn een bitterhop in te zetten bij het begin koken, Perle, Magnum oid.

Je gebruikt ook redelijk wat hop op 30 minuten, da's een beetje vlees noch vis moment, je krijgt er niet heel veel bitterheid voor terug en je krijgt ook niet heel veel aroma. In die 30 minuten verdamp je heel wat aroma stoffen.

Je zou er voor kunnen kiezen om je hop gift anders te verdelen, bitterhop op 60 min, een aroma op 10 a 5 minuten en een aroma op het moment dat je de vlam onder de pan uit doet. Je krijgt dan heel wat meer hoparoma, hetgeen je doel lijkt omdat je het een IPA noemt.

Door de keuze van de hoppen wordt het dat nog steeds niet, niet erg, want je wilt brouwen met wat je hebt.

Ingo

RoyDeGroot

Bedankt voor alle reacties. Zo te zien heb ik nog heel wat te leren, maar goed, ik ben ook pas net begonnen.
Ik kan uit de reacties in ieder geval concluderen dat ik dit recept nog goed moet bekijken. De naam die aan het recept gegeven wordt maakt me niet erg uit. Maar toch zou ik graag in de buurt van een ipa komen.

De reden dat ik een vloeibaar gist wil gebruiken is omdat de dubbel die ik gebrouwen heb een onaangename smaak bevatte die naar mijn mening van de korrelgist afkomstig was. Nu heb ik tot nu toe alleen Brewferm korrelgist gebruikt. Dus ik zou nog is een andere gist kunnen proberen.
Ik zal het recept nog is bekijken, andere hopsoorten lijken mij een belangrijk punt om toe te voegen. Het is lastig om te kiezen voor hopsoorten aangezien ik nog weinig ervaring heb, maar dit kan ik alleen leren door te proberen.
Het is misschien makkelijker om een recept van het forum te plukken, maar ik ben van mening dat ik deze manier meer kan leren van het brouwproces.

Voordat ik ga brouwen zal ik nog een recept plaatsen, ik hoop dat jullie hier dan opnieuw jullie kritiek op kunnen uiten zodat ik een grotere kans heb op een smaakvol biertje.

Jacques

Citaat van: seed7 op 03-11-2014  15:47 uJe gebruikt redelijk wat laag alfahop voor de bitterheid dat werkt niet altijd, het kan een nogal stroeve of harde bitterheid opleveren. Risico vermijdend gedrag zou zijn een bitterhop in te zetten bij het begin koken, Perle, Magnum oid.

Een stroeve of harde bitterheid door het gebruik van hop met een laag alfazuurgehalte voor de bittergift heb ik nog nooit gemerkt. Wel kan het zijn dat je wat meer "groene smaak" in je bier krijgt.
Bij commerciële brouwerijen is de inzet van hoppen met een hoog alfazuurgehalte bij het begin van het koken vooral een financieel verhaal. Je hebt er gewoon veel minder van nodig.

RobinB

Citaat van: RoyDeGroot op 03-11-2014  21:39 uMaar toch zou ik graag in de buurt van een ipa komen.
Wat voor IPA heb je voor ogen?
Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten?

CiteerDe reden dat ik een vloeibaar gist wil gebruiken is omdat de dubbel die ik gebrouwen heb een onaangename smaak bevatte die naar mijn mening van de korrelgist afkomstig was. Nu heb ik tot nu toe alleen Brewferm korrelgist gebruikt.

Er bestaat inmiddels een aardig assortiment aan verschillende korrelgiststammen van verschillende producenten. Die hebben allemaal een ander smaakprofiel (gistprofiel), de Brewferm Top smaak zal je er niet in terugvinden.

Van de gist die je nu gekozen hebt is bijvoorbeeld de US-05 de korrelvariant van dezelfde stam. :)

Brouwers

Citaat van: RoyDeGroot op 03-11-2014  21:39 uBedankt voor alle reacties. Zo te zien heb ik nog heel wat te leren, maar goed, ik ben ook pas net begonnen.
Ik kan uit de reacties in ieder geval concluderen dat ik dit recept nog goed moet bekijken. De naam die aan het recept gegeven wordt maakt me niet erg uit. Maar toch zou ik graag in de buurt van een ipa komen.

De reden dat ik een vloeibaar gist wil gebruiken is omdat de dubbel die ik gebrouwen heb een onaangename smaak bevatte die naar mijn mening van de korrelgist afkomstig was. Nu heb ik tot nu toe alleen Brewferm korrelgist gebruikt. Dus ik zou nog is een andere gist kunnen proberen.
Ik zal het recept nog is bekijken, andere hopsoorten lijken mij een belangrijk punt om toe te voegen. Het is lastig om te kiezen voor hopsoorten aangezien ik nog weinig ervaring heb, maar dit kan ik alleen leren door te proberen.
Het is misschien makkelijker om een recept van het forum te plukken, maar ik ben van mening dat ik deze manier meer kan leren van het brouwproces.

Voordat ik ga brouwen zal ik nog een recept plaatsen, ik hoop dat jullie hier dan opnieuw jullie kritiek op kunnen uiten zodat ik een grotere kans heb op een smaakvol biertje.

Ik heb gisteren mijn APA gebotteld met US-05, daar zitten duidelijk geen rare gistsmaken aan. Ook heb ik 2 bieren met S-04 en een weizen met WB-06 gemaakt. Alleen was de body van de weizen een tikkeltje dun, maar verder heb ik nog geen op en aanmerkingen op de Fermentis korrelgisten. Brewferm staat er wel een beetje bekend om rare smaken te geven. Ook helpt het heel erg veel als je gecontroleerd vergist.

Wat betreft de rest van het recept, je zou er eentje van het internet kunnen plukken. Daar is niets mis mee. Als je graag een eigen recept wil ontwikkelen dan kan je altijd je eigen draai eraan geven.

Als je helemaal je recept wil bedenken dan raad ik je aan het simpel te houden. Neem pale mout met 1 of hooguit 2 speciale mouten. Zoek 2 hopsoorten die je lekker lijken in een IPA. Voor een idee kan je hier kijken http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=hop:hopsoorten. Je kan meer hoppen kiezen, maar dat maakt het niet altijd beter. Ik denk dat als je het simpel houdt dan je ook beter leren kunt wat het met de smaak doet.
Om idee te krijgen wanneer je het beste je hop moet toevoegen kan je natuurlijk andere recepten bekijken. Ik gebruik de hop wizard in BrouwHulp veel. De hopwizard zit naast de hop knop in BrouwHulp (tovenaarshoed).

Als je je recept straks hebt gemaakt, geef dan ook aan welk idee je hebt(bepaalde hopsmaak, smaken naar een bepaald bier etc..). Dan kunnen we ook je van advies voorzien om dat te bereiken, plus je leert er weer van. En verder gewoon brouwen, zolang er niets mis gaat dan smaakt het over het algemeen wel lekker.

Jacques

Citaat van: RoyDeGroot op 03-11-2014  21:39 uDe reden dat ik een vloeibaar gist wil gebruiken is omdat de dubbel die ik gebrouwen heb een onaangename smaak bevatte die naar mijn mening van de korrelgist afkomstig was. Nu heb ik tot nu toe alleen Brewferm korrelgist gebruikt. Dus ik zou nog is een andere gist kunnen proberen.

Waarschijnlijk heb je het over het bierpakket/blik Brewferm Abdij. Naar mijn idee is er wat mis met de samenstelling van het wort voor dit bierpakket. Bieren die je brouwt met dit brouwpakket hebben een harde onaangename smaak. Dat heeft niets met de gebruikte gist te maken.
Neemt niet weg dat je rustig een andere gist kunt gebruiken. De Brewferm Top geeft heel veel esters (fruitige smaken). Niet iedereen houdt daarvan.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 03-11-2014  22:17 uIk heb gisteren mijn APA gebotteld met US-05, daar zitten duidelijk geen rare gistsmaken aan. Ook heb ik 2 bieren met S-04 en een weizen met WB-06 gemaakt. Alleen was de body van de weizen een tikkeltje dun, maar verder heb ik nog geen op en aanmerkingen op de Fermentis korrelgisten. Brewferm staat er wel een beetje bekend om rare smaken te geven. Ook helpt het heel erg veel als je gecontroleerd vergist.

Brewferm heeft meerdere gisten. Het is de Brewferm Top die veel esters aanmaakt die niet iedereen waardeert. De twee andere Brewferm gisten (Blanche en Lager) hebben een heel ander gistprofiel.

RoyDeGroot

Citaat van: RobinB op 03-11-2014  21:52 uWat voor IPA heb je voor ogen?
Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten?

Ik heb een IPA in gedachten met een sterke bitterheid en een bloemige smaak, als ik iets zou moeten noemen dan vind ik de ipa van Het IJ een goede. Maar nogmaals, ik probeer het niet te klonen, maar ik wil gewoon een lekker drinkbaar brouwsel te maken.
Citaat van: Jacques op 03-11-2014  22:38 uWaarschijnlijk heb je het over het bierpakket/blik Brewferm Abdij.
Ik heb het inderdaad gebruikt bij het Brewferm tripel pakket, deze vind ik niet echt te drinken. Maar dezelfde smaak komt terug in een eigen brouwsel, vandaar dat ik weet dat het van de gist afkomstig is, weliswaar is deze bijsmaak in dat bier veel subtieler, misschien omdat ik de laatste keer ben gestart met gecontroleerd vergisten.

Jacques

Citaat van: RoyDeGroot op 03-11-2014  23:19 uIk heb het inderdaad gebruikt bij het Brewferm tripel pakket, deze vind ik niet echt te drinken. Maar dezelfde smaak komt terug in een eigen brouwsel, vandaar dat ik weet dat het van de gist afkomstig is, weliswaar is deze bijsmaak in dat bier veel subtieler, misschien omdat ik de laatste keer ben gestart met gecontroleerd vergisten.

Brewferm Abdij is een dubbel. Dat blik vind ik qua samenstelling van het wort niet kloppen. Het heeft een wat harde smaak die ik niet vind kloppen in een dubbel. Hiervoor had je het ook over een dubbel.
De Tripel is een wat zwaarder bier. Daarbij komen de vergistingsproducten meer naar voren. En daarmee ook het gistprofiel van de Brewferm Top.

dutch food geek

Ik vind het in basis geen verkeerd recept.
De pilsmout zal je wat minder body geven dan de pale ale mout. Dus je bent op zoek naar een balans in je body. Ik vind het voor een IPA wel lekker om het bier een stevige moutbody te geven zodat je een tegengewicht hebt tegen het hopgeweld. Een beetje caramout erin vind ik persoonlijk dan ook erg lekker, geeft je meer balans. De tarwe zou ik eruit gooien, voegt heel weinig toe in zo'n bier naar mijn mening.

Qua maischen: waarom niet gewoon een éénstapsmaisch voor een medium body, zeg 65  ºC? Is makkelijker en de meerstapsmaisches zijn over het algemeen niet nodig met de moderne mouten. Dus gewoon een éénstaps gedurende 60 min. Makkelijk en prima :)

Dan de hop... Daar heb ik meer over te vinden. Je hopkeuze gaat je geen amerikaanse IPA geven. Dat boeit niet, want het zal best lekker worden.  Je zegt dat je op zoek bent naar een bloemig profiel, dan zou ik als ik jou was voor amarillo, Cascade of goldings gaan. Dan voor een IPA wil je lekker veel hoparoma en bitterheid. Dat kan, maar niet met deze hopgiften. Overweeg om te hopbursten. Je hebt meer hop nodig, maar je krijgt erg veel profiel, met een mooie zachte bitterheid is mijn ervaring.
Hop bursten betekend dat je al je hop of bijna al je hop aan het eind van je kook toevoegt. Begin hop toe te voegen vanaf 15-10 min voor het einde van je kook in bijvoorbeeld drie hopgiften 15, 5 en 0 minuten. Dan krijg je veel meer aroma en toch de bitterheid waar je naar op zoek bent.
Dan nog koudhoppen voor dat specifieke aroma en je gaat een heel mooi bier krijgen.
Nog een tip: overweeg 1 hop te gebruiken, dan leer je het aroma mooi kennen en kan je beter bepalen wat je verder met die hop kunt doen.

Tenslotte je gist: voor een IPA één tip: gebruik de BRY-97. Korrel, dus makkelijk en een amerikaanse IPA gist ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

dennisbier

Citaat van: dutch food geek op 05-11-2014  14:02 uIk vind het in basis geen verkeerd recept.
De pilsmout zal je wat minder body geven dan de pale ale mout. Dus je bent op zoek naar een balans in je body. Ik vind het voor een IPA wel lekker om het bier een stevige moutbody te geven zodat je een tegengewicht hebt tegen het hopgeweld. Een beetje caramout erin vind ik persoonlijk dan ook erg lekker, geeft je meer balans. De tarwe zou ik eruit gooien, voegt heel weinig toe in zo'n bier naar mijn mening.

Wat is de mening om bij het gebruik van pilsmout wat melanoid mout te gebruiken voor een IPA? 
Bij een meer Vienna of Munich maakt deze het biertje ook wat voller.

dutch food geek

Citaat van: dennisbier op 07-11-2014  00:21 uWat is de mening om bij het gebruik van pilsmout wat melanoid mout te gebruiken voor een IPA? 
Bij een meer Vienna of Munich maakt deze het biertje ook wat voller.

Waarom zou je hier ooit melanoid mout gebruiken? Je kan genoeg body creëren met alleen pale ale, karamel, munich of vienna... De melanoid is alleen maar duur en voegt niets toe volgen mij...

Oxhead

dennisbier

Ik heb 5 kg Melanoid mout liggen om wat mee uit te proberen en een bom pilsmout..  ::)
Vandaar de vraag dus...

Gerb

Het schijnt dat er in de Dreadnaught IPA ook een puist melanoidinemout gaat: http://www.xxlbrewing.com/recipe/Dreadnaught.txt

seed7

Geeft een mooie moutigheid zonder de toffee e.d. van cara's

Ingo

RobinB

Ik vind melanoidin lekker in mijn ondergisters, geeft een mooi moutige smaak. Het is overigens gemaakt om het effect van decoctie na te bootsen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-11-2014  18:11 uIk vind melanoidin lekker in mijn ondergisters, geeft een mooi moutige smaak. Het is overigens gemaakt om het effect van decoctie na te bootsen. :)

Of het daarvoor speciaal ontwikkeld is waag ik te betwijfelen. Feit is wel dat het daarvoor gebruikt kan worden.

dennisbier

Ik ga er toch eens mee aan de gang...Eerst maar een IPA.

Vergelijkbare Topics (7)

39548

Gestart door 7ijs

Reacties: 11
Gelezen: 2276

24515

Reacties: 9
Gelezen: 2623

9944

Reacties: 17
Gelezen: 5127

42975

Reacties: 21
Gelezen: 2388

29350

Reacties: 6
Gelezen: 2457

20599

Reacties: 16
Gelezen: 4838

34740

Reacties: 21
Gelezen: 3902

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.