Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel hop?

Gestart door Maran, 25-10-2014 15:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Maran

Goedemiddag,

We zijn nu aan het brouwen en hebben het volgende recept als basis gebruikt voor een kwakachtige:

1.1 kg Pilsmout
1.1 kg Munchenermout
0.45 kg Witte kandijsuiker                               
0.20 kg Tarwebloem
0.12 kg Cara-aroma 300
10 gram Challenger hop 6.25 % FWH
6 gram Cascade hop 5 % 90 minuten
8 gram Cascade hop 5 % 30 minuten

10 liter maischwater
  7 liter spoelwater

Maischschema:
15 min  60 °C
45 min  70 °C
1  min  78 °C

Omdat we 30 liter willen brouwen hebben we alles x3 gedaan. Echter we krijgen nu wel een erg hoge ibu, namelijk 41 volgens BrouwHulp (origineel zat op 22).
We gaan er van uit dat de 30 g Challenger fwh ook 90 min meekookt.

Wat gaat er fout?
Kan iemand ons als beginners even helpen?

William

Volgens mij wordt de first wort hop (FWH) ook de totale tijd meegekookt maar is het bitterheidsaandeel daarvan minder.

Je moet hem dus wel echt als FWH aangeven en niet als een 90 minuten gift.

Geeft dat een verschil in de berekende IBU's?

En wat als je die 30 gram helemaal weglaat?

Maran

Fwh ingevuld. Dat scheelt 2 ibu.
Als we die 30 helemaal weglaten komen we wel goed uit, op 22 ibu, maar dat is toch raar om er een helemaal uit te halen?

Maran

Bedankt William.
We gaan er voor om alle hoppen uit het originele recept dan maar x2 te doen. Dan wordt de IBU 29.
Wel wat hoger dan het origineel... maar we waren de tarwebloem toch ook al vergeten  :-[
Toch wel benieuwd hoe je normaliter makkelijk van een 10 liter naar een 30 liter recept gaat... Blijkbaar dus niet alles x 3 :weetniet: Iemand?

tjleet

Dan verminder je toch de hoeveelheid hop een beetje om bij je doel IBU uit te komen? :weetniet:
Bijvoorbeeld 8 - 4 - 8 (laatste gift neigt al meer naar aroma gift, al kun je daar ook mee spelen uiteraard ;) )

Jacques

Citaat van: Maran op 25-10-2014  17:12 uToch wel benieuwd hoe je normaliter makkelijk van een 10 liter naar een 30 liter recept gaat... Blijkbaar dus niet alles x 3

Toch wel. Pas als je een echte grote schaalvergroting hebt veranderen de verhoudingen (van 20 liter naar bijvoorbeeld 500 liter).

Mijn vermoeden is dat je het volume van het brouwsel niet hebt aangepast in BrouwHulp.

Maran

Bedankt.
Volgens mij klopt het volume ook in BrouwHulp.
Ik zal het straks nog eens nakijken. Brouwsel staat in ieder geval goed te pruttelen... nu het moeilijkste nog... wachten. :-\

Jacques

Citaat van: Maran op 26-10-2014  08:48 uVolgens mij klopt het volume ook in BrouwHulp.

Dan zou er een bug in zitten... Het is niet zo dat je bijna een verdubbeling hebt van de EBU-waarde als drie keer zo veel brouwt en alle ingrediënten met 3 vermenigvuldigt.

Vergelijkbare Topics (7)

25465

Reacties: 18
Gelezen: 5837

39995

Reacties: 9
Gelezen: 2130

22349

Reacties: 18
Gelezen: 9030

21918

Gestart door Hop Meester

Reacties: 42
Gelezen: 15383

36246

Reacties: 11
Gelezen: 2316

17153

Reacties: 12
Gelezen: 6100

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.