Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer absoluut niet drinken

Gestart door Markieparkie, 20-10-2014 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Markieparkie

Hallo,

Ik heb wel eens gehoord dat je van zelfbierbrouwen darmklachten kan over houden.
Mijn vraag is, kan dit? En zo ja, waardoor komt dat en hoe weet ik het zeker dat het bier veilig is om te drinken?
Ik ben nu zelf aan het brouwen uit een blik.

groeten van leek brouwer,

Markieparkie

William

Als je een gluten allergie hebt moet je oppassen hoewel er tegenwoordig ook glutenvrije bieren zijn.

Zelf heb ik nog nooit darmproblemen van bier gehad. Eerder van de hapjes die je erbij consumeert.

hansm

Als je darmen het niet gewend zijn, moeten ze misschien wat wennen aan de gist die in hrt bier zit. Dat kan wat laxerend werken. Maar dat ligt niet aan het feit dat het een zelfgebrouwen bier is, dat komt voor bij alle bieren waar gist in de fles zit. Dus bij heel veel Belgische bieren, zeker bij Geuze en Lambic.

Succes met je brouwsel  :proost:

Niels B.

Zoals Hansm ook zegt: Gist werkt als pro-biotica. Dit betekent dat het in de darmen wordt verteerd door bacteriën die daar aanwezig zijn. De meesten daarvan zijn goedaardig, maar mocht er een slechte tussen zitten heeft die er ook baat bij!
Het effect op de goede bacteriën is inderdaad een betere werking --> laxerend effect.

Oscar

Citaat van: Markieparkie op 20-10-2014  17:43 uIk heb wel eens gehoord dat je van zelfbierbrouwen darmklachten kan over houden.

Waar heb je dat gehoord/gelezen en van wie?  :weetniet:

Markieparkie

Citaat van: Oscar op 20-10-2014  19:36 uWaar heb je dat gehoord/gelezen en van wie ?  :weetniet: :weetniet:

Eigenlijk waren het allemaal kennissen van kennissen... maar ik denk, laat ik het voor de zekerheid even checken ;D

Allen bedankt voor de reacties, super! :groots: :proost:

RobinB

Citaat van: Niels B. op 20-10-2014  18:01 uGist werkt als pro-biotica. Dit betekent dat het in de darmen wordt verteerd door bacteriën die daar aanwezig zijn.

Dat is NIET de definitie noch werking van probiotica. :neenee:
Probiotica dienen in leven te blijven en geven hun positieve effecten door hun producten en interactie met het immuunsysteem.

Wat er bij bier met gist gebeurt is dat de gist inderdaad probiotisch kan werken, ofwel neutraal. De dextrinen kunnen een prebiotisch effect hebben. Dat wil zeggen dat deze door (voornamelijk "gunstige" melkzuurbacteriën) gefermenteerd worden. Dit kan soms laxerend werken.

De alcohol (in oa. bier) heeft een verstorend effect op je darmmicrobiota. Ook dat kan leiden tot diarree.

Bij beide kan er een gewenningseffect optreden, dan heb je er dus minder last van.
Echte ziekmakende bacteriën ondersteunt bier niet. :)

dennisbier

Alcohol zal ook niet in de gehele darm aanwezig blijven. In de maag wordt al een deel opgenomen. Van een bier met veel hop heb ik wel last voor het slapen gaan. Maagzuur.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.