Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

(Poging tot) vierde stout

Gestart door jan le mercier, 11-10-2014 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Volgende week ga ik proberen om mijn vierde stout te maken. Het is van keer de bedoeling om een zoete stout te maken: een stout die lijkt op mars, het snoepgoed van toen ik jong was.

Op het Vlaamse/Belgische forum schreef iemand dit: "met een 75% pale, 10% choco, 10% geroosterde gerst en 5% andere geroosterde speciaalmouten (zwart, carafaIII, andere donkere crystal...). Donkere mouten/granen kan je cold steepen om de smaak minder scherp/wrang te maken.
Variëren naar wens; dit is een beetje een "bare bone" imperial stout. Vanille, chocolade of koffie kan altijd maar vooral met koffie wat uitkijken wegens bovenstaande
."

Dat ben ik dus van plan: 75% pale, 10% carafa special type 3 (1300 - 1500), 10% geroosterde gerst en dan voor die andere 5 % twijfel ik nog tussen rogge en haver en tarwe.

Het is wel jammer want ik heb nog een hele zak aroma 150. Kan ik die dan nooit meer gebruiken voor een stout? Weet iemand dat? Kan ik die ergens in vervangen?

En wat gist betreft? Weet iemand welke vloeibare gist van Wyeast ik best gebruik? Ik heb de Irish al gebruikt (XL 1084), maar liefst zou ik een andere gebruiken nu. Iemand een suggestie?

Zoals steeds: alvast bedankt!

Jan.

seed7

Met die aroma 150 kun je een hele elegante Porter/Stout maken, bijvoorbeeld: 2-4% zwarte mout, 10 - 15% Aroma 150, Pale mout. Die mout laat zich ook heel mooi met Brown malt of juist aroma 50 combineren.

Voor een zoete chocoladeachtige Porter/Stout zou ik denk ik 15 -20% brown malt gebruiken en ook zo'n 15% niet te donkere crystal en de rest pale mout. Windsor gist en heel weinig bittering, 20-25 IBU of zo.

Ingo

RobinB

Citaat van: jan le mercier op 11-10-2014  22:45 uDat ben ik dus van plan: 75% pale, 10% carafa special type 3 (1300 - 1500), 10% geroosterde gerst en dan voor die andere 5 % twijfel ik nog tussen rogge en haver en tarwe.

20% gebrande mout lijkt mij in ieder geval teveel van het goede. Met 10% kom je al een heel eind.
5% tarwe, rogge of haver zet in zo'n stort overigens ook geen zoden aan de dijk, maw; dat verschil ga je niet merken.

Door die aroma toe te passen zoals Ingo ook aangeeft, kan je het geheel wat meerlagig maken wat evt wat diepgang in de smaak geeft. Een caramout á 10% zou daarvoor ook gebruikt kunnen worden.

jan le mercier

Ik heb mijn vierde stout ondertussen gebrouwen en gisteren overgeheveld. Deze keer heb ik een Wyeast gebruikt: er zat enorm veel drab ik dat bier nadat ik het had overgeheveld. Echt hele slierten. Is dit normaal?

Jan.

dutch food geek

Voor zo'n stout zou je ook ontbitterde mout kunnen gebruiken en ik zou zeker lactose toevoegen voor het 'zoetje' Het mars gevoel krijg je met zoetheid, chocolade en karamel. Misschien zelfs echte chocolade toevoegen?

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 13-11-2014  11:17 uIk heb mijn vierde stout ondertussen gebrouwen en gisteren overgeheveld. Deze keer heb ik een Wyeast gebruikt: er zat enorm veel drab ik dat bier nadat ik het had overgeheveld. Echt hele slierten. Is dit normaal?

"een Wyeast" Er zijn heel veel verschillende Wyeast gisten...

Op de foto zijn de slierten niet zo goed te zien.
Zou een kwestie van "ropiness" kunnen zijn.
Zie hier en hier.

jan le mercier

Dat was ik vergeten: gisterenavond schoot het me opeens weer te binnen, zoals ze zeggen...

Ik heb ook gesmolten chokolade toegevoegd aan de stout. Dat is het natuurlijk.

Jan.

jan le mercier

Vandaag deze stout gebotteld. Het was de stout waarvan ik vreesde dat ik er een infectie op had doordat er water van uit het waterslot in het bier was gevallen. (Ik heb dat in een ander stukje gezet.)

De stout rook en smaakte heel lekker. Gewoon naar een stout, eigenlijk. Het was precies wel beter dan mijn twee vorige pogingen.

Er dreven een paar schuim/schimmel-achtige vlekjes op het oppervlak. Ik heb gewoon mijn hevel er diep ingezet en heb de laatste vier centimeter (= 2,5 liter?) uit het vat niet meegeheveld. Ik dacht dat de infectie vanboven in het vat zou zitten, al ben ik daar wel helemaal niet zeker van.

Weet iemand hoe zo'n infectie zich verspreidt?

Uiteindelijk had ik 47 flesjes. Ik ben nu nog bezig met een vasten-periode die nog zal duren tot 22 februari.

Hopelijk is de stout dan gelukt.

Jan.

Hay

Citaat van: jan le mercier op 31-01-2015  21:08 uIk ben nu nog bezig met een vasten-periode die nog zal duren tot 22 februari.

Jan.

Ha wel apart dat je vast tot 22 februari ,
eigenlijk begint dan de vastenperiode pas.

i-love-ipa

Citaat van: Hay op 31-01-2015  22:32 uIk ben nu nog bezig met een vasten-periode die nog zal duren tot 22 februari.

Jan.

Ga je tot 22 feb geen bier drinken? Nou sterkte ermee dan... RESPECT!  :groots: :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

15622

Gestart door VEMP

Reacties: 26
Gelezen: 7599

27677

Gestart door Eelke301

Reacties: 12
Gelezen: 4658

4602

Reacties: 15
Gelezen: 4872

42809

Reacties: 31
Gelezen: 3974

32331

Gestart door marc0871

Reacties: 18
Gelezen: 4703

808

Reacties: 8
Gelezen: 3898

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.