Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hopzakjes / Hevelfilter vraag

Gestart door mvdhiele, 08-10-2014 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

mvdhiele

Goedenavond allen,

Gisteren de eerste cursusavond gehad bij de Deltabrouwers in Kapelle, ik vond het een erg leerzame avond.

Binnenkort moeten we voor de bierbrouwcursus van de Deltabrouwers voor de eerste keer gaan brouwen.
Één opdracht is onder andere een hevelfilter te maken om het wort na het koken (met hopbellen) te filteren.

Het bestaat uit een lange buis met aan het uiteinde een t-stukje, waarin opgevouwen een stukje opgerold RVS gaas komt.
(Dit klinkt jullie wellicht bekend in de oren?)

Ik heb in de tussentijd ook al hopzakjes gekocht, waarin ik later hopbellen en hoppellets mee wil laten koken.

- Is het mogelijk de hop die gedurende het hele kookproces ook mee moet koken, in een hopzakje mee te laten koken?
- Scheelt dit werk wat betreft filteren? Ik lees op het forum diverse berichten over filterproblemen.
- Moet ik dan hierna nog filteren? (Ik wil na het koelen direct het wort uit de kraan van mijn kookketel in de gisttank laten lopen).

Graag jullie reacties!

Alvast bedankt!

Groeten,

Miguel.

Biermagneet

1 Ja  maar ik heb op het forum ook een mooie oplossing gezien met een groot "thee" ei van metaal.
2 Geen idee ik filter niet
3 Idem aan 2

koffie

Ik heb een 'ouderwetse' hevelfilter (buis met daaraan een H-vorm met sleuven) en gebruik deze zowel voor het filteren van de maisch als gekookte wort en dat gaat prima. Ik gooi de hop gewoon los in de kookpan.

BdeB

Ik kook altijd pellets in hopzakjes en heb meer dan regelmatig filterproblemen. Oplossingen zijn er genoeg, maar ik ben niet zo handig :huilen:.

Zonder hopzakjes weet ik zeker dat het een bende wordt onderin de pan en ik raad je derhalve zeker aan om bij pellets een zakje te gebruiken. Bij bloemen schijnt het filterprobleem niet zo groot te zijn, maar die nemen veel meer ruimte in in de vriezer.

Gepruts is derhalve een keuze.

hobbybob

Citaat van: BdeB op 09-10-2014  00:00 uIk kook altijd pellets in hopzakjes en heb meer dan regelmatig filterproblemen. Oplossingen zijn er genoeg, maar ik ben niet zo handig :huilen:.

Zonder hopzakjes weet ik zeker dat het een bende wordt onderin de pan en ik raad je derhalve zeker aan om bij pellets een zakje te gebruiken. Bij bloemen schijnt het filterprobleem niet zo groot te zijn, maar die nemen veel meer ruimte in in de vriezer.

Gepruts is derhalve een keuze.

Heb talloze malen gebrouwen met pellets in hopzakjes, TIP: gebruik 2 hopzakjes ipv 1 heb je geen enkel filter probleem.
Tevens zorg voor een behoorlijke whirlpool voordat je gaat filteren en geef je wort voldoende tijd om de troep uit te laten zakken naar de bodem van je kookpan.

Voor de topicstarter, zoek eens op JAVAL filter op dit forum.

duonra

Citaat van: koffie op 08-10-2014  22:30 uIk heb een 'ouderwetse' hevelfilter (buis met daaraan een H-vorm met sleuven) en gebruik deze zowel voor het filteren van de maisch als gekookte wort en dat gaat prima. Ik gooi de hop gewoon los in de kookpan.

+1

Mijn hevelfilter is een simpele uitvoering van bovenstaande. 2 buizen ( een linker en een rechter) met sleuven, zitten met liggende 90 graden knelkoppelingen vast aan een T-stuk d.m.v.  stukjes buis van 5 cm. Hier vanuit gaat een buis naar boven en naar beneden. ( met 2 stuks 90 graden knelkoppelingen) over de rand van de pan. Onder het niveau van de bodem van de pan zit een kraan.

Heb nog nooit filerproblemen gehad. Schoonmaken is een eitje. De 2 sleuvenbuizen losmaken en je kunt overal goed bij. De knelkoppelingen van de sleuvenbuizen zet ik handvast vast.

mvdhiele

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Nu kwam mijn collega vanmiddag met nog een idee, aan de Brewferm brouwketel zit een kraan, deze zit aan de binnenkant van de brouwketel vast met een moer (1/2" schroefdraad).

Als ik hierop nu eens een perlator draai, met 1/2" binnendraad? Zou ik dan in combinatie met hopzakjes (met pellets of hopbloemen) een goed gefilterde wort krijgen? Of zou de "doorlaat" van de perlator te klein zijn, en te snel verstopt raken?

Een ander idee is de terugslagklepfilter gebruiken.

Hoef ik in ieder geval niet te hevelen met een hevelfilter.

Hieronder heb ik een foto van een perlator en een terugslagklepfilter geplaatst.

Graag zou ik weten hoe jullie hierover denken!

Hai

Citaat van: mvdhiele op 09-10-2014  20:02 uBedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Nu kwam mijn collega vanmiddag met nog een idee, aan de Brewferm brouwketel zit een kraan, deze zit aan de binnenkant van de brouwketel vast met een moer (1/2" schroefdraad).

Als ik hierop nu eens een perlator draai, met 1/2" binnendraad? Zou ik dan in combinatie met hopzakjes (met pellets of hopbloemen) een goed gefilterde wort krijgen? Of zou de "doorlaat" van de perlator te klein zijn, en te snel verstopt raken?

Een ander idee is de terugslagklepfilter gebruiken.

Hoef ik in ieder geval niet te hevelen met een hevelfilter.

Hieronder heb ik een foto van een perlator en een terugslagklepfilter geplaatst.

Graag zou ik weten hoe jullie hierover denken!

Kan zeker werken, echter het is de vraag of het plastic voedingsveilig is!

Eric v B

Hæ Miguel, is het dan eindelijk zo ver? Ga je eindelijk zelf brouwen? Wat een geduld! ;D  :groots:

Over het filtertje: ik denk dat het totale filteroppervlak wat klein is en tot verstopping kan leiden. De voorstellen van de "klassieke" (hevel)filters spreken mij meer aan. Het idee van de filter aan je kraan is een goed idee. Dan hoef je niet aan te zuigen. Zelf heb ik ook een filter aan een kraan en dat werkt tot nu toe goed. Ik heb twee van deze filters en gebruik ze bij maischen en hopfilteren na het koken.

mvdhiele

Hoi Eric,

Ja, het gaat eindelijk gebeuren, afgelopen dinsdag de eerste cursusavond gehad.
Ik heb er erg naar uitgekeken!

Ik ben nu alleen nog voor mezelf op zoek naar manieren om het hopfilteren wat makkelijker te maken, twee keer hevelen zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Ik ben ook bang dat het filteroppervlak van een perlator te klein is.
Ik vind jouw filter er prima uitzien! Is het eventueel ook makkelijk uit elkaar te halen om schoon te maken?

Ik neem aan dat jij op deze manier je wort in het gistvat laat lopen na het koelen?

Eric v B

Hij is makkelijk uit elkaar te halen maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik spoel hem door na gebruik met heet water en leg deze daarna in de vaatwasser. In het vlechtwerk zit een buis met gaatjes. De buis is niet gesoldeerd maar zit geklemd in het T-stuk. Kan er dus redelijk makkelijk gedemonteerd worden. Wort loopt inderdaad via deze filter, door de koeler het gistvat in.

mvdhiele

Duidelijk!

Morgen even langs de bouwmarkt!
Ik vind dit een hele mooie oplossing!

Bedankt!

Iedereen bedankt trouwens voor de bijdrage!

mvdhiele

Ik ben inmiddels wat aan het prutsen geweest met koperen pijp en RVS mantel.
Het wil niet echt lukken, naar mijn idee teveel tochtjes en onderdelen.

Na wat zoeken op internet kwam ik deze tegen:

De Matmill Lauterhelix.

Zou ik deze ook onderin mijn ketel kunnen bevestigen, om deze dienst te laten doen als hopfilter?
Of is de doorlaat iets te klein (raakt deze niet verstopt als ik eventueel met hoppellets ga werken)?

Jacques

Mijn buurman gebruikt nu al een tijdje een filterheks en is daar heel tevreden over. Zo nu en dan gebruikt hij hoppellets.

mvdhiele

Bedankt Jacques!

Welke zou je adviseren voor een kookketel van 29 liter, de 1 meter uitvoering of de 1,8 meter?
Mijn kookketel is ongeveer 35 cm. in diameter.

Groeten,

Miguel.

mvdhiele

Sorry, al gevonden Jacques.

Op de website van van der Kooij is de versie van één meter te gebruiken voor ketels tot een diameter van 40 cm.

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 15-10-2014  22:48 uMijn buurman gebruikt nu al een tijdje een filterheks en is daar heel tevreden over. Zo nu en dan gebruikt hij hoppellets.
Hoe is het eigenlijk met het hele Chinese doucheslang-verhaal afgelopen?
Zijn daar positieve of negatieve zaken te melden?

Jacques

In mijn Braumeister geeft dit problemen omdat die niet op zijn plaats wil blijven liggen. Hierdoor heb ik een paar keer gehad dat de moutkorf niet goed afsloot. Daarom gebruik ik die niet meer.
Een mogelijke oplossing zou een grote rvs ring kunnen zijn met een opening ter hoogte van het rvs kniestuk met daaraan een T-stuk dat ik heb laten maken.

Vergelijkbare Topics (7)

44931

Reacties: 1
Gelezen: 901

25407

Gestart door KooTjoo

Reacties: 2
Gelezen: 1691

37658

Reacties: 2
Gelezen: 1083

22668

Reacties: 25
Gelezen: 7895

20085

Reacties: 3
Gelezen: 5533

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.