Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste recept tripel

Gestart door joosting87, 15-09-2014 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

joosting87

Hallo iedereen,

Ik wil een beetje bitterige hoppige tripel maken. Dit wil ik weer BIAB gaan doen (nog geen andere materialen) en een batch overhouden van 12 L om te vergisten. Aangezien ik nog weinig ervaring heb, kunnen jullie aangeven of dit een lekker biertje op kan leveren? Nu dacht ik aan dit recept:

ingrediënten:
3000 gram pilsmout 3 ebc
1000 gram munich 15 ebc
200 gram munich 25 ebc
500 gram suiker 0 ebc

maisch:
15 min 62
15 min 68
15 min 72
5 min 78

hop koken 90 minuten:
30 gram Saaz FWH
15 gram Hallertau Hersbrucker   60 min
10 gram Saaz 15 min

gist:
Fermentis s-04

Resultaat zou moeten zijn (65% rendement, had ik vorige keer ongeveer):
SG: 1078
EBC: 17
IBU: 41

Tjeerd

Waarom de S-04 als gist? Ik zou persoonlijk voor een Belgische gistsoort gaan zoals bv de 3787 van Wyeast (Westmalle) o.i.d.

joosting87

Citaat van: Tjeerd op 15-09-2014  14:38 uWaarom de S-04 als gist? Ik zou persoonlijk voor een Belgische gistsoort gaan zoals bv de 3787 van Wyeast (Westmalle) o.i.d.

Omdat ik deze link heb bekeken: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist en dit profiel me wel aansprak en geen ervaring heb met vloeibare gist. Vandaar dacht ik het nog eenvoudig te houden met korrelgist

Brouwers

Weet niet of alcoholtolerantie al op de loer ligt, bier gaat namelijk richting de 8%. Anders is fermentis abbaye misschien een optie. Smaakprofiel is nog niet echt bekend, maar past volgens mij wel goed bij een tripel en een beter alcoholtolerantie heeft.
Wat is de reden dat je een 3 staps maischema gebruikt? In principe zou je met een 2-stap op 62, 72 en 78 voldoende moeten zijn.
Uitgaande van het huidige schema wil je waarschijnlijk een medium body dus dan zou ik voor 20 min 62 en 30 min 72 en 5 min 78 gaan.

joosting87

Citaat van: Brouwers op 15-09-2014  16:06 uWeet niet of alcoholtolerantie al op de loer ligt, bier gaat namelijk richting de 8%. Anders is fermentis abbaye misschien een optie. Smaakprofiel is nog niet echt bekend, maar past volgens mij wel goed bij een tripel en een beter alcoholtolerantie heeft.
Wat is de reden dat je een 3 staps maischema gebruikt? In principe zou je met een 2-stap op 62, 72 en 78 voldoende moeten zijn.
Uitgaande van het huidige schema wil je waarschijnlijk een medium body dus dan zou ik voor 20 min 62 en 30 min 72 en 5 min 78 gaan.

Oke, bedankt voor je reactie. Alcoholtolerantie van de gist heb ik niet kunnen vinden in de PDF van Fermentis. Misschien nog even verder zoeken. 3 stapsschema omdat ik dacht dat dat goed was voor een tripel  :weetniet:. Maar bedankt voor je voorstel, daar leer ik weer van  ;D ;D

RobinB

De S04 zal ongeveer rond de 10% aftoppen, dus wat dat betreft zit je nog wel veilig.
Als je een Belgische korrelgist wilt, is er nu de Fermentis Abbey.  :brouwen:

joosting87

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  19:08 uDe S04 zal ongeveer rond de 10% aftoppen, dus wat dat betreft zit je nog wel veilig.
Als je een Belgische korrelgist wilt, is er nu de Fermentis Abbey.  :brouwen:

Dank je wel Robin voor je informatie en een goed idee, van de Fermentis Abbey, ik ga daar eens naar kijken. Wat vind je van de samenstelling verder?

RobinB

Heb je eea al doorgerekend met brouwsoftware?
Ziet er op zich niet gek uit.
Bitteren zou ik eerder doen met een hop als Perle, daar heb je minder van nodig. Op zich kan dat natuurlijk ook met Saaz...

joosting87

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  21:07 uHeb je eea al doorgerekend met brouwsoftware?
Ziet er op zich niet gek uit.
Bitteren zou ik eerder doen met een hop als Perle, daar heb je minder van nodig. Op zich kan dat natuurlijk ook met Saaz...

Ja heb ik inderdaad gedaan. Ik kreeg van ANSIUS als tip om een deel municher mout te vervangen door tarwe/haver vlokken. Dit heb ik in BrouwHulp gezet en het ziet er nu zo uit:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recepttripel
Brouwdatum06-09-2014
BiertypeTripel
Volume12,5 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC72,9 %
0,500 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC10,4 %
0,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC10,4 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.25 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSaazbellen3,8%first wort hop24,1 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%60 min.9,0 IBU
15,0 gSaazbellen3,8%15 min.5,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

RobinB

Kan.
Wat voor tripel heb je voor ogen?

joosting87

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  21:17 uKan.
Wat voor tripel heb je voor ogen?

:weetniet: Dit wordt mijn tweede brouwsel haha, dus ik heb geen idee wat voor tripel. Ik zou graag een tripel brouwen die wat naar de bitterige kant gaat maar toch ook goed drinkt. Dus ik had gehoopt met dit recept daar op uit te komen. en ik heb nog Saaz en Hersbrucker  liggen dus vandaar dat ik het daarmee wilde gaan doen.

RobinB

Heb je geen commercieel voorbeeld welke je lekker vindt?
Hoeft niet, maar als je al bepaalde ideeën hebt is dat makkelijker om je recept vorm te geven.

Waarom wil je er bijvoorbeeld tarwe in?
Ik hoef geen tarwe in mijn tripel, maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijke smaak.

joosting87

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  21:26 uHeb je geen commercieel voorbeeld welke je lekker vindt?
Hoeft niet, maar als je al bepaalde ideeën hebt is dat makkelijker om je recept vorm te geven.

Waarom wil je er bijvoorbeeld tarwe in?
Ik hoef geen tarwe in mijn tripel, maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijke smaak.

Dankjewel. Straffe Hendrik Tripel vind ik bijvoorbeeld erg lekker. Maar het moet ook een redelijk eenvoudig recept zijn, aangezien ik nog heel weinig ervaring heb.
Tarwe heb ik op aanraden van ANSIUS toegevoegd en munichermout voor een groot deel verminderd. Dit zou de smaak van munichermout verminderen en een vollere smaak geven door het tarwe? Ik denk dat iedereen natuurlijk naar zijn eigen smaak brouwt. Ik moet dit nog gaan ontwikkelen, vandaar dat ik het nog niet zo goed weet. Ik wil pas over 1,5 week gaan brouwen, dus heb nog tijd genoeg om te schaven en te verbeteren :-)

Ansius

Kijk, dit is leuk.
De een wil geen tarwe en de ander geen Munchener mout!

Om op Oscariaanse wijze te spreken;
Ga brouwen en kijk wat er van komt!

joosting87

Citaat van: ANSIUS op 15-09-2014  21:38 uKijk, dit is leuk.
De een wil geen tarwe en de ander geen Munchener mout!

Om op Oscariaanse wijze te spreken;
Ga brouwen en kijk wat er van komt!

Ja, interessant. Ik zou eigenlijk beide moeten maken en kijken welke het best bij me past  :brouwen:

RobinB

Dat is al wel een aardig begin inderdaad!
De straffe hendrik vind ik iets kruidig, ook iets metallisch, niet heel hoppig.

Ik weet niet wat hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straffe_Hendrik
van waar is, maar daar lijkt er geen tarwe in te zitten?

Wel hop-tips, maar met de Hallertau ipv Goldings wordt het ook wel aardig. :)

joosting87

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  21:43 uDat is al wel een aardig begin inderdaad!
De straffe hendrik vind ik iets kruidig, ook iets metallisch, niet heel hoppig.

Ik weet niet wat hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straffe_Hendrik
van waar is, maar daar lijkt er geen tarwe in te zitten?

Wel hop-tips, maar met de Hallertau ipv Goldings wordt het ook wel aardig. :)

Oke, dan houd ik in ieder geval mijn hop zoals het is. dan nu nog nadenken over de moutverhoudingen. ik kan ook voor de middenweg kiezen en tarwe en wat munichermout gebruiken.
ik ga er eens een nachtje over slapen...  :degroeten:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recepttripel
Brouwdatum06-09-2014
BiertypeTripel
Volume12,5 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
3,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC66,0 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC18,9 %
0,500 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC9,4 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,7 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.25 min.3,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
30,0 gSaazbellen3,8%first wort hop22,9 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%60 min.8,5 IBU
15,0 gSaazbellen3,8%15 min.4,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Eric v B

joosting87

Citaat van: Eric v B op 15-09-2014  22:04 uGist blijft S-04?
Ja of ik ga Fermentis Abbaye gebruiken. Weet nog niet. Heb je een andere tip?

Markiej87

T58 zou ook kunnen afhankelijk van wat je wilt. De Abbaye vergist naar verluidt iets verder door.

Eric v B

Citaat van: joosting87 op 16-09-2014  08:34 uja of ik ga Fermentis Abbaye gebruiken. Weet nog niet. Heb je een andere tip?
T-58 kan. Zelf ga ik over een paar weken een tripel maken met de Fermentis Abbaye. Het wordt mijn eerste tripel. Recept is nog niet helemaal klaar maar de gist staat al wel vast.

Yogi

Waarom pak je niet de Wyeast trappist gist? Ik heb net toevallig een  tripel staan (mijn eerste) en het ruikt echt naar de Westmalle Tripel. Een frisse bananen geur. Vloeibare gist is makkelijk: even pakketje een klap geven, laten opbollen en zo in het wort gieten. Een paar uur later begint het bubbelfeest al.

Brouwers

Citaat van: Yogi op 16-09-2014  13:33 uWaarom pak je niet de Wyeast trappist gist? Ik heb net toevallig een  tripel staan (mijn eerste) en het ruikt echt naar de Westmalle Tripel. Een frisse bananen geur. Vloeibare gist is makkelijk: even pakketje een klap geven, laten opbollen en zo in het wort gieten. Een paar uur later begint het bubbelfeest al.

Als ik Mr Malty mag geloven, dan zou 1 smackpack niet voldoende zijn en zou je er 2.8 nodig moeten hebben voor dit recept. Het zal waarschijnlijk wel goed komen maar als kans is aanwezig dat je tegen een gestokte vergisting aanloop. Daarnaast kost de gist ook ongeveer net zoveel als de mout. Dat is relatief veel voor iets wat de kwaliteit van het bier niet beter maakt(misschien wel lekkerder, maar over smaak valt te twisten). Daarnaast heb je zoveel meer keuze in vloeibare gisten dat het kiezen niet makkelijker wordt :D.

joosting87

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb er nog eens over nagedacht en wat verder op internet gekeken voor recepten. Ik heb in BrouwHulp verder gerekend en ik kom nu tot dit recept. ik denk dat dit hem gaat worden. De gist gaat waarschijnlijk de safbrew abbaye worden. ik zal me nog eens inlezen op vloeibare gisten, wellicht iets voor een volgende stap!

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recepttripel
Brouwdatum06-09-2014
BiertypeTripel
Volume12,5 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC69,8 %
0,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC11,6 %
0,500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,6 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,0 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.25 min.4,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
27 gSaazbellen3,8%first wort hop22,7 IBU
23 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%60 min.10,6 IBU
15 gSaazbellen3,8%15 min.5,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafbrew Abbaye bovengist

Vergelijkbare Topics (7)

29794

Reacties: 3
Gelezen: 1667

20136

Reacties: 2
Gelezen: 3093

37259

Reacties: 15
Gelezen: 3010

31174

Reacties: 1
Gelezen: 1010

24161

Gestart door Jukkie

Reacties: 18
Gelezen: 7453

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1722

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.