Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Planning voor eerste probeersel

Gestart door Johannesdeloper, 10-09-2014 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannesdeloper

Ik heb me bedacht om na mijn volgende combi blik/extract brouwsel, wat te gaan proberen dmv de BIAB methode.

Ik heb dit even gedaan via de brewersfriend website, om dat ik op deze pc geen software (BrouwHulp) kan installeren:

Method:   BIAB   Style:   Alkmaar Ale

Boil Time:   90 min   Batch Size:   10 liters (fermentor volume)
Boil Size:   15 liters   Efficiency:   70% (brew house)
Boil Gravity:       1.047 (recipe based estimate)       
Original Gravity: 1.070
Final Gravity     : 1.020
ABV (standard) : 6.62%
IBU (tinseth)     : 22.06
SRM (morey)     : 3.98

Fermentables
Amount    Fermentable    PPG    °L    Bill %
1 kg   Dry Malt Extract - Pilsen   42   2   50%
1 kg   Dry Malt Extract - Wheat   42   3   50%
Hops
Amount    Variety    Time    AA    IBU    Type    Use
8 g   Hallertau Hersbrucker    Leaf/Whole   4   Boil   90 min   8.13
4 g   Hallertau Hersbrucker    Leaf/Whole   4   Boil   90 min   4.07
8 g   Goldings                           Leaf/Whole   4.5   Boil   30 min   6.57
4 g   Goldings                           Leaf/Whole   4.5   Boil   30 min   3.29

Mash Guidelines
Amount    Description    Type    Temp    Time
15 L                              Temperature   53 C   5 min
14 L                              Temperature   63 C   30 min
13 L                              Temperature   73 C   25 min
12 L                              Temperature   78 C   5 min

Yeast
Fermentis / Safale - Safbrew - Specialty Ale Yeast T-58
Attenuation (avg):   72%   Flocculation:   Medium
Optimum Temp:   15 - 23.9 °C   Starter:   No
Fermentation Temp:   20 °C    Pitch Rate:   0.35 (M cells / ml / ° P)

Target Water Profile:
Ca+2    Mg+2    Na+    Cl-    SO4-2    HCO3-
49           7          49   0   90            160

Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/
Date: 2014-09-10 08:32 UTC
Recipe Last Updated: 2014-09-10 08:29 UTC

Het recept heeft een hoog "natte vinger gehalte". Idee is geinspireerd op Skuumkoppe, gewoon omdat ik een dergelijk bier wil brouwen
Ik wil het zo simpel mogelijk houden.
Hop zorg in deze berekening voor een IBU van 1022. Veel bieren die ik lekker vind hebben 1022 zodoende.
Wat ik niet weet is of deze calculatie klopt als ik de hop toevoeg in mijn BIAB zak, moet ik dan meer gebruiken?
De hoeveelheid mout is gebaseerd op een ronde bestelhoeveelheid  ;)

homoeccentricus

Dit is geen BIAB. Je gebruikt gewoon moutextract, dus je kan brouwen zonder zak. Misschien moet je dit hoofdstuk eens lezen, indien je Engels kent: http://www.howtobrew.com/section1/index.html

Drents Hopbier

Citaat van: Johannesdeloper op 10-09-2014  11:00 uHop zorg in deze berekening voor een IBU van 1022. Veel bieren die ik lekker vind hebben 1022 zodoende.

Je zult wel IBU 22 bedoeld hebben.

HHopbier

Johannesdeloper

Inderdaad die moutextract was niet de bedoeling, beginnersfout. Heb het veranderd:

HOME BREW RECIPE:
Title: Skuumkoppe II
Author: johannesdeloper

Brew Method: BIAB
Style Name: Dunkelweizen
Boil Time:     90 min
Batch Size:  10 liters (fermentor volume)
Boil Size:     15 liters
Boil Gravity: 1.048
Efficiency:     70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.072
Final Gravity: 1.020
ABV (standard): 6.8%
IBU (tinseth): 21.81
SRM (morey): 3.95

FERMENTABLES:
1.6 kg - German - Pilsner (50%)
1.6 kg - German - Pale Wheat (50%)

HOPS:
8 g - Hallertau Hersbrucker , Type: Leaf/Whole, AA: 4, Use: Boil for 90 min, IBU: 8.04
4 g - Hallertau Hersbrucker , Type: Leaf/Whole, AA: 4, Use: Boil for 90 min, IBU: 4.02
8 g - Goldings,                      Type: Leaf/Whole, AA: 4.5, Use: Boil for 30 min, IBU: 6.5
4 g - Goldings,                      Type: Leaf/Whole, AA: 4.5, Use: Boil for 30 min, IBU: 3.25

MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 53 C, Time: 5 min,    Amount: 15 L
2) Temperature, Temp: 63 C, Time: 30 min,  Amount: 14 L
3) Temperature, Temp: 73 C, Time: 25 min,  Amount: 13 L
4) Temperature, Temp: 78 C, Time: 5 min,    Amount: 12 L

YEAST:
Fermentis / Safale - Safbrew - Specialty Ale Yeast T-58
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 72%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 15 - 23.89 C
Fermentation Temp: 20 C
Pitch Rate: 0.35 (M cells / ml / deg P)

Target WATER PROFILE:
Profile Name:
Ca2: 49
Mg2: 7
Na: 49
Cl: 0
SO4: 90
HCO3: 160
Water Notes:

Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/
Date: 2014-09-10 09:34 UTC
Recipe Last Updated: 2014-09-10 09:34 UTC

homoeccentricus

Ik ken Skuumkoppe niet, maar ik begrijp dat het een Dunkelweizen is. Dat zal jouw recept in de verste verte niet produceren.

Johannesdeloper

Lekker bier dat skuumkoppe: http://www.ratebeer.com/beer/texels-skuumkoppe/23569/

Het is type dunkelweizen, maar in werkelijkheid amberkleurig. Dit recept is nog een slag lichter. Zou nog wat donkerder mout kunnen gebruiken. Maar het is niet de bedoeling de skuumkoppe te klonen, meer dient het als inspiratie.

En inderdaad IBU 22

Dit bier is verder nog in de brainstormfase dus ieder die ideen heeft ga gerust je gang!
Ik ben zo groen als gras en nog volledig kneedbaar, maar hou de uitgangspunten simpel, 10 liter, BIAB, niet filteren in de peiling (dat is voor later)

Brouwers

Een dunkelweizen gaat het nu sowieso niet worden, daarvoor heb je toch echt een andere moutstort en gist nodig. Weet niet uit mijn hoofd wat voor mouten erin gaan maar er moet sowieso iets anders bij dat er voor zorgt dat het een stuk donkerder( caramout, special b etc..).
Skuumkoppe invoeren in de zoekfunctie op het forum brengt me dit recept http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17507.msg258510.html#msg258510

Als gist zit je met T-58 ook helemaal verkeerd. Dat is gist voor tripel, dubbel etc... niet voor een weizen. Als je korrelgist wilt gebruiken raad ik je aan om hier te kijken  http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist.

Misschien moet je ook een 40 graden stap toevoegen voor de kruidnagelsmaak, maar weet niet of dit ook belangrijk voor dunkelweizen. Voor een normale weizen is dit wel nodig.

EvdBroek

Inderdaad wordt dit nooit een dunkel weizen en ook geen normale weizen.
Je hebt dan zeker ook donkere moutsoorten nodig. Je zou natuurlijk wel een normale weizen kunnen maken met een echte weizen gist of een witbier gist, zoals de fermentis WB06 of de danstar munich. In dit stadium zou ik nog geen Wyeast weihenstephan gaan gebruiken

EvdBroek

Overigens is een 40 graden stap niet verplicht bij een weizen, wel als je een kruidnagelsmaak wil

Johannesdeloper

Verkijk je niet op de typering "dunkelweizen" voor dit bier. Het werd in eerste instantie alleen op Texel verkocht en dus
aan veel Duitse toeristen gepresenteerd, vandaar.
Het duikt nu ook veel op bij bv strandtenten aan de Noord-Hollandse kust.
Qua smaak doet het me veel denken aan Palm.
Met witbier en ook Weizen heeft het niet zoveel verwantschap deze bieren zijn eerder wat zurig, waar Skuumkoppe zoetiger, hoppiger overkomt

Ik las hier op het forum dat mogelijk K-97 gist wordt gebruikt. EBU zou 18 zijn en de hop Herbrucker en Tettnanger
Dit heb ik in een nieuwe planning veranderd in:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/162884/skuumkoppe-iii

Wolter

Kloppen de hoptoevoegingen wel? 2 x een deel Hersbrucker   voor 90 min en 2 x een deel goldings voor 30 min klopt denk ik niet. Waarschijnlijk moet het een deel Hersbrucker   en een deel goldings voor 90 en idem voor 30 minuten zijn.

Nb iets te laat zag ik de link met het aangepaste recept. Bovenstaande is dus niet relevant meer.

hobbybob

Wij vergelijken het ook niet met een dunkel weizen, de skuumkoppe heeft een amber kleur.
Jou stort haalt dat bij lange na niet tewrwijl de stort een typische weizen/wit bier stort is.

Om tot een anmber te komen misschien dit

80% pils 5 ebc
10% donkere tarwe 30 ebc
10% carahell 40/50 ebc

Heb deze niet in een brouwproggie gepropt maar een schatting is dat je qua kleur beter in de buurt komt

Brouwers

Het skuumkoppe III recept begint er langzaam op te lijken, alleen is de kleur nog steeds te licht. Dit is geen palm kleur met een EBC van 19. Ter referentie de weizen die ik in de planning heb zit al op 17 EBC. Je zou denk ik ongeveer op 30 EBC moeten zitten om in de buurt van de palm kleur te komen. Wat betreft het K-97 gist, ik zie hem niet als 11.5 g verpakking bij de grote internetwinkels. Wel in 500 g. Tenzij je in hele korte tijd 500 liter van dit bier wil maken is het misschien handiger om toch voor de WB-06 of een ander merk korrelgist te gaan.

Johannesdeloper

Voor de kleur ging ik uit van wat gemeld werd op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17507.25
daar wordt EBC 16 en EBU 18 genoemd. Ik heb daar ook de inspiratie van het K97 gist vandaan.

Wie weet wil iemand me voor 5 euro een zakje van 11 g opsturen? Anders ga ik op zoek naar iets anders.

Brouwers

Heb de foto's van de skuumkoppe eens bekeken, en dat ziet er dus niet uit als een dunkelweizen. Dit is gewoon een weizen aan het donkere eind van het spectrum. Ze noemen het zelf trouwens een donker witbier, weet niet of je dit moet lezen als dunkelweizen.
De kleur van 18 EBC zal dan ook gewoon kloppen.

Als je geen K-97 gist kan vinden dan kan je misschien proberen met WB-06 en deze wat koeler vergisten om hem wat neutraler te houden. Of uitzoeken of er een tegenhanger van danstar is. Sowieso geeft die schijnbaar pas de kenmerkende bananensmaak boven de 23 graden. Ik ga het binnenkort merken met mijn eigen weizen :D.

visserkevis

Ik heb even niet zoveel toe te voegen aan deze discussie behalve dat ik met interesse meelees. Op mijn planning staat ook het brouwen van een skuumkoppen achtig bier! Naar mijn idee absoluut een tarwe achtig bier met een weizengistkarakter maar ik ben er nog niet echt ingedoken.
Ben benieuwd wat voor bier jouw versie gaat worden!

Johannesdeloper

Om de draad maar weer even op te pakken, gist en kleur zijn we al een beetje uit.
Vooralsnog is de status van deze Skuumkoppe nog: planning en voorwerk

Op korte termijn ga ik eerst nog een duvelachtig biertje proberen op basis van een Diabolo Brewferm blik, Safale 05 gist, Moutextract en Saaz + Styrian Goldings hop.

Verder moet ik nog ergens een brouwketel scoren. Kan iemand iets zeggen over de "mennoketel" op Marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-potten-en-pannen/m826650018-33-liter-kookpan-brouwketel-brouwpan-kookketel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik wil de Biab methode gaan toepassen, hebben jullie enige aanwijzing om de mouthoeveelheden in het recept met een bepaald percentage op te hogen?
Of beter gewoon minder water gebruiken en als het SG dan te hoor is water toevoegen?

Koelen zou ik in een ijsbak (au bain marie) willen doen. Mogelijk maak ik in de tussentijd ook nog een spiraalkoeler. Zou je die ook van INOX buis kunnen buigen/gebruiken?

Brouwers

Geen ervaring met de menno pannen, maar wat ik hier op het forum heb gelezen is dat de pannen verder prima zijn.

Wat betreft de koeler, je zou deze zelf kunnen maken. Met koper lukt het zeker, maar INOX variant (als je het met een gewone buis wil doen) ben ik nog niet tegengekomen. Ik maak zelf gebruik van een INOX ribbelbuis koeler. Ding werkt als een tierelier, 15 liter wordt in 9 minuten op 21 graden. Meer info over de materialen en hoe te maken vind je hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.msg403200.html#msg403200
Let wel goed op dat je de juiste koppelingen besteld. Ik had de fout gemaakt en moest dus nogmaals 17 euro betalen (materiaal 5 euro, 12 euro verzendkosten). Als je vragen hebt, laat maar even weten.

Andere optie voor een RVS koeler is om een tap spiraal aan te schaffen. https://tapclean.nl/index.php?action=article&aid=12221&group_id=10000245&lang=nl#.VBKn22PyHRo

Wat betreft BIAB, in BrouwHulp & BrouwVisie kun je je brouwzaal rendement ingeven/aanpassen. Je zou deze dan op 65% kunnen zetten voor de eerste keer en wanneer het blijkt dat je rendement hoger bleek te zijn, je SG kunnen aanpassen door water toe te voegen aan je gistvat. Dit kan direct uit de kraan. Ik weet niet of het mogelijk is met brewersfriend. Ik lees hier op het forum dat verschillende forumleden een efficiëntie van boven de 70% weten te halen middels BIAB.

Ik heb zelf deze filterkuip http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html.  Nadat ik de mout erin stort moet ik 15 min wachten, de eerste halve liter tot een liter teruggooien. Daarna duurt het filteren en spoelen max een half uur. Duurt iets langer als BIAB, maar ik vind het fijn werken.

hobbybob

Zou gaan voor een 50 liter dan ipv 33.

Inox werkt ook wel (als je tenminste een beetje fatsoenlijk kan buigen.)

Zet je brouwzaal rendement lager in je brouw software zo krijg je automatisch een aangepaste stort.
Voor BIAB zit je ergens tussen de 60% en 70% voor het maishen zou ik adviseren 4 liter op 1 kg mout.

Tevens zorgen voor een "rooster" in de pan zodat je moutzak niet op de bodem van je pan komt

EvdBroek

Markiej87

Ik heb ook zo'n pan. Prima ding, zeker voor dat geld. De wanden zijn dun waardoor hij erg licht is, dat vind ik een mooi voordeel.

babarbrau

Hi everyone,

Did anyone of you ever try to brew this Skuumkoppe clone?

After a visit to Amsterdam, I must say that Texels Skuumkoppe is one of the best beers I have tried.

Cheers everyone!

Johannesdeloper

Citaat van: babarbrau op 24-08-2015  12:17 uHi everyone,

Did anyone of you ever try to brew this Skuumkoppe clone?

After a visit to Amsterdam, I must say that Texels Skuumkoppe is one of the best beers I have tried.

Cheers everyone!
Allthough I published this recipe, I never actually brewed it.
vert: Hoewel door mij gepubliceerd, heb ik dit nooit zelf gebrouwen.

_M_M_

Citaat van: Johannesdeloper op 24-08-2015  15:59 uAllthough I published this recipe, I never actually brewed it.
vert: Hoewel door mij gepubliceerd, heb ik dit nooit zelf gebrouwen.
Ik weet niet of hij op dit recept doelde... Er is namelijk op 3 topics dezelfde vraag gesteld [emoji19]

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.