Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitgebreider recept gezocht

Gestart door hankdussen, 07-09-2014 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

hankdussen

Ik heb al een topic gestart in mijn zoektocht naar een recept voor een lichte ipa. Ik ben nog niet veel verder gekomen in mijn zoektocht omdat ik door mijn gebrek aan ervaring zo'n recept niet kan vertalen naar welke handelingen ik precies moet uitvoeren.

Ik zoek dus een uitgebreidere uitleg van hoe ik bier brouw. Van "verander water in bier" werd ik wel iets wijzer maar ik ben er nog niet. Iemand een tip waar ik op internet een uitgebreidere beschrijving (voor dummies) voor het brouwen van bier vind? Tot nu toe heb ik twee keer een kit gebrouwen en daar houdt mijn ervaring op.

hankdussen

Brouwers

Hoi Hank,

Welke info mis je nu precies? Is het een uitgebreidere omschrijving van hoe het brouwproces werkt? Of mis je een checklist van wat je precies stap voor stap zou moeten doen tijdens het brouwen?
Voor het laatste maken veel brouwers gebruik van een checklist. Zelf eentje maken is voor een beginnend brouwer niet zo makkelijk aangezien je snel iets over het hoofd ziet. Gelukkig hoeft het in de moderne tijd ook niet meer;). Ik maak zelf gebruik van het programma BrouwHulp, dit is ook van Adrie Otte. In dit programma kan je redelijk gemakkelijk je recept samenstellen. Daarnaast kan het voor je brouwdag een hele mooie checklist genereren. Hiermee wordt je brouwdag een makkie in mijn ogen. Mijn eerste keer ging het nog voor mijn gevoel een beetje chaotisch, maar bij de 2e keer vond ik mezelf al een volmaakt brouwer ;D. 3e keer komt binnenkort pas, maar heb er alle vertrouwen in dat ook dat goed gaat komen. Ander programma wat je zou kunnen gebruiken is BrouwVisie, gemaakt door forumlid Oscar. Hier heb ik zelf weinig ervaring mee maar meerdere forumleden zijn hier ook dik tevreden mee.

Zou zeggen download een van de programma's en begin er eens mee te spelen. Ik ontdek ook steeds weer nieuwe handige functies in BrouwHulp, en dat na meerdere maanden met het programma spelen.

hankdussen

Bedankt voor je reactie! Ik mis inderdaad een checklist van wat ik stap voor stap moet doen tijdens het brouwen. Ik ga BrouwHulp downloaden en eens proberen.

RobinB

Citaat van: hankdussen op 07-09-2014  10:41 uIk heb al een topic gestart in mijn zoektocht naar een recept voor een lichte ipa.
Wat bedoel je precies met een lichte IPA?
Een Engelse IPA?
Een APA?
Een IPA met enkel (extra) lichte mouten?

Het lijkt momenteel trendy om bijna alles met wat extra hop een IPA te noemen, maar met alleen wat extra hop ben je er natuurlijk nog niet... ;)

hankdussen

Ik bedoel licht qua alcoholpercentage dus tussen 4 en 5 %. Een Amerikaanse IPA met dus veel citrusachtige hoppen. Ik dacht aan de deadponyclub van brewdog maar dan iets meer alcohol. In die hoek.

RobinB

Mja, zoals ik al aangaf: niet alles met veel Amerikaanse hop is een IPA. ;D
4-5% is nog wel overlappend met een american pale ale (APA). Die zijn ook lekker Amerikaans hoppig.

hankdussen

Aah oke, volgens mij is dat ook wel een grijs gebied. Ik wil dus graag een biertje maken in dit grijze gebied, zeg tussen een APA en een amerikaanse IPA in (met het risico dat ik weer iets zeg dat niet klopt;).

RobinB

Citaat van: hankdussen op 07-09-2014  19:33 u(met het risico dat ik weer iets zeg dat niet klopt;).
Inderdaad, want je zit met je wens juist aan de onderkant van de APA, terwijl de (A)IPA juist zwaarder is dan een APA. :)
Wat je zoekt laat zich denk ik het best omschrijven als een lichte APA of een Amerikaans gehopte Bitter. ;)

hankdussen

dorus1983

Als je alles stap voor stap wil weten is het misschien makkelijk om een Moutpakket van Brewferm aan te schaffen. Hierin zitte allen ingrediënten die je nodig hebt afgewogen met een stappenplan hoe je het bier brouwt.
Is er iemand in je omgeving die je kan helpen?

hankdussen

Bedankt, het is reeds gelukt. Ik heb een moutpakket gekocht bij Brouwmarkt van de Obama honey Ale. Zit net in het vergistvat. Ik ben benieuwd!

dorus1983

Laat even weten hoe hij is geworden.

hankdussen

Doe ik! Het brouwen was heel goed te doen. Handige stap tussen blik- en recept brouwen.

hankdussen

De obama honey ale zit inmiddels in de fles.

Het wat uitgebreidere recept dat ik zocht staat gewoon in het boek van Adrie Otten. Het is een recept voor een blond biertje van 6.5 procent. In dat recept moet ik 15 gram Hallertau Hersbrucker   hoppellets gebruiken en 7 gram Saaz hoppellets. Als ik die hopsoorten nou vervang door bijvoorbeeld simcoe, citra of Cascade. Ben ik dan (in combinatie met de moutaxtracten: 1.3 kg licht moutextraxt en 0.3  kg medium moutextract) iets vreemds aan het brouwen omdat ik het recept compleet uit zijn verband ruk? Of is dat überhaupt niet in te schatten? Of zeggen jullie; probeer gewoon, zou best eens drinkbaar kunnen worden. Ik vind het namelijk prettig dat ik dan de handleiding van het boek kan volgen.

hankdussen

Ik heb de obama honey ale inmiddels gedronken. Zeer goed gelukt. Een vrij neutrale ale, heerlijk doordrinkbaar. Honing komt er subtiel doorheen. Een aanrader!

Vergelijkbare Topics (7)

42221

Reacties: 49
Gelezen: 4617

31352

Gestart door thunderjong

Reacties: 13
Gelezen: 4810

8605

Reacties: 8
Gelezen: 3489

43684

Reacties: 1
Gelezen: 607

37757

Reacties: 9
Gelezen: 1612

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.