Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

India Pale Ale

Gestart door MaartenM, 30-08-2014 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Ik heb nieuwe gistingsemmer en fles gekocht na 10 jaar brouwen. Er zit zo langzamerhand wat aanslag in en werd wat ruw. Om de nieuwe apparatuur in te wijden een klassieker herbrouwen met een hop soort die ik niet eerder gebruikt heb: El Dorado:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaarten IPA classic
KenmerkIndia Pale Ale
Brouwdatum31-8-2014
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1058 (6,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,5 liter
Maischdikte3,4 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater14,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur36 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid77 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90,9 %4800 gr4 EBC
Caramünch type 39,1 %480 gr140 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado15,8 %25 gr75 minuten49 EBU
El Dorado15,8 %18 gr30 minuten26 EBU
El Dorado15,8 %15 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte

Sjaak_Deventer

Waar zijn je late hopgiften? ???  :o :o

Ik zou de 30 min gift laten vallen en daarvoor een 15min, 5 min en 0 minuten gift eraan toevoegen. Zo krijg je de hopsmaak er goed in!

Jacques

El Dorado ??? Die hop ken ik niet. Waar heb je die vandaan?

Even gegoogeld en dit pdf bestand gevonden met tal van informatie over Amerikaanse hop. Wat zijn er tegenwoordig toch veel soorten hop. Het is gewoon niet meer bij te houden...

Als ik het goed begrijp geeft de hop veel fruitige smaakjes en wat minder een citrussmaak. Heb je al aan de hop geroken of er een hopthee van gemaakt?

Sjaak_Deventer

Deze hop is er al even Jacques!!  ;) ;) Heb de Emelisse Homebrewer IPA er flink mee gekoudhopt!!

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 30-08-2014  22:16 uDeze hop is er al even Jacques!!  ;) ;) Heb de Emelisse Homebrewer IPA er flink mee gekoudhopt!

Het overzicht waarnaar ik verwees is van 2012.
Ik had er nog nooit van gehoord (en ik lees zo nu en dan wel wat over nieuwe hopsoorten).
Net even verder gekeken en gezien dat Van der Kooy hem heeft. Het aantal hopsoorten waarover wij kunnen beschikken neemt alsmaar toe.
Kun jij wat vertellen over het aroma? Klopt het wat op de site van Van der Kooy staat? (Dit staat ook in het overzicht.)

Bennemans

Hier https://byo.com/resources/hops staat dat het "candy-like" is....

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 30-08-2014  22:58 uKun jij wat vertellen over het aroma? Klopt het wat op de site van Van der Kooy staat? (Dit staat ook in het overzicht.)

Meer richting de aardbei-kant... Volgens mij hadden William en Henielma beiden mijn IPA geproefd en kwamen ook op aardbei uit. Al wat dat wel samen met de Simcoe die in het brouwsel van Emelisse zat. Ik had het bier toen met 5 g/l gekoudhopt met El Dorado.

MaartenM

Hoi Jaques,

Het pakje zit nog dicht, dus nog niet geroken, wordt een goede manier om hem te leren kennen :D Eigenlijk op de gok gekocht, ik zag hem liggen bij Van der Kooy en heb hem meegenomen. Op basis van de omschrijving had ik hem niet gekocht.

@Sjaak, goede vraag: ik heb deze ooit op een recept van het forum gebaseerd. Ik kan hem inderdaad verlaten naar het laatste kwartier.

MaartenM

Wat een snertweer om te brouwen... binnen moeten filteren. Ik heb de gips achterwegen gelaten en ben nu bijna een uur aan het koken..

MaartenM

Ok, een SG van 1072. Keurig, geen idee van de opbrengst aangezien ik nog geen schaalverdeling heb gemaakt op mijn nieuwe emmer  :brouwen:

Jacques

En? Hoe was het hoparoma?

MaartenM

De geur was zeer aangenaam, maar er sprong nog niets uit. Van de smaak was moeilijk wat te zeggen aangezien die van het wort erg hard is. Ik ga hem zo overhevelen en dan laat ik het weten  :degroeten:

Jacques

Ik ben benieuwd. Zo te merken is dit een hop om in de gaten te houden omdat het zo te lezen een bijzonder karakter heeft, dat goed bij fruitige bieren past.

MaartenM

Met heel veel moeite overgeheveld: de gistklonten en hopbellen verstopten binnen de kortste keren mijn kraan, dus maar met slang overgeheveld, daar ook problemen mee en uiteindelijk met een met sulfiet ontsmette zeef de meeste hop en gist eruit geschept en daarna verder geheveld. Het bier heeft een SG van 1024 (goede vergisting dus) en een fruitige geur en smaak. Ik denk mango te proeven, maar zo goed ben ik niet :D

MaartenM

Nu bottelen met 100 g suiker en verdunnen met 2 liter water. Eind SG (voor verdunnen en suiker: 1019

Jacques

Nu dus nog een paar weken hergisten en dan kun je wat zeggen over het aroma...

MaartenM

Even voor een smaakraportØ erg prettig bier, fijne bitterheid. Heel vaag watermeloen, maar waar het vooral aan doet denken is het gistprofiel van Rochefort (met het gedroogd fruit ed). Geslaagd bier.

Vergelijkbare Topics (7)

7344

Reacties: 32
Gelezen: 10829

43037

Reacties: 3
Gelezen: 685

13442

Reacties: 12
Gelezen: 3868

20922

Gestart door Caspar

Reacties: 23
Gelezen: 7991

41596

Reacties: 3
Gelezen: 976

12947

Gestart door RobinB

Reacties: 18
Gelezen: 5391

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.