Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Onze eerste India Pale Ale

Gestart door FatherNurgle, 29-08-2014 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

FatherNurgle

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd89 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,40 lWater uit Zutphen11,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,600 kgPilsmoutDingemans3 EBC43,9 %
2,600 kgPale Ale moutDingemans7 EBC43,9 %
0,600 kgCara 120Dingemans120 EBC10,1 %
0,120 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.40 min.3,1 l/kg
72,0 °C1 min.20 min.3,1 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,7 gAmarillobellen8,9%60 min.34,5 IBU
20,0 gAdmiralpellets14,8%20 min.15,9 IBU
16,6 gCascadepellets5,5%7 min.2,9 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
30,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gCascadepellets5,5%0 min.3,7 IBU
21,6 gAmarillobellen8,9%0 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

seed7

Ik zou nog eens naar de hoeveelheid caramouten kijken,

Ingo

FatherNurgle

Het recept komt 1 op 1 uit van Water naar bier. Maar graag input om het te verbeteren :proost:

Yogi

Ziet er lekker uit. Mijn eerste ipa had ook Amarillo en Cascade en was heerlijk.

Moet er de volle 11,5 g gist in (volgens BrouwHulp)? Ik drink nu een ipa met teveel gist, dat moet je voorkomen. Vandaar mijn vraag.

gambit

Zou je meer of minder doen.

FatherNurgle

Ik had verwacht dat je zonder probleem het hele zakje er in kwijt kon. Op de verpakking staat tot max 30 liter.

(gambit is een van mijn medebrouwers)

RobinB

Op zich een prima recept, zelf zou ik hem iets zwaarder maken. Nu zit je exact op de ondergrens van de stijl, dus kan prima, maar wat meer mout vind ik lekkerder in een IPA. :)

Voor een goed advies mbt de hoeveelheid gist adviseer ik Mr Malty. :)

FatherNurgle

Citaat van: RobinB op 29-08-2014  22:27 uOp zich een prima recept, zelf zou ik hem iets zwaarder maken. Nu zit je exact op de ondergrens van de stijl, dus kan prima, maar wat meer mout vind ik lekkerder in een IPA. :)

Voor een goed advies mbt de hoeveelheid gist adviseer ik Mr Malty. :)

Welke hoeveelheid mout zou jij toevoegen?

Bennemans

Volgens de Rebie  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1581.0.html zit hij precies in het midden.

(copy / paste)
Zwaarte
SG 1056- 1070     Plato 13,75 - 17,5

Toch?

JanEric

Citaat van: FatherNurgle op 29-08-2014  21:58 uHet recept komt 1 op 1 uit van Water naar bier. Maar graag input om het te verbeteren :proost:
Het is je eerste IPA, en je wilt hem verbeteren? :weetniet:

FatherNurgle

@Robin. Met MR Malty kom ik uit op 11,3 gram gist..... :weetniet: Kan jij is kijken waar jij op uit komt. Naar mijn idee doe ik iets mis

RobinB

Ik had nog niet gekeken, was alleen een tip.
Dan kan je gewoon het zakje gebruiken, komt mooi uit! :duimop: ;D

RobinB

Citaat van: FatherNurgle op 30-08-2014  09:48 uWelke hoeveelheid mout zou jij toevoegen?

Vreemd...
Ik dacht echt dat er 1056 stond?
1065 lijk me prima! Sorry voor de verwarring.

FatherNurgle

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0001
Naam receptIPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,40 lWater uit Zutphen14,58 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,600 kgPilsmoutDingemans3 EBC43,9 %
2,600 kgPale Ale moutDingemans7 EBC43,9 %
0,600 kgCara 120Dingemans120 EBC10,1 %
0,120 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.40 min.2,6 l/kg
72,0 °C1 min.20 min.2,6 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,7 gAmarillobellen8,9%60 min.34,6 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%20 min.5,9 IBU
16,6 gCascadepellets5,5%7 min.2,9 IBU
30,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
25,0 gCascadepellets5,5%0 min.3,7 IBU
21,6 gAmarillobellen8,9%0 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Dan laat ik het zo. Nog een paar schoonheidsfoutjes er uit gehaald. Nu hopen dat onze eerste brouwdag een succes een succes is.

Hay

Zo is die wel 1 op 1.
Hierboven had je nl admiral bij de hop staan en die staat in het originele recept niet.
Ik heb deze als mijn tweede brouwsel gemaakt en heb er nog een paar flessen van en ik moet zeggen dat ik die heel lekker vind.
Prima recept misschien een beetje aan de donkere kant van kleur maar de smaak is heel lekker vooral door de koudhop.

Jacques

De Special B zou ik er uit halen. Naar mijn idee past deze mout niet bij een IPA.
De pilsmout zou ik weglaten en vervangen door pale mout.

Naar mijn idee hoort een India Pale Ale niet te donker van kleur te zijn, maar wel lekker moutig. Ik sta daarin niet alleen denk ik. Als je naar het Bewezen recepten board kijkt zie je dat er meerdere keren een prijs is gewonnen met een simpel recept voor een IPA met alleen pale mout in de storting...

Oscar

Citaat van: Jacques op 30-08-2014  21:43 uDe Special B zou ik er uit halen. Naar mijn idee past deze mout niet bij een IPA.
De pilsmout zou ik weglaten en vervangen door pale mout.

Niet in hokjes denken... Gewoon zo laten, wordt een mooi en lekker bier! In mijn "1325" zit ook pilsmout en chocolademout.... :P en stijl technisch hoort dat ook niet in een APA... Als je niet voor een wedstrijd brouwt zou ik zeggen : denk niet in hokjes maar in smaken!  :brouwen: ^-^

Gewoon brouwen wat je bedacht had... Zolang het een smaak vol bier wordt is er niets aan de hand en leer je er alleen maar van... :brouwen:

FatherNurgle

Citaat van: Hay op 30-08-2014  17:28 uZo is die wel 1 op 1.
Hierboven had je nl admiral bij de hop staan en die staat in het originele recept niet.
Ik heb deze als mijn tweede brouwsel gemaakt en heb er nog een paar flessen van en ik moet zeggen dat ik die heel lekker vind.
Prima recept misschien een beetje aan de donkere kant van kleur maar de smaak is heel lekker vooral door de koudhop.

Die admiral was verkeerd ingevoerd. Dat was een fout bij het invoeren... >:D

FatherNurgle

Citaat van: Oscar op 31-08-2014  00:52 uNiet in hokjes denken... Gewoon zo laten, wordt een mooi en lekker bier! In mijn "1325" zit ook pilsmout en chocolademout.... :P en stijl technisch hoort dat ook niet in een APA... Als je niet voor een wedstrijd brouwt zou ik zeggen : denk niet in hokjes maar in smaken!  :brouwen: ^-^

Gewoon brouwen wat je bedacht had... Zolang het een smaak vol bier wordt is er niets aan de hand en leer je er alleen maar van... :brouwen:

Aangezien het onze eerste brouwsel wordt, gaan we er niet te veel aan sleutelen. Het ontbreekt ons aan ervaring. Ik heb meer dan tien jaar geleden voor het laatst gebrouwen. En dat was met blik of extract. We duiken nu het diepe in door gelijk met mout te gaan.

RobinB

Citaat van: Jacques op 30-08-2014  21:43 uAls je naar het Bewezen recepten board kijkt zie je dat er meerdere keren een prijs is gewonnen met een simpel recept voor een IPA met alleen pale mout in de storting...
Het ligt er aan wat voor IPA je nastreeft.
Veel Amerikaanse IPA's, in Amerika, hebben een aandeel caramout en zijn goed assertief gehopt.

Wat dat betreft zijn de Neder-IPA's uit "bewezen recepten" daar niet zo representatief voor. :)

Als ik me niet vergis was de specialB destijds door Adrie gekozen als vervanger van dark Crystal mout. Ik zou daarom bijvoorkeur Crystal en dark Crystal gebruiken.
Ipv het halfom pils/pale, zou ik maris otter pale gebruiken. Die is 5 ebc en zit daarmee tussen pils en pale (dingemans) in. Waarschijnlijk is dat ook de reden van de mix. :brouwen:

FatherNurgle

Goeie tips voor ons volgende brouwsel. Ik laat dit recept zo staan. We hebben de mouten al aangeschaft. 20 september gaan we brouwen. Nu de laatste puntjes van de brouwinstallatie in orde brengen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-08-2014  00:52 uNiet in hokjes denken... Gewoon zo laten, wordt een mooi en lekker bier! In mijn "1325" zit ook pilsmout en chocolademout.... :P en stijl technisch hoort dat ook niet in een APA... Als je niet voor een wedstrijd brouwt zou ik zeggen : denk niet in hokjes maar in smaken!  :brouwen: ^-^

Goh Oscar, ik dacht dat jij wel weet dat ik niet in hokjes denk als het gaat om biertypen.
Special B in een IPA is gewoon geen succes. Bij De Roerstok hebben we een paar jaar geleden gezamenlijk recept samengesteld voor een IPA waarin ook Special B in ging. Het gebrande rozijnachtige smaakje past niet bij deze biersoort. Op een of ander manier waren de gebrouwen bieren qua smaak niet in balans.

Citaat van: RobinB op 31-08-2014  13:13 uHet ligt er aan wat voor IPA je nastreeft.
Veel Amerikaanse IPA's, in Amerika, hebben een aandeel caramout en zijn goed assertief gehopt.

Wat dat betreft zijn de Neder-IPA's uit "bewezen recepten" daar niet zo representatief voor. :)

Als ik me niet vergis was de specialB destijds door Adrie gekozen als vervanger van dark Crystal mout. Ik zou daarom bijvoorkeur Crystal en dark Crystal gebruiken.
Ipv het halfom pils/pale, zou ik maris otter pale gebruiken. Die is 5 ebc en zit daarmee tussen pils en pale (dingemans) in. Waarschijnlijk is dat ook de reden van de mix. :brouwen:

In het recept zit nog steeds 10% caramout 120 EBC. Daar heb ik geen opmerkingen over gemaakt. Die zou ik gewoon in laten zitten past inderdaad bij een IPA. Maar de Special B, nee, dat is niet de mout voor een IPA.

Vergelijkbare Topics (7)

41182

Reacties: 16
Gelezen: 2169

29085

Reacties: 17
Gelezen: 5407

8092

Reacties: 15
Gelezen: 6007

37757

Reacties: 9
Gelezen: 1594

33893

Gestart door hermjan

Reacties: 15
Gelezen: 2498

18350

Reacties: 1
Gelezen: 1575

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.