Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter eiwitvlokken?

Gestart door Marc0F, 12-08-2014 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Ik ben al een halve week bezig met een giststarter te maken van het depot van een flesje Westvleteren. Nu ben ik inmiddels met de grootste schaal bezig (2 liter) en dat begint er al aardig gistig uit te zien.

Echter op mijn magneetroerder draait alles mooi rond maar ik zie allerlei witte stukjes ter grote van zoutkorrels rondvliegen door de starter.

Hoort dit? Zijn dit eiwitten?

Ik heb een mini beetje van de starter geproefd en zoals verwacht smaakte hij droog en gistig, geen zure of andere vreemde bijsmaken. Dus dat lijkt me goed, verder vond ik het "sapje" nogal waterig smaken. Ik weet niet of dat hoort, of dat dat komt omdat mijn starters telkens een OG van 1035 hadden.

RobinB

Lastig zonder foto, maar ik vermoed dat het klontjes gist zijn. :)

Marc0F

Daar heb je een goed punt,

Ik heb even een foto gemaakt, ik hoop dat het duidelijk genoeg te zien is :)

RobinB

Ik zie belletjes en een troebele starter. ;D
De troebeling komt deels door eiwitten en dat is niet erg. Als alles goed gaat komt er steeds meer troebeling bij. Dat komt door de gist.
De kleur van je starter zal ook steeds lichter worden.

Marc0F

Kun je ook wat zeggen over de status van de starter?
Hij is nog niet klaar begrijp ik hieruit? :)

ciesvandekwis

Niks aan de hand: goede starter. Als je nog meer gist wil, voldoende tijd hebt, maar beperkt bent door de grootte van je erlenmeyer, kan je je starter in de koelkast laten bezinken, na 1-2 dagen afgieten en terug wort bijvoegen op de roerder.

Marc0F

RobinB

Hij komt op mij nog wat "jong" over inderdaad. Van wanneer is ie?

Marc0F

Vrijdagmiddag heb ik de bodem van het flesje Westvleteren ge├źnt in een starter van 250 ml.

Zondagavond heb ik het opgeschaald naar 2 liter, en de gehele 250 ml toegevoegd aan dit grotere volume.

De foto is van dinsdagavond.

Kortom, de starter was in zijn totaliteit op de foto 96 uur oud.

RobinB

Oke. Je hebt dan nog geen enorme groeidichtheid gezien de kleur.
Wanneer heb je de gist nodig?

Als je het laat bezinken zie je wel hoe dik je laagje gist is. :)

Marc0F

Ik heb de gist niet direct nodig, het was een opkweek project.
De starter staat nu in 4 500 ml potten in de koelkast, kan deze lekker bezinken.

Ik ga hem pas gebruiken (nodig hebben) wanneer ik weet dat ik voldoende gist heb, omdat dit nieuw voor mij is doe ik het andersom dan normaal (gist nodig hebben op een bepaalde datum).

RobinB

Citaat van: Marc0F op 16-08-2014  02:27 uIk ga hem pas gebruiken (nodig hebben) wanneer ik weet dat ik voldoende gist heb

Dat is ook de correcte volgorde.
Er voor zorgen dat je genoeg hebt op de datum naar keuze vereist enige planning en ervaring, maar de zekerheid van voldoende gist zou altijd doorslaggevend moeten zijn. Niet de datum. :)

Vergelijkbare Topics (7)

2011

Gestart door curlo del culla

Reacties: 9
Gelezen: 4094

02-02-2005 13:37 u
door curlo del culla
42505

Reacties: 20
Gelezen: 2382

37658

Reacties: 2
Gelezen: 1101

18559

Gestart door Thijs

Reacties: 19
Gelezen: 7563

5234

Gestart door Petor

Reacties: 14
Gelezen: 5016

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.