Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westmalle tripel poging

Gestart door hans_nwk, 06-08-2014 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Ik wil als volgende brouwsel een Westmalle tripel kloon proberen maken.
Daar is heel wat over te vinden en natuurlijk overal net even anders. Hopelijk kan iemand die er mee bezig is geweest me nog wat tips geven of de laatste inzichten geven.

Ik heb deze post de laatste dagen offline zitten maken en het is een langer verhaal geworden dan ik van te voren dacht.

Op dit moment staat er een licht bier met de gist in het gistingsvat als 10 l giststarter.
Hier wil ik een kleine portie achterhouden om te bewaren en de rest van de slurry gebruiken voor de tripel, waarschijnlijk nog met een giststarter.

Mout:
In "brew like a monk" (blam) en het "verander water in bier boek" (VWIB) boek wordt gesteld dat alleen pilsmout gebruikt wordt.
In de draad "Westmalle tripel eerste poging" http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.0.htmlwordt ook Münchener mout gebruikt.

Dat lijkt twee tegen één maar lijkt hij minder op de Westmalle als ik de Münchener mout weg laat?

Start SG:
Kloondraad: 1076
blam:             1081
vwib:            1072
In VWIB is het recept voor de Westmalle tripel een stukje lichter (7,2 %) waarom is dit? Omdat de gist soms lastig doet met het einde halen?

Ik ga mikken op net onder de 1080 zodat ik met de bottelsuiker in de buurt kom (hopelijk) op de 9,5 % van Westmalle. Dit komt dan in de buurt van de kloondraad.

Hop:
Uit de kloondraad:
CiteerHop versie 1 (pellets)
Styrian Goldings  3,7%   FWH  15 gram
Hallertau Hersbrucker    4,75%  90 min  21,3 gram
Saaz  3,2%  10 min  2,5 gram 

Hop versie 2 (pellets)
EK Goldings      5 g   5,5% a-zuur   FWH         5.9 IBU
Saaz                 5 g    3,2% a-zuur   FWH         3.4 IBU
Spalt Select      5 g    4,0% a-zuur   FWH         4.3 IBU
EK Goldings      7.5 g   5,5% a-zuur   90 min koken      9.8 IBU
Saaz              7.5 g    3,2% a-zuur   90 min koken      5.7 IBU
Spalt Select      7.5 g    4,0% a-zuur   90 min koken      7.1 IBU
EK Goldings      2.5 g   5,5% a-zuur   10 min koken      1.1 IBU
Saaz              2.5 g    3,2% a-zuur   10 min koken      0.6 IBU
Spalt Select      2.5 g    4,0% a-zuur   10 min koken      0.8 IBU

VWIB (uit mijn hoofd): lijkt op optie 2

Hier ga ik voor hop versie 1, deze hoppen heb ik toevallig in huis (dat maakt het kiezen wat makkelijker).
Nou staat worden in de draad de hoppen met de volgende alfa-zuur % gebruikt:
Styrian Goldings  3,7%   FWH  15 gram
Hallertau Hersbrucker    4,75%  90 min  21,3 gram
Saaz  3,2%  10 min  2,5 gram

Die ik heb liggen zijn natuurlijk net anders. Is een goede manier om dit om te zetten de volgende:
FWH en 10 min hop: Dezelfde grammen als recept aanhouden en met de 90 min hop zorgen dat je op de gewenste IBU uitkomt?

Of alleen met de 10 min hop dezelfde grammen aanhouden en voor de FWH en 90 min hop uitgaan van de gewenste IBU's?

Als je de suikergift tijdens de vergisting doet heeft dat een positief resultaat? Zo ja, wanneer en in hoeveel porties werkt dit goed/het best?
Zelf dacht ik er aan om na 2 dagen na starten de helft van de suiker toe te voegen (opgelost in gekookt water) en de rest in twee porties met een dag tussenruimte.

Ik wil tegen de 20l brouwen in een 30l gistvat. Ik heb begrepen dat er nogal veel schuim kan ontstaan met deze gist en dat een blow-off raadzaam is met de WM gist en met de 10l kopruimte boven 20 l bier, klopt dit?
Moet deze dan gelijk vanaf het begin er op zitten? Het is voor het eerst dat ik met een blow-off zou werken, ik ga ervan uit een slang met 9 mm binnendoorsnee groot genoeg is?

Ik hoop over anderhalve week dit te gaan brouwen en wat hulp voor de start is welkom!

Groet,
Hans

RobinB

De versie van Henk schijnt erg goed te zijn. :)
Welke versie heb je uit het kloondraadjes gehaald?
Die van Henk gaat ook uit van 1080... ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.msg94830.html#msg94830

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 06-08-2014  19:05 uDe versie van Henk schijnt erg goed te zijn. :)
Welke versie heb je uit het kloondraadjes gehaald?
Die van Henk gaat ook uit van 1080... ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.msg94830.html#msg94830
Die uit de eerste post als ik de draad doorlees en lijken zelfs de verschillende hopstortingen uiteindelijk qua smaak op elkaar.

Die van Henk heeft een wat ingewikkelder moutstort waar ik weer wat voor moet kopen. Dus ik ga voor alleen pilsmout of pils i.c.m. münchener om het aantal aangebroken zakje wat te beperken. Ook wil ik graag de smaak van de verschillende mouten eerst wat leren kennen dmv simpele moutstortingen. In een moutstort met vier mouten wordt dat lastig om te achterhalen wat nou het aandeel van welke mout is als je er nog niet een goed kent.

Vandaar dat ik het liefst met alleen pilsmout zou werken, tenzij de verwachting is dat je dan slecht bier krijgt (verwacht ik eigenlijk niet). De Munchener erbij om dichter bij de Westmalle te komen wil dan nog wel doen als het de smaak echt veel dichter bij het origineel brengt, het is een beetje schipperen.

Groet,
Hans

RobinB

Ja, wat ik ook van hem zo teruglees is dat vooral de gist en vergisting erg belangrijk is (dûh ;) ) en de rest secundair daaraan.
Aangezien Westmalle enkel pils en suiker gebruiken, zóu je daarmee inderdaad ook een goede kloon mee moeten krijgen. Ben benieuwd!

Vergelijkbare Topics (7)

35005

Reacties: 8
Gelezen: 1946

17612

Reacties: 5
Gelezen: 2463

23334

Reacties: 28
Gelezen: 8951

698

Reacties: 13
Gelezen: 5038

28484

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 13
Gelezen: 5081

12109

Gestart door goom

Reacties: 7
Gelezen: 3620

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.