Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Abbaye d'Albèrgèn 1407: Blonde & Dubbel

Gestart door seed7, 30-07-2014 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Lang geleden, op vakantie aan de kust van noord Frankrijk, met dorpsgenoten waarvan er een perfect Frans sprak gebeurde het regelmatig dat hem gevraagd werd; Waar komen jullie vandaan? Steevast was het antwoord Albèrgèn, six cent kilometre de Paris. Hierop volgde dan een aahhh en wat instemmend gemompel van de 'locals'. Wisten zij veel dat het pittoreske Albèrgèn wel 600 kilometer van Parijs lag, maar ten noorden en er het helemaal niet pittoreske Twentse kerkdorp Albergen mee bedoeld werd.

Laat er in dat kerkdorp nu heel vroeger een klooster gestaan hebben. Het St. Antonius klooster (1407 - 1673) was op een gegeven moment groot en rijk en daarmee prooi voor allerhande gespuis en menig broeder heeft het vege lijf moeten redden door te vluchten. Menigmaal heeft het klooster ook overvallen en andere bedreigingen afgekocht. Er waren ook bezittingen in andere dorpen en steden zoals Ootmarsum. Een van de dingen die men telkens weer onder bedreiging probeerde was de belangrijkste voedselvoorraad in veiligheid brengen naar een van de andere bezittingen. Wat zat er in de voedselvoorraad? Rogge en hop. Aha, roggebier!

Zo, nu hebben we alle ingrediënten voor een Belgisch georiënteerde Blonde, een klooster, een datum in het verre verleden die natuurlijk eerbied bij bierliefhebbers oproept en een authentiek ingrediënt, rogge. Als gist de nieuwe Abbye van Fermentis.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#82
Naam receptAbbaye d'Albèrgèn 1407: Blonde
Brouwdatum30-07-2014
BiertypeBlond
Volume10,7 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
10,50 lWater uit Enschede 2014 jan-mrt1,1 gCaCl22,00 mlMelkzuur5,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l9 mg/l50 mg/l138 mg/l56 mg/l86 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,393 kgPilsmoutDingemans3 EBC56,0 %
0,870 kgRoggemoutWeyermann7 EBC35,0 %
0,099 kgDonkere roggemoutDIY180 EBC4,0 %
0,124 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gSaazpellets3,8%first wort hop24,1 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10gSafBrew Abbaye (Abbaye)bovengist

Ingo

Gerb

Lekker artisinaal bier met een klassiek verantwoorde geschiedenis!

Hoe ga je de roggemout kleuren. Gewoon droog in de oven?

seed7

Citaat van: Gerb op 30-07-2014  12:56 uHoe ga je de roggemout kleuren. Gewoon droog in de oven?

Ja, dat heb ik bij 180°C tot ik dacht dat de kleur goed was, een uurtje. Roogemout in de oven ruikt lang niet zo lekker als gerst of haver,

Had meteen besloten om het bier dan ook maar te brouwen, het zit nu dus in de pan.

Ingo

Etn82

Mooi verhaal  :D Hoe kom je trouwens aan die gist? Op de site van fermentis zelf kan ik er niets over vinden.

seed7

De gist heb ik van een omverpakkingsactie van het Duitse forum. De gist is wel als 500 g verpakking beschikbaar bij Castle.

Alleen deze Duitse leverancier lijkt de kleine verpakking te hebben (of verpakt zelf)

Ingo

Etn82

Citaat van: seed7 op 30-07-2014  15:29 uAlleen deze Duitse leverancier lijkt de kleine verpakking te hebben (of verpakt zelf)

De verpakking op de foto lijkt wel gewoon een originele Fermentis 11 gr. zakje? Heb je die ook zo gekregen?

Ben in ieder geval wel benieuwd naar je ervaringen met deze gist. Een goede korrel voor dubbels en tripels is een mooie aanvulling.

bierhenkie

Bij Castle volgens hun site ook in 11.5 g. Prijzen doen ze niet aan  :weetniet:

Etn82

Die leverencier heeft ook het hele assortiment van Mangrove Jack's korrelgisten en veel hopsoorten.

Dank voor de tip, ik heb weer een hoop gistjes en hopjes ingeslagen  :)

Etn82

Weet iemand toevallig de vergistingsgraad van deze Abbaye?

seed7

Citaat van: Etn82 op 30-07-2014  16:05 uDe verpakking op de foto lijkt wel gewoon een originele Fermentis 11 gr. zakje? Heb je die ook zo gekregen?

Neen, de gist die ik heb kwam in een zilveren zakje en kwam ook niet van Amihopfen. T.a.v. hoppen, hij importeert van alles zelf uit Amerika, is zelf Amerikaan en heeft blijkbaar goede contacten,

Ingo

seed7

Citaat van: Etn82 op 30-07-2014  16:44 uWeet iemand toevallig de vergistingsgraad van deze Abbaye?

Volgens de Spec (PDF) ca 82%, onder het oranje blokje maltotriose

Ingo

Etn82

Dank je! Dat is een best hoge vergistingsgraad.

RobinB

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met deze gist! :duimop:

seed7

Toen ik vanochtend bij de Toko was liep ik tegen een zak met palmsuiker brokken aan, meegenomen en meteen een kandijsiroop mee gemaakt. Totaal heeft de siroop bijna 20 minuten bij 135 °C gesudderd, plus natuurlijk de andere stappen. De smaak is heel vol, een beetje molasse-achtig maar "schoner" en relatief weinig karamel maar veel gedroogde pruimen. Ondanks de lange hoge temperatuur zit er maar heel licht iets branderigs aan. De stroop is erg donker geworden. Ben benieuwd hoe dat met de rogge in een dubbel gaat combineren die voor maandag a.s. staat.

Ondertussen pruttelt de Blonde rustig verder, schuimt stevig en ruikt voornamelijk kruidig, geen banaan.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#83
Naam receptAbbaye d'Albèrgèn 1407: Dubbel
Brouwdatum04-08-2014
BiertypeDubbel
Volume10,7 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)51 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
11,00 lWater uit Enschede 2014 jan-mrt1,0 gCaCl21,10 mlMelkzuur5,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l9 mg/l50 mg/l139 mg/l53 mg/l86 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,318 kgPilsmoutDingemans3 EBC45,0 %
1,025 kgRoggemoutWeyermann7 EBC35,0 %
0,293 kgDonkere roggemoutSupermarkt180 EBC10,0 %
0,293 kgDonkere kandijsiroop (palmsuiker)Zelf gemaakt250 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
28,9 gSaazpellets3,8%first wort hop29,0 IBU
10,8 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
65,0 mlSafBrew Abbaye (Abbaye)bovengist

En als deze gereed is mag onze Broeder-Quadrupel met de slurry zijn kunsten vertonen.

Ingo

seed7

Zo, beide bieren eens rustig geproefd. Beide bieren zijn dik, olieachtig en een hele hap door de hoeveelheid rogge die er in zit. De roggesmaak wordt in beide bieren veel meer geaccentueerd dan ik bij andere roggebieren voor elkaar heb gekregen. Het lijkt alsof de gist hier een versterkende rol heeft. In beide bieren is door de overheersende rogge geen duidelijk gistprofiel aanwijsbaar anders dan "kruidig".

Het blond is licht alcoholisch in smaak is ongelooflijk troebel, heeft een stevige laag heel regelmatig zeer stabiel schuim met zeer fijne belletjes. Het lijkt wel van de stikstof tap te komen. hoparoma is licht aanwezig op een zodanige manier dat het pas opvalt als je het weg zou kunnen laten.

De dubbel heeft de zelfde verschijning als de blonde, alleen is het schuim minder stabiel. Het eerste wat je proeft is karamel met een palmsuiker smaakje. Het karamel is interessant de palmsuikersmaak niet, die zit in de weg en is in gevecht met de rogge smaak. Niet meer doen dus.

De olie-achtige consistentie van het bier zet snel aan tot het nemen van de volgende slok. Een truc die men in het verleden ook wel eens met vruchtensap heeft uitgehaald, er een beetje olie aan toevoegen voor een voller mondgevoel.

Ingo

Gerb

In een eerder bier met gula djawa kwam ik er ook achter dat de smaak niet helemaal lekker is. Het voegt een wat zoutige, mineralige smaak toe.

seed7

Inderdaad, er zit meer molasse smaak aan dan ik had verwacht en waarom ik voor de palmsuiker had gekozen.

In retrospect, het karamellige van de dubbel zou ook een flinke dosis diacetyl kunnen zijn in combinatie met de karamel.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

35880

Gestart door Martijn0172

Reacties: 0
Gelezen: 2335

5756

Reacties: 19
Gelezen: 5903

34993

Reacties: 11
Gelezen: 2623

4527

Reacties: 25
Gelezen: 9116

15989

Reacties: 9
Gelezen: 5029

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.