Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Standaard pils brouwen

Gestart door mr.chelsea, 06-07-2014 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

mr.chelsea

Dit is de siërra Nevada kloon, 4,7 % alcohol. Ik heb de IBU van 71 naar 30 gezet.
(ik weet niet of ik deze afbeelding mag plaatsen...... :-\  zal Adrie zo gauw mogelijk een donatie doen!)

Brouwers

Kleine tip, als je met je rechtermuisknop op je recept klikt in de linker kolom en dan op kopieer als forumopmaak klikt kun je het makkelijk naar het forum kopiëren (natuurlijk even naar het antwoord venster plakken). Ook kopieert hij dan het maischschema ed mee.

Wat betreft het recept heb ik niet zoveel opmerkingen. Heb het idee dat je met name de bitterhopgift wat eenvoudiger zou kunnen doen en misschien wat meer smaak kan toevoegen met aromahop. Heb te weinig ervaring om hier goed in te adviseren. Maar einde van de rit zal het bier hoe dan ook wel lekker smaken.

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 07-07-2014  17:58 uJacques,

Het was even zoeken, want de meeste ipa's hebben toch nog een behoorlijk alcoholpercentage. Ik zag in BrouwHulp en op deze site dacht ik ook nog een recept (siërra nevada kloon), komt deze een beetje in de buurt? Alcohol 4,7 %, EBU 30 onder andere. Wel andere hopsoorten trouwens en ook nog toevoeging van crystal mout.

Wat let je om het begin SG te verlagen? (Lager dan 1045 zou ik niet gaan.)Het gaat dan wel wat meer richting een American Pale Ale in plaats van een IPA, maar dat is niet zo relevant. Het gaat er om dat je een smakelijk doordrinkbaar bier krijgt met karakter.

mr.chelsea

@Brouwer, bedankt voor de tip. Wat de hop betreft, daar heb ik ook geen ervaring mee. Durf zo'n recept niet meteen helemaal naar eigen hand te zetten...

@Jacques, hoe kan ik die begin SG veranderen in 1045? Ben druk bezig om me in BrouwHulp te verdiepen. Snap nog niet alles... ::)

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 07-07-2014  22:14 u@Jacques, hoe kan ik die begin SG veranderen in 1045? Ben druk bezig om me in BrouwHulp te verdiepen. Snap nog niet alles... ::)

Minder mout gebruiken...

Eric v B

In BrouwHulp bij "Begin SG" met de pijltjes toetsen net zo lang klikken totdat je 1,045 hebt.

Eric

mr.chelsea

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-07-2014  18:37 uIk denk dat je beter een APA kan brouwen. Lager in alcohol en wat toegankelijker

Het wordt dan inderdaad een APA!

mr.chelsea

@Eric, dat lukt bij mij niet met die pijltjes. Maar nu heb ik zoals Jaqcues al aangaf inderdaad de hoeveelheid mout aangepast en nou heb ik dus een begin SG van 1045. Bedankt allebei.

Eric v B

Citaat van: mr.chelsea op 09-07-2014  16:44 u@Eric, dat lukt bij mij niet met die pijltjes. Maar nu heb ik zoals Jaqcues al aangaf inderdaad de hoeveelheid mout aangepast en nou heb ik dus een begin SG van 1045. Bedankt allebei.

Dat klopt. Je hebt geen vinkje staan bij:"Reken met percentages vergistbare ingrediënten"

Eric v B

Ik weet niet of je ondertussen al een recept hebt maar misschien is dit wel wat voor je:
http://www.wlbs.nl/bierbereiding/brouwpakketten/ons-huismerk-uit-lieshout.html

mr.chelsea

@Eric, ben bezig met bovenstaand recept de ingrediënten aan het bestellen. Inderdaad dat vinkje stond niet aan  ;D Wel een interessante site, heb hem bij mijn favorieten staan nu! Mazzel!

mr.chelsea

Mooi dat ze ook brouwschema's erbij doen!

Pirremenir

Citaat van: Oscar op 06-07-2014  21:53 uEcht waar zo makkelijk is het... recepttechnisch kun je haast niet de fout in gaan met een blond bier! Alles wat er dan wel fout gaat zit in je proces!  :brouwen:

Leuk gezegd! :-)

mr.chelsea

Dit zou het recept moeten worden...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk190714
Naam receptBoeckelder Pale Ale Experiment 190714
Brouwdatum07-07-2014
BiertypePale Ale (American)
Volume17,0 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,15 lWater uit Water9,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,497 kgPale Ale moutDingemans7 EBC85,8 %
0,577 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC14,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg
Uitmaischen75,0 °C1 min.15 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,6 gCascadebellen5,4%90 min.7,3 IBU
3,8 gPerlebellen11,9%90 min.8,0 IBU
3,5 gMagnumbellen13,0%90 min.8,0 IBU
42,5 gCascadebellen5,4%0 min.6,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,500 l starterAmerican Ale (1056)bovengist

mr.chelsea

Ik zou eigenlijk naast de starter een korrelgist achter de hand willen hebben, voor als de starter mislukt. Welke korrelgist zou hier het beste bij passen?

mr.chelsea

Citaat van: Jacques op 06-07-2014  20:49 uWaarom begin je met het echte werk met een pils? ???

Het is een tamelijk lastig biertype om te brouwen. Je moet echt heel veel gist hebben voor een goede vergisting. Het dubbele van wat je gewend bent met een bovengist. De vergisting duurt ook langer. Je moet dus meer geduld hebben. Omdat het zomer is verbruik je ook behoorlijk veel energie bij het brouwen van dit biertype in verband met de benodigde koeling.

Zelf zou ik voor een verfrissend bovengistend biertype gaan. Bijvoorbeeld een lichte IPA (SG 1045) met alleen pale mout en lekkere fruitige hopsoorten zoals Amarillo en Centennial. En als hop US-05. Als je de hopgift beperkt tot zo'n 30 à 35 EBU heb je een heerlijke doordrinker.

Jacques, die US-05 daar bedoel je de gist mee toch?

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 13-07-2014  11:58 uJacques, die US-05 daar bedoel je de gist mee toch?

Ja, kennelijk was ik met mijn gedachte al bij de volgende zin toen ik dit aan het typen was.

mr.chelsea

Ik heb nog een vraagje over bovenstaand recept. Na het koken (90 min) dient nog Cascade hop toegevoegd worden. Tenminste er staat bij 0 min. koken. Hoelang moet dit er in blijven? Tot en met het koelen?

arluijen

Citaat van: mr.chelsea op 13-07-2014  15:47 uIk heb nog een vraagje over bovenstaand recept. Na het koken (90 min) dient nog Cascade hop toegevoegd worden. Tenminste er staat bij 0 min. koken. Hoelang moet dit er in blijven? Tot en met het koelen?

Gewetensvraag is dat. Ik gebruik 2 manieren (maar er zijn veel meer mogelijkheden):
1. Toevoegen nadat je de kookketel hebt uitgezet. Even roeren en laten zitten tijdens het koelen (koelen duurt bij mij ca. 20 minuten).
2. Toevoegen nadat je de kookketel hebt uitgezet en vervolgens wort en hop nog 15 tot 30 minuten zo laten staan. Daarna er uit halen en gaan koelen  (volgens mij heet dit in goed engels: Hop Stand)

Er is een alternatief op 2 en dat is om het wort eerst nog een beetje te koelen en daarna 15 tot 30 minuten met de 0 minuten hop te laten staan.

Echter, ik gebruik meestal optie 1. Is namelijk het makkelijkst en optie 2 heeft geen prijzen opgeleverd bij een grote bierbrouwwedstrijd bij een grote bierbrouwer in het zuiden van het land...

Vergelijkbare Topics (7)

27587

Reacties: 4
Gelezen: 1952

43751

Reacties: 9
Gelezen: 1240

42370

Reacties: 19
Gelezen: 2793

18165

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 5423

04-12-2011 19:44 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.