Lekkende emmer in combinatie met koudhoppen, wat te doen?

Gestart door rajd, 29-06-2014 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Dillemma: gisteren mijn meest recente brouwsel vanuit de hoofdvergisting naar een ander emmertje overgeheveld, zodat ie nog lekker een weekje kan koudhoppen. Vanochtend zie ik echter dat de emmer een beetje lekt (bij het gat voor het kraantje). Niet veel, maar toch, het lekt.

Wat zou ik beter kunnen doen? Overhevelen naar een niet lekkende emmer of maar laten lekken? Het verlies lijkt tamelijk minimaal, dus daarvoor hoef ik het niet doen. Ik maak me meer zorgen om een eventuele infectie (er drijft gelukkig wel een flinke zak hop in..). Die kans heb je met overhevelen uiteraard ook...

Goede tips zijn welkom :-)

Eric v B

Als het kan de emmer schuin houden zodat het kraantje niet meer lekt, rond om kraantje schoon en droog maken en dan siliconekit erop (aan de buitenkant uiteraard). Dan de emmer weer recht zetten.

Eric

rajd

Citaat van: Eric v B op 29-06-2014  12:13 uAls het kan de emmer schuin houden zodat het kraantje niet meer lekt, rond om kraantje schoon en droog maken en dan siliconekit erop (aan de buitenkant uiteraard). Dan de emmer weer recht zetten.

Eric

Dat is een mooie pragmatische oplossing. Helaas heb ik niet zelf bedacht :-).

Ik vrees echter dat het niet gaat werken; het kraantje zit namelijk onderin de emmer - deze is voor 12/15e deel gevuld. Tenzij ik de emmer op de kop zet blijft het kraantje onder bier staan. En de emmer op de kop, da's ook geen optie, dan gaat het waterslot namelijk  een andere rol vervullen (namelijk die van afvoer).

Evenzo bedankt voor het meedenken!

ps uit Kerkrade?

Eric v B

Citaat van: rajd op 29-06-2014  12:16 uDat is een mooie pragmatische oplossing. Helaas heb ik niet zelf bedacht :-).

Ik vrees echter dat het niet gaat werken; het kraantje zit namelijk onderin de emmer - deze is voor 12/15e deel gevuld. Tenzij ik de emmer op de kop zet blijft het kraantje onder bier staan. En de emmer op de kop, da's ook geen optie, dan gaat het waterslot namelijk  een andere rol vervullen (namelijk die van afvoer).

Evenzo bedankt voor het meedenken!

ps uit Kerkrade?

Ik weet niet of het er uit loopt of af en toe een druppeltje maar als er geen betere oplossing komt zou ik toch proberen om het met een kloddertje siliconenkit dicht te smeren. Het wel bekende baat het niet dan schaadt het niet...

Eric

ps niet uit Kerkrade maar wel uit Venlo  ;D

rajd

Citaat van: Eric v B op 29-06-2014  12:21 uIk weet niet of het er uit loopt of af en toe een druppeltje maar als er geen betere oplossing komt zou ik toch proberen om het met een kloddertje siliconenkit dicht te smeren. Het wel bekende baat het niet dan schaadt het niet...

Eric

ps niet uit Kerkrade maar wel uit Venlo  ;D

Ahja, ik dacht elke G is een J, grote kans op Kerkrade :)

Maar inderdaad, kan even bezien of er nog andere tips langs komen. Voor nu beperkt het zich tot druppeltjes, op de volume-indicator heb ik in ongeveer 20 uur tijd geen significante daling gezien. Wellicht dat het aardig binnen de perken blijft. Anders maar ff creatief doen. Liefst doe ik het niet, daar ik de kraan wel wil kunnen blijven demonteren etc. (uiteraard kan ik de kit ook weer verwijderen).

Jacques

Citaat van: rajd op 29-06-2014  12:02 uWat zou ik beter kunnen doen? Overhevelen naar een niet lekkende emmer of maar laten lekken?

Dat is geen dilemma. Gewoon overhevelen naar een niet lekkende emmer!
Door het lekken wordt er zuurstof aan gezogen door het waterslot, zeker als de vergisting ten einde loopt. Dat wil je absoluut niet hebben.
Als je overhevelt krijg je ook zuurstofopname maar dat is van korte duur. Een lekkende kraan geeft een continue zuurstofbelasting.

mbroek

Probeer het lek te dichten met zelfvulcaniserende rubber tape (bouwmarkt). Dat is later ook goed te verwijderen en kan goed tegen vocht. Als het niet werkt kun je altijd nog overhevelen.

Chiel

Eric v B

Citaat van: rajd op 29-06-2014  12:23 uAhja, ik dacht elke G is een J, grote kans op Kerkrade :)

Ik heb deze spreuk gezien toen ik in Köln was. Geweldige stad waar ik zeker één keer per jaar kom...

Eric

ciesvandekwis

Als het zo'n emmer van eens starterspakket is, is de binnenmoer van je kraantje waarschijnlijk te los dichtgedraaid.
Overhevelen inderdaad!
Maar eerst je volgende emmer checken met water, of je zit weer met vodden...

Vergelijkbare Topics (7)

15771

Reacties: 50
Gelezen: 16911

44674

Reacties: 7
Gelezen: 1535

32600

Reacties: 14
Gelezen: 3948

1927

Gestart door Remy @school

Reacties: 9
Gelezen: 3512

38086

Reacties: 13
Gelezen: 2234

31480

Reacties: 3
Gelezen: 2103

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.