Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Houten vat reinigen?

Gestart door Stefkemirakel, 28-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Stefkemirakel

Hallo mede brouwers,
Wij hebben pas geleden een 40 jaar oud cognac vat (80 liter) gekocht en willen daar binnenkort een RIS in gaan lageren.
Nu vroeg ik me af of je zo´n vat nog moet steriliseren of moet ontsmetten?
Hoeveel liters bier kan je dan maximaal toevoegen? We willen namelijk ook nog extra gist toevoegen tijdens de lagering om boven de 10% uit te komen.

seed7

Hoe lang staat het vat al leeg? Als het net leeg is hoef je niets te doen, alleen controleren of het lekdicht is. Dat is zo wie zo het eerste dat in orde moet zijn. Tot de rand toe vol met koud water en kijken of het nergens lekt, doet het dat dan laten staan tot het niet meer lekt.

Schoonmaken kun je door te spoelen met heet water 70 - 80°C. Een sta verder is spoelen met water en soda. Nog een stap verder is spoelen met water, sulfiet en citroenzuur. Je zou zelfs met Star San kunnen spoelen. Als laatste altijd diverse malen met water spoelen.

Voor je het vat vult moet je bier helemaal uit gegist zijn, dus ook geen nieuwe gist er bij als die op het vat gaat. Tenzij je er een Brettanomyces bij wilt doen natuurlijk. Het enige bier dat op zijn gist rijpt is Lambiek.

Je vat helemaal vullen, zo min mogelijk kopruimte laten. De droogstaande deugen van het vat kunnen gaan wijken en laten dan relatief veel zuurstof door.

Ingo

Stefkemirakel

Ahh kijk dank je voor de info Ingo daar kan ik wat mee. Er is weinig te vinden over het lageren op vaten op het internet.

Ik denk dat het vat een half jaar leeg staat.
Misschien ff spoelen met Star San?
We hebben een aantal keer gehad dat we boven de 10% problemen kregen met de gist. We hebben voor dit biertje Wyeast 1084 waar we een starter van maken. We wilde tijdens de lagering dan dan nog een zakje CBC gist toevoegen op 40L bier.
Je hebt het erover dat het jonge bier helemaal uitgegist moet zijn voordat het het vat in gaat maar lager je het dan eerst nog in flessen of laat je het gewoon in het gistvat zitten tot het compleet is uit gegist? Dat geeft toch soms muffe smaken niet!?

Stephan

seed7

CBC doet niets voor het diep uitgisten van je bier. Het is een gist die alleen de eenvoudigere suikers lust en die zijn al lang op.

Voor je hoofdgisting meer als voldoende gist nemen en heel goed beluchten, misschien nog een tweede keer na een uur of 12. Gewoon goed laten uitgisten, twee weken op de gist is geen drama. Bij het overhevelen naar het vat hoeft het bier echt niet helder, of gist vrij te zijn, wel hoe minder gist hoe beter. Als het je voornamelijk om de cognac smaak uit het vat gaat zal het bier daar toch niet zo lang in staan.

Als het vat een half jaar leeg staat en gesloten was moet je nog duidelijk alcohol van de cognac ruiken ruiken. In het hout zelf heb je dan denk ik nog weinig last van bacteriën of Brett, die overleven de ca. 60% niet. Als het vat open heeft gestaan kan er natuurlijk wat "in gevlogen" zijn. Als het bier goed gehopt is heb je van Lactobacillus geen last, Brett is een klein risico. Het vervelendste zou Acetobacter  (maakt azijnzuur) zijn. Die houd je het beste tegen door het vat altijd gevuld te houden en nooit gevuld met een restje bier een nachtje laten staan.

Ik zou alleen met heet water spoelen en zo snel mogelijk met bier vullen. Andere "schoonmaakmiddelen" zullen ook de cognac smaak van je vat aantasten.

Ingo

Stefkemirakel

Ok duidelijk.
We roeren ook altijd de gist met een erlenmeyer op een magneetroerder en beluchten eigenlijk altijd als het jonge bier in het gistvat gaat. Een keer extra beluchten moet geen kwaad kunnen.
Het vat heeft tot nu toe goed dicht gezeten en je ruikt inderdaad de alcohol en de zoete fruitige lucht van de cognac ;).
We hebben het vat nu in een smeerput hangen met een bak water eronder.
Ok, dan spoelen we het vat mooi met water. We willen inderdaad zoveel mogelijk smaak overhouden van de cognac en het bier moet een mooie toon aan cognac krijgen maar niet te overdreven nee.
Die azijnbacterie kennen we helaas en daar word je niet vrolijk van. Vandaar dat ik deze vraag ook stelde op het forum. Ik ben veel te bang dat we die weer in ons bier krijgen.
Dit biertje heeft een IBU van 80 dus vrij goed gehopt denk ik zo niet!?

Stephan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.