Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste blik... vraagjes

Gestart door ruudbosch, 25-05-2014 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

ruudbosch

Ik sta op het punt om aan mijn eerste blik te beginnen... de Brewferm Diabolo.
Nu zit ik met een paar vragen na het lezen van de cursus blikbrouwen:

- welke suiker wordt het meeste gebruikt bij het brouwen?
- om te bepalen of het bier is uit gegist wordt er een monster genomen. Hiervan wordt de SG bepaald. In de cursus staat dat je dit na 2 a 3 dagen nogmaals moet doen. Pak je dan een nieuw monster of kun je hiervoor hetzelfde monster gebruiken die je we hebt gezet?
- hoe kun je het beste een monster nemen? Op mijn vergistingsvat zit een kraantje, doe je dat daarmee?
- hoe neem ik het beste een monster uit mijn mandfles waarin de navergisting wordt uitgevoerd?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Bedankt!

Jeukstaardt

Hallo Ruud,

Ik zal een poging doen je vragen te beantwoorden.

- Je kunt verschillende suikers gebruiken, kristalsuiker is denk ik de meest voor de hand liggende. (Donkere) Basterdsuiker kan ook maar dat kan bijvoorbeeld kleurtjes of smaakjes geven. Zelfde geldt voor rietsuiker.
- In theorie kun je hetzelfde monster gebruiken mits dat onder exact dezelfde condities is bewaard als het jongbier. Ik denk dat je er verstandiger aan doet een vers monster te nemen.
- een monster kan je inderdaad vanuit je kraan nemen. Wel je waterslot even eraf halen om aanzuiging van buitenlucht te voorkomen.
- voor monstername uit een mandfles zijn verschillende opties. Hoe meet je? Met een 'dobber' of refractometer? Ikzelf gebruik een ontsmet luchtslangetje (aquarium) waarmee ik wat jongbier uit de fles in een maatcylinder hevel. Anderen gebruiken een wijndief bijvoorbeeld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ruudbosch

Bedankt voor je antwoorden. Daar heb ik zeker wat aan!

Ik meet de SG met een dobber in een maatcilinder. Het ontsmetten van het slangetje doe je dat met Caustic?

Jeukstaardt

Nee, ik gebruik oxi daarvoor. Caustic ken/gebruik ik niet.

ruudbosch

Ok bedankt.
Inmiddels staat het gistingsvat te borrelen. Het start SG was zonder suikertoevoeging 1054.
Uitgerekend dat dit na de late suikertoevoeging op 1067 uit zou komen. Nu zeggen deze cijfers me nog niet zoveel eigenlijk...

Is dit voor ieder bier weer anders?

hetspook

Ja ieder bier anders je meet hiermee hoeveel suiker er in een vloeistof zit.
Door aan het einde opnieuw te meten kan je uitrekenen hoeveel suiker er is opgegeten door de gist.

Een hoger getal zal meer alc. Geven.

Diablo was ook mijn eerste bier, erg lekker.

ruudbosch

Ah ok! Het wordt me allemaal steeds duidelijker  :weetbeter:

In de cursus staat dat de late suiker toevoeging plaats moet vinden wanneer de hoofdgisting ten einde loopt.
Dit kun je merken aan het waterslot wat minder vaak werkt. Dit is in mijn ogen nogal een ruime omschrijving.
Moet het waterslot nagenoeg geen activiteiten meer vertonen of bijvoorbeeld elke halve minuut nog een gasbel laten ontsnappen?

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 25-05-2014  13:12 u- een monster kan je inderdaad vanuit je kraan nemen. Wel je waterslot even eraf halen om aanzuiging van buitenlucht te voorkomen.

Een kleine correctie. Door het waterslot te verwijderen voorkom je niet dat lucht wordt aangezogen.
Wel kan het voorkomen dat water uit het waterslot bij het bier komt. Anders dan anderen hier op het forum ben ik van mening dat dit geen probleem is op voorwaarde dat je een groot stuk aluminiumfolie over de opening van het waterslot hebt gevouwen. Hierdoor voorkom je dat vliegjes en dergelijk bij het water kunnen komen. Het water uit de kraan bevat geen bierschadelijke micro-organismen als daar wat van bij het bier komt is dat geen probleem.

Jacques

Citaat van: ruudbosch op 26-05-2014  09:03 uAh ok! Het wordt me allemaal steeds duidelijker  :weetbeter:

In de cursus staat dat de late suiker toevoeging plaats moet vinden wanneer de hoofdgisting ten einde loopt.
Dit kun je merken aan het waterslot wat minder vaak werkt. Dit is in mijn ogen nogal een ruime omschrijving.
Moet het waterslot nagenoeg geen activiteiten meer vertonen of bijvoorbeeld elke halve minuut nog een gasbel laten ontsnappen?

Het is inderdaad een ruime omschrijving omdat het aflopen van de hoofdgisting van geval tot geval anders kan verlopen. Ligt aan de het gebruikte gist, vergistingstemperatuur en hoeveelheid gist.

Als het waterslot geen activiteit meer vertoont is sprake van het aflopen van de nagisting. Het aflopen van de hoofdgisting is ruim daarvoor. De hoofdgisting loopt over in de nagisting. De frequentie waarmee het waterslot blubt wordt op dat moment minder. Je moet het gewoon een keer hebben meegemaakt. Sommige dingen zijn lastig uit te leggen maar moet je gewoon zien en ervaren. Brouw en leer! Net als bij het koken van een maaltje moet het een paar keer gedaan hebben voor je door hebt wanneer je aardappelen moet afgieten...

ruudbosch

Jacques,

Bedankt voor je uitleg. Vanmorgen merkte ik al dat het waterslot een stuk minder frequent werkte dan gisteren. Vanmiddag als ik weer thuis ben maar eens de late suiker toevoeging doen.

ruudbosch

Late suiker zojuist toegevoegd en het vat staat weer volop te pruttelen!
Ben benieuwd wanneer ik het kan overhevelen naar de mandfles...  ^-^

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 26-05-2014  22:45 uEen kleine correctie. Door het waterslot te verwijderen voorkom je niet dat lucht wordt aangezogen.
Wel kan het voorkomen dat water uit het waterslot bij het bier komt.

Je hebt gelijk Jacques, dat bedoelde ik ook te zeggen. Dat er geen water uit je slot in je bier terecht komt.

HermanH

Citaat van: Jeukstaardt op 27-05-2014  20:40 uJe hebt gelijk Jacques, dat bedoelde ik ook te zeggen. Dat er geen water uit je slot in je bier terecht komt.
Daar heb ik "de" oplossing voor bedacht, een blow-off met 3 flessen, zie HIER Zo krijg je NOOIT water mee aangezogen uit uw "waterslot"...  :brouwen: Was eigenlijk om uit mijn CCT te kunnen gist aflaten zonder dat er via het buisje op de manometer (vuil, eventueel besmet) water werd aangezogen...
Grtz, Herman.

ruudbosch

Na 7 dagen nagisting in de mandfles is mijn SG nu 1011. Geen activiteit meer van het waterslot. Tijd om te gaan bottelen of nog eventjes geduld hebben totdat ie nog eentje zakt naar 1010?

Jacques

Citaat van: ruudbosch op 04-06-2014  19:31 uNa 7 dagen nagisting in de mandfles is mijn SG nu 1011. Geen activiteit meer van het waterslot. Tijd om te gaan bottelen of nog eventjes geduld hebben totdat ie nog eentje zakt naar 1010?

Die 1010 wordt in heel veel gevallen niet gehaald. Het zou goed zijn als dat getal eens uit de handleiding gehaald wordt. Heel wat beginnende brouwers hebben zich daarop blind gestaard.

Het is goed te kijken wat er gebeurt, te meten en aan de hand daarvan handelen. In het geval dat je onverhoopt een infectie te pakken hebt kan het zo maar zijn dat je onder de 1010 duikt. Het te vroeg bottelen kan in zo'n geval leiden tot een gevaarlijke koolzuurdruk in de fles.

Zie ook de cursus blikbrouwen.

ruudbosch

Bedankt Jacques. De handleiding heb ik al een aantal keer doorgenomen. Het is dus verstandig de SG over 2 dagen nogmaals te meten. Wanneer deze niet gezakt is... Overgaan tot bottelen. Heb het monster wat ik genomen had geproefd en dat was zeker niet slecht!

Roelof

Citaat van: HermanH op 27-05-2014  20:56 uDaar heb ik "de" oplossing voor bedacht, een blow-off met 3 flessen, zie HIER Zo krijg je NOOIT water mee aangezogen uit uw "waterslot"...  :brouwen: Was eigenlijk om uit mijn CCT te kunnen gist aflaten zonder dat er via het buisje op de manometer (vuil, eventueel besmet) water werd aangezogen...
Grtz, Herman.
Hier is over nagedacht. Goed systeem, als je ruimte hebt in je vergistingskast.

dennisbier

Het kan wat minder omslachtig.
Een slang op de dop aangesloten naar een enkel vat.
Als de slang een metertje of zo is, is er geen kans dat er vloeistof terugloopt.
Bovendien doe ik gewoon 70% ethanol in het waterslot/borrelglas.

ruudbosch

Vandaag weer de SG gemeten en deze is 1011 gebleven.
Overgeheveld naar bottelvat en hierbij 8 gram suiker per liter opgelost.
Flesje gebotteld en nu in de huiskamer weg gezet. Is nu door het warme weer mooi wat hoger dan 20 graden...
Vergistingsgraag van 83,6% gehaald en het uiteindelijk alcoholpercentage is op 7,9% uitgekomen.
Volgens Brewferm zou dit 8 moeten zijn.

Weer natuurlijk het bier geproefd en ben niet ontevreden. Heel benieuwd hoe hij over enkele weken is met koolzuur en wat gekoeld.

Het was een hele leuke ervaring om mijn eerste biertje te "brouwen" en ga vanavond weer een nieuw blik bestellen. De grand cru of galia... Hebben jullie advies welke ik het beste kan nemen?

RienP

Citaat van: ruudbosch op 06-06-2014  21:14 uHet was een hele leuke ervaring om mijn eerste biertje te "brouwen" en ga vanavond weer een nieuw blik bestellen. De grand cru of galia... Hebben jullie advies welke ik het beste kan nemen?

Als je ook iets anders wil proberen dan Brewferm kijk dan eens hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25891.0.html

Hier zijn wat recente ervaringen (van o.a. ondergetekende) geplaatst.

HermanH

Citaat van: Roelof op 05-06-2014  00:09 uHier is over nagedacht. Goed systeem, als je ruimte hebt in je vergistingskast.
Zat nog wat te "grasduinen" op het forum en kwam de post tegen van mijn 3-flessen blow-off, heb er een filmpje van, namelijk een simulatie van de gisting (overdruk) en een simulatie tijdens het aflaten van de gist (onderdruk in de CCT):

Start gisting of bezig:

Gist aflaten:

Heb wat karamel in het water gedaan om beter zichtbaar te zijn. Dit systeempje werkt dus goed, er komt geen vloeistof in het rechter flesje welk rechtstreeks in verbinding staat met de CCT....

Vergelijkbare Topics (7)

17957

Reacties: 9
Gelezen: 6086

27341

Reacties: 37
Gelezen: 15970

42892

Gestart door Juzes

Reacties: 2
Gelezen: 600

13989

Reacties: 26
Gelezen: 8355

24294

Reacties: 17
Gelezen: 8102

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.