Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blik splitsen

Gestart door PrinsHeerlijk, 12-05-2014 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Beste brouwers  :brouwen:

Wat ik me afvroeg; zou ik het bierblik kunnen splitsen in tweeën om eerst 6 liter te brouwen en later de andere 6 liter? Hoe zou ik deze siroop het beste kunnen bewaren? (Invriezen?)  :weetniet:

Dit is ivm mijn beperkte ruimte en omdat ik even benieuwd was.

PrinsHeerlijk  :proost:

wilbertd

Wellicht is het ene blik het ander niet, maar wat ik me van die blikken kan herinneren is dat het een behoorlijk dikke stroop is.
Het kan hel eens een lastig (klieder)werkje zijn deze te splitsen.

Maar ik ben toch benieuwd hoe je ruimtegebrek kunt hebben als je in een 25 liter vat je bier gaat vergisten?

Als je verder erg hygiënisch te werk gaat denk ik dat je het in de koelkast best een tijdje kunt bewaren.
(wat ik niet zou doen met een half zakje gist).

Sint Maarten

Citaat van: PrinsHeerlijk op 12-05-2014  10:24 uBeste brouwers  :brouwen:

Ik ben van plan de Professional Startset van de Brouwmarkt aan te schaffen. (Die van €49,50 inclusief bierpakket ''Brewferm: Tarwebier'').

Wat ik me afvroeg; zou ik het bierblik kunnen splitsen in tweeën om eerst 6 liter te brouwen en later de andere 6 liter? Hoe zou ik deze siroop het beste kunnen bewaren? (Invriezen?)  :weetniet:

Dit is ivm mijn beperkte ruimte en omdat ik even benieuwd was.

Als je deze set koopt dan scheelt het toch geen ruimte als je een half blik gaat klaarmaken? Je vergistingsvat wordt er niet kleiner van.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de reacties!

Met beperkte ruimte bedoelde ik mijn beperkt aantal flessen e.d. dat is een beetje het probleem.

PrinsHeerlijk

ciesvandekwis

Bottel anders de helft in champagneflessen, die geven ze meestal met plezier weg in restaurants en cafés.
Neemt minder plaats in en grotere flessen kan je ook wat langer bewaren. Wel zorgen dat je 29 mm kroonkurken gebruikt en de kroonkurktang met de juiste kap (model Greta: ook zij-sluitijzers omkeren).

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 12-05-2014  11:05 uMet beperkte ruimte bedoelde ik mijn beperkt aantal flessen e.d. dat is een beetje het probleem.

12 liter. Dat zijn 36 flessen: 1,5 krat. Hoe beperkt is je ruimte? Als je al geen 2 kratten kwijt kan... :weetniet:

Sint Maarten

Citaat van: PrinsHeerlijk op 12-05-2014  11:05 uBedankt voor de reacties!

Met beperkte ruimte bedoelde ik mijn beperkt aantal flessen e.d. dat is een beetje het probleem.

PrinsHeerlijk

Duidelijk.

Mijn advies is: brouw het hele blik.

En wat je ook doet. Geniet ervan. Het is erg leuk namelijk!

PrinsHeerlijk

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! :)

Hmm ik had een verkeerde berekening gemaakt, 2 kratjes is zeker geen probleem. Ik zal wat café's & restaurants gaan affietsen voor de champagneflessen en moet nog wat lege pilskratjes scoren voor de flesjes.

PrinsHeerlijk  :biersmile:

Vazoem

Ik brouw momenteel (nog) ook met blikken. Als je ze eenmaal open maakt is het een enorm plakkerige boel die je opwarmt om lekker te kunnen schenken. Ik ben bang dat als je de helft dat uitgiet en de helft bewaart je kans loopt op infecties. Het zit vol suikers en is opgewarmd in de open lucht. Koelkasten remmen het proces maar als je daarna doorgaat loopt het misschien niet goed af.

Veel plezier met je eerste brouwsel! :degroeten:

PrinsHeerlijk

Bedankt!  ;)

Ergens deze week wil ik beginnen met brouwen, dit wil ik doen volgens de gids op de website http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen#nagisting_lagering. Nu heb ik helaas geen mandfles, en enkel 1 gistingsvat.

Zou ik na de hoofdgisting het bier tijdelijk (enkele seconden) in een ontsmette RVS-pan kunnen gieten? (voorzichtig ivm zuurstof en zo)
Dan kan ik in de tijd dat het bier in de pan zit het gistingsvat schoonmaken (en desinfecteren) om vervolgens daar het bier in te gieten voor de nagisting.

Preaust!  :proost:

PrinsHeerlijk

hobbybob

Waarom om te lageren na de vergisting?

Dat doe ik ( en vele hobbybrouwers met mij ) al jaren niet meer.

- Brouwen
 - Vergisten
 - Bottelen

Bij voldoende gist is de vergisting na een dag 6 á 10 wel afgelopen, na 14 dagen wordt er hier gebotteld ( maar meten is weten dus na het stilvallen van de vergisting--> meten, 3 dagen later nog eens meten SG gelijk dan kan je bottelen )

wilbertd

Als je niet van plan bent om het gist te bewaren voor een volgende batch, of als je niet langer dan enkele weken wilt lageren zou ik het niet overhevelen maar gewoon in het gistvat laten zitten, kan geen kwaad.

PrinsHeerlijk

Tja hier staat dat het bier wel echt beter wordt als je het laat nagisten! http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen#nagisting_lagering

PrinsHeerlijk  :brouwen:

wilbertd

Citaat van: PrinsHeerlijk op 13-05-2014  19:35 uTja hier staat dat het bier wel echt beter wordt als je het laat nagisten! http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen#nagisting_lagering

Zeker, maar je hoeft het niet per se over te hevelen :)

PrinsHeerlijk

Ooh aha :)
Maar wat maakt dan het verschil tussen hoofdgisting en nagisting hier? ;D

EDIT: Heb het al gevonden! http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren!

Bedankt allemaal :)

wilbertd

Citaat van: PrinsHeerlijk op 13-05-2014  19:40 uOoh aha :)
Maar wat maakt dan het verschil tussen hoofdgisting en nagisting hier? ;D

Wanneer het gist bijna alle glucose heeft omgezet, op dit plaatje rond de 24-48 uur, verlaat je de hoofdgisting en ga je de nagisting in.

Vazoem

Citaat van: wilbertd op 13-05-2014  19:57 uWanneer het gist bijna alle glucose heeft omgezet, op dit plaatje rond de 24-48 uur, verlaat je de hoofdgisting en ga je de nagisting in.

Haha dit zijn grafieken waar ik wat mee kan. Net alsof ik op de universiteit zit  ;)

wilbertd

En zij die de rode pil hebben genomen beweren zelfs dat er helemaal geen hoofd- en na-vergisting bestaat (maar alleen vergisting).

PrinsHeerlijk

Nog een vraagje: zou ik voor het gisten beter een ander gist kunnen gebruiken ipv de standaard korrelgist? En zo ja, welke? :)
Het gaat dus over het blik Brewferm Tarwebier

ciesvandekwis

Er is voor witbier de WB06 van Fermentis en de Mauribrew Weiss. Mijn voorkeur gaat naar de laatste, gaat best flink tot het gistgaatje.

PrinsHeerlijk

Aha! Is er heel veel smaakverschil door het gebruik van een andere gist?  :proost:
Lijkt me interessant om te proberen, zeker aangezien de Blikgisten niet zo goed bekend staan op dit forum.

javaboon

Ja daar zit flink verschil in, ik doe ook wat blikken en daar gaat vaker wel dan niet een ander gist bij.

Vergelijkbare Topics (7)

22243

Reacties: 14
Gelezen: 5519

20918

Reacties: 27
Gelezen: 7857

19903

Reacties: 13
Gelezen: 4955

34889

Reacties: 2
Gelezen: 1407

19057

Reacties: 30
Gelezen: 19151

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.