Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elderflower IPA

Gestart door segtom, 05-05-2014 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

segtom

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptelderflower ipa
Kenmerk
Brouwdatum4/07/2014
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters10
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement81,3%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater22,1 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater9,9 liter
Spoelwater12,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur21 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid55 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout64,0 %1,805 kg6 EBC
Tarwemout20,0 %0,564 kg3 EBC
Crystal malt6,0 %0,169 kg130 EBC
Carahell10,0 %0,282 kg20 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5,5 %19 gr60 minuten25 EBU
Amarillo11,0 %5 gr30 minuten10 EBU
Amarillo11,0 %8 gr15 minuten10 EBU
Amarillo11,0 %35 gr5 minuten18 EBU
Amarillo11,0 %10 gr0 minuten0 EBU
Amarillo11,0 %10 grKoud hop0 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
VlierbloesemTijdens koken10 gr10 Min.

Opmerkingen10 gram tijdens lageren

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1882 Thames Valley Ale II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd12 uur
Temperatuur giststarter22°C
Opmerkingenstarter nog berekenen

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten3,5 l/kg
264°C30 minuten3,5 l/kg
372°C15 minuten3,5 l/kg
4758°C5 minuten3,5 l/kg

Mijn idee is een niet te sterke ipa met wa extra vlierbloesem smaak en aroma bovenop de Amarillo, de crystal is voor wat extra kleur en een beetje een complexere smaak.

William

Zou de vlierbloesem de wedstrijd met de Amarillo winnen? Ik heb één keer met vlierbloesem gebrouwen en vond het aroma en de smaak heel delicaat. Daar moet niet teveel moutigheid, zoetheid of bitterheid tegenover staan.

Voor de rest een mooi recept.

wilbertd

Ik heb dan geen ervaring met vlierbloesem, maar met vliesbloesem-siroop in een dubbel, maar ook daar kon ik best een behoorlijk flinke scheut van gebruiken.

segtom

Dat is dus wat ik niet weet, de Amarillo/vlierbloesem combinatie heb ik op het net gelezen dat het zou werken en ik wil het eens proberen maar het is dus de hoeveelheid die ik nog moet testen. Ik heb daarom ook maar 1 g/l dryhop gebruikt.

Gerb

Ik heb laatst een jasmijn IPA gebrouwen en de jasmijn was subtiel aanwezig maar gaf een mooie bloemige smaak. Ben het wel eens met William, dat jasmijn en vlierbloesem waarschijnlijk in een blond of wit beter uit zullen komen.

wilbertd

Als ik zo even Google geeft een gram/liter geen overheersende smaak in 'gewone' ales.
Ik zou het eerst eens bij die 10 gram houden, wellicht geeft het 'wat extra' in plaats van direct een overduidelijke vlierbloesem smaak.

Hier vindt je een orgineel recept van een brouwerij in Schotland met amarillo en casade en 50g vlierbloesem in de vorm van 'koudhop' op 19 liter.
http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=5&t=30632

homoeccentricus

Ik doe binnen een paar dagen een fles Cantillon Mamouche open. We zullen zien hoe die smaakt. Voor velen schijnt de hoeveelheid vlier overdreven te zijn, en het gerucht doet ook de ronde dat de brouwer er helemaal niet tevreden over was. The Mad Fermentationist heeft een ounce op 5 gallon gebruikt, en zegt dat er wel iets meer in mocht (http://www.themadfermentationist.com/2012/03/elderflower-sour-golden-ale.html). Ik kom dan ook uit op een 50 gram voor 20 liter. Het gaat hier uiteraard telkens om het toevoegen van vlierbloemen in secondary, niet om het meekoken. Indien je dat wil doen zou ik echt maar de laatste minuut toevoegen om te steriliseren, en dan een half uur of zo  laten trekken zoals bij een hop flameout. Ik zou het hopkarakter ook laag houden.

ciesvandekwis

Mijn Witte van Vlier (bessen) had als basis een witbier en smaakt heel dun, ik mis er een zoetje in om de fruitigheid te onderstrepen.
Misschien moet je maar eens eerst een biercocktail maken met Roomer (Gentse vlierbloesemaperitief) en zien welke stijl er best mee matcht?
http://www.roomer.be/index.php

Vergelijkbare Topics (7)

41162

Reacties: 12
Gelezen: 1245

33311

Reacties: 1
Gelezen: 1646

25735

Gestart door Thamerdal

Reacties: 14
Gelezen: 4408

8617

Reacties: 33
Gelezen: 11348

43654

Gestart door Edsalute

Reacties: 7
Gelezen: 915

28156

Reacties: 5
Gelezen: 2418

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.