Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Exploderende weizen

Gestart door wimwo, 22-04-2014 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

wimwo

Vorig jaar heb ik een Weizen gebrouwen. Deze is 25 oktober gebotteld.
Gisteren heb ik een paar flesjes aan mijn zus meegegeven en nu blijkt er onderweg één flesje te zijn geëxplodeerd.
Het is dus een biertje van ca. 6 maanden oud en ik heb zelf verder geen problemen ermee gehad.
Nu is toch mijn vraag wat er mee te doen. Kan het gevolg zijn van het tegenelkaar aan klotsen van de flesjes of is het toch verstandig ze weg te doen.
Eind SG was destijds 1013 met een WB-06 en heeft 20 dagen gegist. Er is 6,8 g bottelsuiker toegevoegd.

Robert1968

CiteerEr is 6,8 g bottelsuiker toegevoegd

Per liter neem ik aan. Wat was begin-SG?

wilbertd

Als je er zelf nu eentje optrekt komt het er dan uitspuiten?
Wat was de vergistingsgraad / wat was je begin SG?

En weet je zeker dat hij ge-explodeert is, ligt bijvoorbeeld de onderkant van de fles eruit?

RobinB

Als het maar 1 flesje is, zou het aan de suikerdosering kunnen liggen. Hoe heb je dat toegediend?

Anders kan het een voorbode zijn van verdere gisting op de fles.

wimwo

In antwoord op jullie vragen:
- 6,8 gram per liter, opgelost in kokend water, afgekoeld en in gistvat, daarna het jongbier er ingeheveld (en geroerd)
- Bij openen komt het er niet uitspuiten, maar het begint wel langzaam te schuimen.
- begin SG was 1054, de SVG 75,9 (volgens BrouwHulp).
Hoe het flesje is geëxplodeerd weet ik niet (mijn zus dacht dat ze beschoten werd in de auto, maar dat zal wel geen aanwijzing zijn!)

RobinB

Wat is het SG van je flesjes nu?

wimwo

Net even een flesje opengemaakt. Komt er toch wel behoorlijk uitspuiten.
SG is 1004. Destijds na 19 dagen gebotteld. Vergisting was niet gecontroleerd (dus bij ca. 20 graden). Na 19 dagen was er een bubbel per 53 seconden.
Zelf heb ik het vermoeden dat ik toch te vroeg heb gebotteld?!
Ga mijn zus toch maar even verzoeken de flesjes te openen!

RobinB

En laat haar een veiligheidsbril of zo opzetten!
Waarschijnlijk staan ze allemaal op springen... :o

Duidelijk nog verder gegaan in de fles, te vroeg gebotteld inderdaad.

ATHOOGLAND

Ik heb eenzelfde ervaring gehad (behalve het exploderen).
Van 1.056 naar 1.014. Na 20 dagen leek de vergisting beëindigd.
Gebotteld met 8 gram suiker per liter. Gedurende drie maanden in de fles nog door gegist naar 1.007.
Dat komt ongeveer overeen met 8+18 gram suiker.
De WB06 gist moet je kennelijk lang laten uitgisten.
Momenteel staat er weer een Weizen in de gistgast. Na de hoofdgisting (19 graden Celsius) zet ik deze lange tijd weg op 22 graden om goed uit te gisten.

Oscar

Citaat van: wimwo op 22-04-2014  20:34 uDestijds na 19 dagen gebotteld. Vergisting was niet gecontroleerd (dus bij ca. 20 graden). Na 19 dagen was er een bubbel per 53 seconden.

Dat noem ik handelen zonder na te denken en zonder kennis van zaken... :-[

Oscar

Citaat van: ATHOOGLAND op 22-04-2014  21:22 uDe WB06 gist moet je kennelijk lang laten uitgisten.

Gaat niet om het lang... maar zorg wel voor voldoende en gezonde gist. Dan is ook deze gist in 2 weken uitvergist. :)

Vergelijkbare Topics (7)

24209

Gestart door Tomm89

Reacties: 8
Gelezen: 3898

11556

Reacties: 16
Gelezen: 5961

45039

Reacties: 19
Gelezen: 1156

33945

Reacties: 2
Gelezen: 1694

22668

Reacties: 25
Gelezen: 7859

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.