Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Yiiippa ‘Quintuple’ gehopt IPA

Gestart door wilbertd, 15-04-2014 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Citaat van: RobinB op 24-05-2014  12:31 uProbeer eens een bier te brouwen met enkel maischhop?
Dan weet je in ieder geval dat het niet ergens anders van komt. :)
Haha, ja, of ik voeg het maischhop toe aan een eenvoudig recept waarvan ik de uitkomst al ken.
Dat lijkt me een logischer stap, want ik vermoedt dat de maischop wat toevoegd, maar er moet in beginsel natuurlijk wel iets zijn om aan te voegen.

Maar een bier brouwen met enkel maischop is natuurlijk wel eens interessant  :D
De grote vraag is dan; treed er nog enig isomerisatie op bij temperaturen beneden de 80 graden en hou ik nog wat essentiële oliën over.
Ik vermoedt zelf dat alleen maischoppen  niet een erg lekker bier gaat opleveren, dus ik wil na het maischen het merendeel verder gewoon gaan hopkoken en een klein gedeelte koken zonder verdere toevoeging.

Ik zit te denken aan 40 gram Calypso (alfa 17%) op 15 liter, volgens BrouwVisie zou ik er dan nog 40 IBU's aan overhouden.
Ik kan pas over een paar weken weer brouwen dus dit idee blijft even op de plank liggen.

RobinB

Als het iets toevoegt ;) doet het dat toch ook aan een enkel maischhop bier? Het is immers het bier waar het wat aan toevoegt.
Lijkt me inderdaad wel interessant, zo'n alleen maischhop bier.
Onder de 80 ºC is er vrij weinig isomerisatie, maar niet nul. Het zal dus op z'n minst iets van bittering geven. Van het aroma verwacht ik dat er niet veel over blijft, vergelijkbaar met enkel een bittergift.

Citaat van: wilbertd op 24-05-2014  20:43 uIk zit te denken aan 40 gram Calypso (alfa 17%) op 15 liter, volgens BrouwVisie zou ik er dan nog 40 IBU's aan overhouden.
Hoe berekent BrouwVisie dat?

wilbertd

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  00:00 uHoe berekent BrouwVisie dat?
De formule is Glenn Tinseth en het lijkt erop dat BrouwVisie 50% neemt van de normale bitterheid de bitterheid bij koken, waarbij geen rekening gehouden wordt met de factor tijd (5 minuten maischhoppen levert dezelfde bitterheidd als 90 minuten maischhoppen)

RobinB

Dat is wel een aardige overschatting.
Bij 80 ºC is het zo'n 20% van de isomerisatie bij 100 ºC.
Maar het grootste deel van het maischtraject is ruim onder de 80 ºC en de reactiesnelheid neemt verder af bij dalende temperatuur volgens Arrhenius.

Bij een maischtemperatuur van gemiddeld 67 ºC verwacht ik dan zo'n 5% tov koken. :)

wilbertd

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  12:12 uDat is wel een aardige overschatting.
Daar ben ik me van bewust :)

RobinB

Misschien moet je dan dus toch meer hop toevoegen?
Immers, als de 50% van BrouwVisie waarschijnlijker 5% is, dan zal het niet 40 IBU opleveren, maar slechts 4... :)

wilbertd

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  17:05 udan zal het niet 40 IBU opleveren, maar slechts 4... :)
En dat is al twee keer zoveel als in het Quintuple recept.
Ik wil voornamelijk een idee krijgen over de toegevoegde waarde van de maischhop, het doel is niet zozeer een fatsoenlijk bier te brouwen :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.