Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verkeerde kroonkurk voor ONK - hoe fixen?

Gestart door RJT, 19-03-2014 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

RJT

Hoi allemaal;

Kwam er tot mijn ongenoegen achter dat één van mijn inzendingen voor het ONK 2014 een paar weken geleden keurig voorzien is van mooie rode kroonkurken, hetgeen mij een diskwalificatie gaat opleveren als ik het zo laat. We hebben het over een bier waar de hergisting op fles al achter de rug is, dus 'simpel' kroonkurkje wisselen gaat niet lukken.

Ik dacht zelf het bier tot -2 te koelen, dan voorzichtig de rode eraf te halen, en een gouden kroonkurk terug te plaatsen. Dat moet me toch wel binnen 10 seconden lukken; hopelijk verpest ik daar niet heel veel mee. Ter info: het is een IPA, die ik doorgaans niet heel heftig carboniseer. Dat kan nu ófwel goed uitpakken (weinig druk, dus ook weinig verloren) ófwel slecht (weinig druk, psstjt, en ook dat is weg ;) ).

Gaat dit me zo lukken? Zijn er nog betere methoden?

Dank,

-RJT

RobinB

Indien goed hergist, goed terugkoelen en dan snel omdoppen. :)

Herman

Waar staat diskwalificatie?

Citeer13. Als een bier door meerdere mensen is gebrouwen, dient men de namen van de brouwers te
vermelden met een maximum van drie.

14. Alle ter keuring ingezonden bieren dienen door de inzender(s) zelf te zijn vervaardigd (zie
ook punt 2 & 3.)

15. Om herkenbaarheid vanwege uiterlijke kenmerken te voorkomen, dient het bier te worden
ingezonden in de 30 cl standaard "eurofles", afgesloten met een zilver- of goudkleurige
kroonkurk. Dit geldt niet voor niet-Nederlandse inzendingen. Wanneer een inzending niet
voldoet aan het bepaalde in artikel 13 en/of artikel 16 is de inzending automatisch
uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.

16. Alle flessen dienen vrij te zijn van persoonlijke kenmerken.

Dus 13 en/of 16 leidt tot uitsluiting. Een rode dop enkel tot punten aftrek (max 2).

Niet omdoppen lijkt mij het beste. Tel voor jezelf later die 2 punten er bij op ;)

Pim

Terugkoelen en dan snel dop er af - dop er op. Dat wisselen van doppen kan binnen enkele seconden. Je verliest nagenoeg geen koolzuur.

Jacques

Citaat van: Pim op 19-03-2014  20:33 uTerugkoelen en dan snel dop er af - dop er op. Dat wisselen van doppen kan binnen enkele seconden. Je verliest nagenoeg geen koolzuur.

Maar er kan wel zuurstof bij het bier...

Gewoon inzenden lijkt mij het beste. Eerlijk gezegd heb ik deze regel nooit begrepen. Zolang er maar geen opdruk op zit zijn standaard gekleurde doppen niet terug te leiden tot individuele hobbybrouwers. Dergelijk doppen worden massaal gebruikt.
Overigens ken ik hobbybrouwers die naast de prijzen vielen omdat ze een gekleurde dop hadden gebruikt. Tsja, de smaak van het bier vind ik persoonlijk belangrijker.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2014  22:51 uMaar er kan wel zuurstof bij het bier...

Gewoon inzenden lijkt mij het beste. Eerlijk gezegd heb ik deze regel nooit begrepen. Zolang er maar geen opdruk op zit zijn standaard gekleurde doppen niet terug te leiden tot individuele hobbybrouwers. Dergelijk doppen worden massaal gebruikt.
Overigens ken ik hobbybrouwers die naast de prijzen vielen omdat ze een gekleurde dop hadden gebruikt. Tsja, de smaak van het bier vind ik persoonlijk belangrijker.
Het gaat er uiteindelijk om wat op dit moment de regels zijn waar je last van hebt. wel jammer als je daardoor 2 punten misloopt als een bier anders een prijs had kunnen winnen. Of kijkt de jury daar doorheen als het een echt goed bier is?
Persoonlijk denk ik dat het omdoppen geen enkele invloed heeft op de kwaliteit van het bier, zeker als je direct de dop vervangt.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2014  23:04 uOf kijkt de jury daar doorheen als het een echt goed bier is?

Als het een echt goed bier is en het komt door de 1e ronde heen, dan krijgt ie echt wel wat ie verdient. Het gaat natuurlijk om het bier, maar je moet ergens regels maken... Maar en andere kleur dop zal een bier niet weerhouden voor een 1e plaats (wat niet wil zeggen dat de regel aan de laars gelapt kan worden... :lessmile: :police:)

wilbertd

RJT

Citaat van: Jacques op 19-03-2014  22:51 uMaar er kan wel zuurstof bij het bier...

Daar zat ik ook aan te denken, maar uiteindelijk heb ik tóch gekoeld en omgedopt. Bij het openen van een flesje ontsnapt koolzuur (de pssjt). Aangezien koolzuur zwaarder is dan lucht heb ik de gok genomen, tegen beter weten in dat de koolzuur de zuurstof wat purgeert.

Anyway, het ging snel en ik denk dat ik weinig schade heb opgelopen.

Dank voor de tips!

RJT

Superbeun

Ik zit hier met een omgekeerd probleem, juiste dop verkeerde flesje.
Ik bottel altijd alles in 33 cl flesjes type longneck.
Ik begrijp dat dit wel mag als je in het buitenland woont.
Wat denken jullie, gewoon insturen?

TVERSCH

Hopelijk heb je meer dan 3 flessen 'omgedopt', dan heb je nog even de tijd om een paar keer te vergelijken met je originele bier.
Met een beetje geluk kan je gewoon Algemeen Kampioen worden met een gekleurde dop (oranje in mijn geval).
Een goed bier steekt met gekleurde dop nog steeds boven het gemiddelde uit, en zou ik die 2 aftrekpunten voor lief nemen.

Succes :duimop:

Theo

TVERSCH

Citaat van: Superbeun op 20-03-2014  08:39 uIk zit hier met een omgekeerd probleem, juiste dop verkeerde flesje.

Ik denk niet dat we het nu nog voor elkaar krijgen bij het LABO dat we afwijkende flessen mogen gaan gebruiken.
Volgens mij zijn longnecks wegwerpflessen en niet toegestaan.De Belgische 33 cl. flessen worden voor buitenlandse zenders wel geaccepteerd.

Maar je kan het proberen natuurlijk door het LABO een mail te sturen.

Succes :degroeten:

tjleet

Citaat van: Superbeun op 20-03-2014  08:39 uIk zit hier met een omgekeerd probleem, juiste dop verkeerde flesje.
Je krijgt hiervoor een punt aftrek. Dus wanneer je inderdaad verwacht dat je bier zo op punt staat dat dit punt verlies gecompenseerd wordt, gewoon insturen. Als je net dit punt nodig hebt om kampioen te worden... Tsja

Oscar

Dat is gewoon niet nadenken. Als je met het ONK mee wilt doen moet je daar rekening mee houden en van ieder brouwsel enkele flesjes in BNR afvullen. Je kunt het proberen.

Superbeun

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  09:34 uDat is gewoon niet nadenken. Als je met het ONK mee wilt doen moet je daar rekening mee houden en van ieder brouwsel enkele flesjes in BNR afvullen. Je kunt het proberen.
Natuurlijk Oscar, dat is logisch, maar niet echt een antwoord op mijn vraag.
Ik heb dit bier een aantal maanden terug gebrouwen zonder de intentie mee te doen met het ONK.
Hij is erg lekker en onlangs besloten toch een dagje uit naar het ONK te maken.
Soms lopen de dingen anders.  :biersmile:

Sjaak_Deventer

Ik heb uit veiligheidsoverwegingen bier in kleine champagneflesjes gebotteld en heb dit als vraag naar het ONK gemaild. Ik laat het antwoord nog wel weten, want heb nog geen reactie terug.
Want is het een punt aftrek of diskwalificatie?

tjleet

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-03-2014  13:12 uIk heb uit veiligheidsoverwegingen bier in kleine champagneflesjes gebotteld

Waarom ?  :weetniet: :weetniet:

Superbeun

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  13:32 uWaarom ?  :weetniet: :weetniet:
Uit veiligheidsoverwegingen  ;D

arluijen

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-03-2014  13:12 uIk heb uit veiligheidsoverwegingen bier in kleine champagneflesjes gebotteld en heb dit als vraag naar het ONK gemaild. Ik laat het antwoord nog wel weten, want heb nog geen reactie terug..
Want is het een punt aftrek of diskwalificatie?

Ik had iets anders: Ik bottel normaal in Grolsch beugels (ik heb nu eenmaal 6 kratten , dus...ja) maar voor het aankomend ONK toch maar een paar in die euroflessen gebotteld. Kroonkurkapparaatje van starterspakket van bevriend beginnend brouwer geleend en gedopt. De eerste 3 ging prima, echter... een bier later braken bij de eerste 4 flessen  de nekken steeds. Glas overal. Frustratie. De rest. Dus gewoon verder afgebotteld in bekende Grolsch beugels.

Heb ik ook even gevraagd aan de organisatie of ik beugels mocht insturen. Daar kreeg ik een antwoord op dat dat simpelweg niet mag. Dus... Die pils doet niet mee aan het ONK.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  13:32 uWaarom ?  :weetniet: :weetniet:

Staat behoorlijk wat druk op en dat gaat echt niet in gewone flessen. Neem dat nou maar aan!

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-03-2014  18:50 uStaat behoorlijk wat druk op en dat gaat echt niet in gewone flessen. Neem dat nou maar aan!

Kansloos om dat dan in te leveren bij het ONK...

Sjaak_Deventer

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  18:54 uKansloos om dat dan in te leveren bij het ONK...

Tuurllijk joh...  :)

Je hebt geen idee welk bier erin zit en welk het idee erachter zit..

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-03-2014  19:06 uJe hebt geen idee welk bier erin zit en welk het idee erachter zit..

Nee, als het een lambiek geuze is dan mag dat flesje wel. Hout gelagerd (vrije klasse) wellicht ook nog wel. Maar ieder ander type dus niet. En als er veel druk op zit, dus te veel koolzuur, kans op gushing bij de keuring (bier niet koud genoeg) weinig kans op veel punten. Maar het gaat soms ook om de beoordeling  :biersmile:

Dus stuur maar in zou ik zeggen... :)

seed7

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  19:30 uNee, als het een lambiek geuze is dan mag dat flesje wel. Hout gelagerd (vrije klasse) wellicht ook nog wel. .

Volgens het Centraal Reglement Bierwedstrijden L.A.B.O. (punt 15) niet, of het is nog niet aangepast.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.