Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Slurry gist door in koelkast?

Gestart door bierfan, 15-03-2014 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

Gisteren heb ik mijn brouwsel met 3787 Trappist High Gravity overgeheveld. SG was gedaald van 1063 naar 1017.
De slurry heb ik opgevangen en in de koelkast gezet. (Eerste keer dat ik dat doe.)

Nu lijkt het wel alsof de slurry doorgist, er zat vanmorgen ook flink wat druk op de fles en net ook weer.
Is dit normaal? De koelkast staat op 4 graden.

William

Ja, bij lage temperaturen kan zo'n gist door blijven gaan.

Het is wel een teken dat het nog niet klaar was met de vergisting wat je zult merken in activiteit bij de navergisting. Af en toe de dop van de fles even los draaien om de druk af te laten.

bierfan

Ok, apart dat de gist toch doorgaat op die temperatuur.
Weer wat geleerd!  ;)

Het is inderdaad de bedoeling dat het sg nog een paar punten zakt, maar dat gaat zo te zien vast wel lukken.

Hoppenbrouwers

Ik bewaar veel slurrys in de koelkast en deze bouwen stuk voor stuk druk op. Ook al was het wort helemaal uitvergist. Dit is normaal en zullen ze allemaal doen. De een wat meer dan de ander.
Het kan geen kwaad en gaat na verloop van tijd over.
Citaat van: bierfan op 15-03-2014  13:57 uOk, apart dat de gist toch doorgaat op die temperatuur.
Gist wordt niet volledig inactief op lagere temperaturen. De ene gist is er alleen wat gevoeliger voor dan de andere.

RobinB

bierfan

inderdaad, hoe krijg je die gevonden!  ::)

In ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden.

Oscar

Citaat van: William op 15-03-2014  13:43 uAf en toe de dop van de fles even los draaien om de druk af te laten.

:neenee:  Gevaarlijke situatie!  :pan:  Gebruik in het vervolg een wechpot, bij "overdruk" zal hierbij de deksel zelf iets "opwippen" zodat de druk ontsnapt... zodoende kan er geen gevaarlijke situatie ontstaan... :brouwen: :biersmile:

:degroeten:

Herman

De 3787 Trappist High Gravity staat er overigens wel om bekend bij lage temperatuur nog door te gaan. Dat geldt zeker niet voor alle gisten.

bierfan

Citaat van: Oscar op 15-03-2014  23:38 u:neenee:  Gevaarlijke situatie!  :pan:  Gebruik in het vervolg een wechpot, bij "overdruk" zal hierbij de deksel zelf iets "opwippen" zodat de druk ontsnapt... zodoende kan er geen gevaarlijke situatie ontstaan... :brouwen: :biersmile:

:degroeten:

Ik heb er geen schroefdop op zitten maar een rubberen dop.
Als de druk echt te hoog wordt dan springt die er vast wel af.

Ik zal inderdaad eens wat weckpotten aanschaffen, ook handig.

Hoppenbrouwers

Als ik mijn slurry bewaar in de koelkast is dat vrijwel altijd in frisdrank flessen. Deze doe ik dan niet helemaal vol en knijp de verpakking in totdat de vloeistof bovenin zit. Zo heeft deze veel extra ruimte om druk op te bouwen en zie je in een oogopslag of er druk opgebouwd wordt.
Het gebeurt wel eens dat ik dagen aan een stuk de druk niet kan aflaten en ook dan gebeurt er niets. In frisdrank zit ook veel koolzuurdruk dus die flessen kunnen meer hebben dan je denkt.

dennisbier

12 bar minimaal eigenlijk. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.