Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter nodig of niet?

Gestart door Brouwter, 18-02-2014 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwter

Ik wil een bier brouwen met een geschat begin SG van 1072, 30 liter. Ik heb twee smackpacks van Wyeast. Ik kan een starter maken en op een magneetroerder laten draaien.

Klopt het dat ik dan een starter van 1.42 liter moet maken (Mr. Malty calculerenderwijs, als ik het goed doe)? En/of kan ik volstaan met de twee smackpacks?

RobinB

Hoeveel cellen zijn er nodig volgens mrmalty?

Brouwter

JanEric

Volgens Wyeast https://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16 zitten er (minstens) 100 miljoen cellen in 1 smackpack, dus heb je niet genoeg aan 2 pakken zonder giststarter.

RobinB

Citaat van: JanEric op 18-02-2014  19:34 uVolgens Wyeast https://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16 zitten er (minstens) 100 miljoen cellen in 1 smackpack, dus heb je niet genoeg aan 2 pakken zonder giststarter.
Yup! :)

Het zou best kunnen werken zonder starter, maar je hebt meer zekerheid met.

Brouwter

Volgens de Wyeast calculator (https://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm) moet ik met een starter van 1 liter wel uitkomen, met een van 1,5 liter sowieso. Ik zal daarom een 1 of 2staps starter maken.

Bedankt voor de input :-)

Brouwter

De giststarter staat nu sinds dinsdagavond op de magneertroerder. Vanochtend zag ik echter nog steeds geen activiteit (geen schuim, geen bubbels in het waterslot). Dit lijkt me niet de bedoeling toch??

Oscar

Op een magneetroerder zul je geen bubbels of schuim zien als het goed is... of in ieder geval minder. Je moet een mate van troebeling toename kunnen waarnemen. Dat geeft aan dat er gistgroei plaatsvindt...
Ik neem aan dat je de smackpack gesmackt hebt en dat deze bol stond bij toevoegen aan de starterswort?

EvilWoutertje

Wat bij mij goed werkt is om continu te beluchten (door het slangetje aan het bruissteenpompje zonder het steentje boven de starter te hangen in de erlemeyer) en een grammetje gistvoeding toe te voegen. Je zou kunnen kijken hoeveel gist er ontstaan is door de roerder een half uurtje uit te zetten. Als je een aardig bodempje hebt moet het lukken.

Brouwter

Citaat van: Oscar op 20-02-2014  12:19 uOp een magneetroerder zul je geen bubbels of schuim zien als het goed is... of in ieder geval minder. Je moet een mate van troebeling toename kunnen waarnemen. Dat geeft aan dat er gistgroei plaatsvindt...
Ik neem aan dat je de smackpack gesmackt hebt en dat deze bol stond bij toevoegen aan de starterswort?

Dit is de eerste keer dat ik met een smackpack een starter maak. Daarvoor kweekte ik gist op uit het gistdepot in flesjes. Daarbij kwam altijd schuim, vandaar.

Het smackpack leek al gesmackt toen ik de zakjes ontving. Ik heb ze toen open gemaakt en bij het opgeloste moutextract gevoegd. Toen bleek dat de zakjes met nutrients slechts gedeeltelijk (2x 1 van de 2 zakjes) waren gesmackt. Heb de nutrients alsnog toegevoegd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.