Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging lambiek: Remy Le Mercier

Gestart door jan le mercier, 22-01-2014 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

De lambiek zit er nu ongeveer 48 uur in. 48 uur in het houten vat en 4 uur minder in de dame jeanne met waterslot.

Helaas nog steeds geen leven. Vandemorgen ('s nachts wordt er hier niet verwarmd) stonden de beentjes weer zoals in het begin: omhoog tegen het bier en omlaag van het bier weg.
Het is een doorzichtige, glazen dame jeanne: ik heb ze met een handdoek tegen het licht bedekt.

Eerst stond er veel schuim op het bier, vanwege het overgieten, maar dat is nu quasi volledig weg. Ook geen enkel spoor van schimmel of wat dan ook.
Vanaf wanneer... of beter: na hoeveel tijd moet ik me zorgen beginnen maken?
Een week? 5 dagen?

Zoals ik al heb gezegd werd er dus wel niets van Wyeast of wat dan ook gebruikt. Enkel Gentse lucht.

jan

segtom

Je moet zeker 2 dagen geduld hebben maar kan tot een week duren ;)

jan le mercier

Dit ben ik nog vergeten:

Zou ik beter, nu in het begin, ook een waterslot met rubber dop op het houten vat zetten?
Begint de vergisting trouwens eerst in de dame jeanne of eerst in het houten vat? Of is dat gelijktijdig?

Net nog geroken aan het vat en dat was een geur die ik nog nooit had geroken: kan natuurlijk van het natte hout zijn. had iets "kruidachtigs". Stond ook een beetje schuim op, maar dat is wellicht nog van het overgieten.

jan

koffie

Vorig jaar op dag1 en dag2 gebrouwen, op dag3 alles naar binnen gehaald en direct in het houten vat gestopt. Pas op de 10e dag was er activiteit in het wort.
Gewoon geduld hebben dus, komt wel goed :)

Heb je nog foto's gemaakt?

jan le mercier

Koffie,

Echt waar? 10 dagen?
En hoeveel liter had je gebrouwen?

Sorry: maar een digitaal fototoestel heb ik (nog) niet.

jan

koffie

jan le mercier

Koffie,

Wat ik echt niet zou weten: gaat het sneller bij een kleine hoeveelheid of bij een grote? Waar gaat de vergisting het snelst: bij 20 liter of bij 100? of maakt dat niet uit?

En waarin gaat het het snelst? in de dame jeanne of in het houten vat?

jan

koffie

Durf het niet te zeggen.

Mijn gevoel zegt dat je het oppervlak wat je aan de buitenlucht bloot stelt zoveel mogelijk moet vergroten. Dus liever 2 gistvaten 50 liter buiten zetten ipv 1 van 100 liter.
Niet voor niets zijn de koelschepen ondiep maar ontzettend groot: http://www.bloggen.be/belgische_brouwerijen/archief.php?ID=15

jan le mercier

Heb net een waterslot plus rubber dop op het houten vat gezet. Beentjes stonden mooi evenwijdig.

jan

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 25-01-2014  08:04 uHelaas nog steeds geen leven. vandemorgen ('s nachts wordt er hier niet verwarmd) stonden de beentjes weer zoals in het begin: omhoog tegen het bier en omlaag van het bier weg.

Geduld, geduld, geduld...

Citaat van: jan le mercier op 25-01-2014  08:04 uVanaf wanneer, of beter: na hoeveel tijd moet ik me zorgen beginnen maken?

Pas na 1 jaar zonder activiteit... ;D  Geduld, geduld, geduld... doe nu maar gewoon rustig aan, focus je op andere dingen Die lambiek redt zich wel...

Geduld, geduld, geduld... ik kan het niet vaak genoeg zeggen, komt wel goed!

:brouwen:

jan le mercier

Zeggen de Engelsen niet: "it came overnight"?

Gisterenavond had ik de late (ik ben verpleger) en toen keek ik rond 10 uur 30 nog in de dame jeanne, maar daar was er nog steeds niets: geen leven. Niets. Nada! De "beentjes" in het waterslot van de dame jeanne stonden nog steeds "verkeerd": omhoog tegen het bier en omlaag van het bier weg. Maar van de morgen (ik heb een beetje uitgeslapen: pas rond 8 uur eruit) stonden, tot mijn grootste verbazing, de beentjes in tegenovergestelde richting: zoals het moet: omlaag tegen het bier en omhoog van het bier weg. Ik heb ook al een paar keer een plofje gehoord en dat wanneer de verwarming niet op stond.

Er ligt ook een laagje wit "schimmel" op het bier. Dat was er gisterenavond zeker niet: toen leek het oppervlak gewoon water.

Dat is dus letterlijk "overnight gecamen".

In het waterslot van het houten vat is er nog geen beweging. Ik vermoed dat dat komt omdat het vat meer kan "ademen" langs de zijkanten. Klopt dit?

Ik weet nu wel niet goed wat ik moet doen: moet ik het wort uit de dame jeanne bij het houten vat steken? Of nog een paar dagen wachten? (Zoals gezegd is het vat niet helemaal vol.)

Maar ik denk wel dat het wort nu leeft! Dat klopt toch, he?

Jan

seed7

Jan,

De zen van het lambiek brouwen, niets doen.

Ingo

jan le mercier

Het wort zit nu vier dagen in het vat en in de dame jeanne.

Sinds gisterenmorgen is er activiteit in de dame jeanne: ongeveer om de 2 à 3 minuten is er een plofje. De "schimmellaag" op het bier is preices ook dikker geworden.

In het houten vat is er precies nog steeds geen activiteit: het waterslotje blijft mooi "evenwijdig" staan: de twee beentjes even hoog.

Het zou toch niet kunnen dat het wort in de dame jeanne wél aan het gisten is en in het vat niét?

jan

seed7

Citaat van: jan le mercier op 27-01-2014  08:22 uHet zou toch niet kunnen dat het wort in de dame jeanne wél aan het gisten is en in het vat niét?

Misschien ontsnapt et CO2 wel door fijne kiertje tussen de planken, of langs je stop.

Ingo

jan le mercier

Ingo,

Dat dacht ik ook. ik ga nog even wachten: Dan kijk ik ns in het gat.

Dat kan toch geen kwaad, he?

Of zou ik toch beter de dame jeanne nu er al bij doen?

jan

seed7

Citaat van: jan le mercier op 27-01-2014  08:41 uDat dacht ik ook. ik ga nog even wachten: Dan kijk ik ns in het gat.

Dat kan toch geen kwaad, he?

Of zou ik toch beter de dame jeanne nu er al bij doen?

Kijken kan geen kwaad, ze bijten niet ;) Straks, als er alcohol gevormd is niet meer kijken omdat er dan steeds zuurstof bij komt, dat vinden eventuele azijnzuur bacterien lekker en dat wil je niet.

Bewaar die Dame nu maar tot de zomer om verdampingsverliezen aan te vullen.

Er is een mooie methode om straks wat wort uit je vat te krijgen zonder de stop open te maken, de z.g.n. "Vinnie Nail". Sla een 3mm rvs spijker in de kopse kant van het vat, als je een monster wilt trekken, trek je de spijker er uit. Je krijgt een mooi dun straaltje. Als je genoeg hebt verzameld spijker er weer in. Het is denk ik verstandig om met een 2 mm boortje voor te boren. (de truuk is genoem naar Vinnie Cilurzo van Russian River)

Ingo

jan le mercier

Net gekeken in het gat van het houten vat: er hing eenzelfde geur als degene die uit het waterslot van de dame jeanne kwam: een geur die ik echt nog nooit heb geroken.

In het houten vat stonden er heel veel "belletjes" of "blaasjes" op: het leek wel of het afwaswater was, alleen waren de belletjes heel helder. In de dame jeanne ligt er eerder een laag "watten": zoals je gebruikt om een wonde te verzorgen.

*

Seed, wanneer is "straks"? Vanaf wanneer mag je het vat niet meer opendoen?

*

En Seed: ben je ook zo'n Russian River fan?

jan

seed7

Citaat van: jan le mercier op 27-01-2014  09:11 uIn het houten vat stonden er heel veel "belletjes" of "blaasjes" op:

Tadaaaa, 'al zal rech kom'

CiteerSeed, wanneer is "straks"? Vanaf wanneer mag je het vat niet meer opendoen?

Je mag je vat wel open maken hoor, maar niet iedere dag :) Ik heb ongeveer iedere drie maanden een sg meting gedaan. Oscar maakt het vat alleen open om aan te vullen of om te bottelen.

CiteerEn Seed: ben je ook zo'n Russian River fan?

Hun zuurbieren mag ik wel, ja. "In de beperking toont zich de meester" is echter een gezegde dat ze daar (in amerika) niet kennen.

Ingo

segtom

Hier zijn de foto's die jan vandaag stuurde ik wilde ze jullie ook laten zien.

jan le mercier

Een update:

Het bier zit er nu sinds donderdagmorgen 23/1 in. In de dame jeanne is er nog steeds "beweging": al is het ploffen veel minder geworden: nu nog maar een minuut of 8. In het waterslot van het houten vat daarentegen, is er nog steeds geen beweging: de beentjes staan nog steeds mooi evenwijdig.  Vreemd! De geur die uit de dame jeanne komt is nog steeds dezelfde.

jan

Oscar

Jan,

Niet telkens roepen  "wat vreemd", maar neem waar en observeer.  Alles wat je ziet en waarneemt zijn eigenschappen van een lambiekvergisting! (Welke totaal anders is dan een "normale" vergisitng) als je wat gaat googlen kun je daar voldoende over vinden...

Tot op heden is er bij jou nog niets vreemds gebeurd... ^-^

jan le mercier

Oscar,

Bedankt voor je bericht! Het stelde me gerust. Ik vrees dat het gewoon de beginners-zenuwen zullen zijn. Het is dan ook de eerste keer.

Straks of morgen neem ik nog ns een foto van het houten vat.

jan

segtom

Op vraag van Jan nog een foto van zijn vat.

Oscar

Citaat van: segtom op 30-01-2014  09:43 uOp vraag van Jan nog een foto van zijn vat

Kan ie dat zelf niet?   :) Link   :)

Vergelijkbare Topics (7)

33204

Reacties: 25
Gelezen: 5844

38163

Gestart door deutski

Reacties: 5
Gelezen: 1462

24387

Reacties: 5
Gelezen: 2496

41495

Gestart door Martijn0172

Reacties: 2
Gelezen: 1198

28277

Reacties: 8
Gelezen: 3262

4956

Gestart door j.steen

Reacties: 4
Gelezen: 1732

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.