Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met huidige voorraad (wie kan mij helpen)

Gestart door Timonneke, 29-01-2014 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Timonneke

Ik was van plan om volgende week een nieuw bier te brouwen met een hoog alcoholgehalte. Ik dacht aan een quadrupel (a La Trappe). Ik wil dit gaan doen met een korrelgist omdat ik het nu nog niet aandurf met dure vloeibare gisten.

Maar als beginner weet ik niet echt wat de juiste samenstelling is in combinatie met mij huidige voorraad.

Ik heb op voorraad qua mout:
pilsmout
pale mout
tarwemout
munchener mout
caramout 120
chocolade mout 800
zwarte mout 1400

Als hop heb ik:
Saaz
Northern Brewer
East Kent Goldings.

In bezit van koriander

De korrelgist moet ik nog kopen.

Wie kan voor mij uit deze voorraad een heerlijke quadrupel samenstellen? (Of iets wat erop lijkt?)

ciesvandekwis

Heb je al BrouwVisie of BrouwHulp gedownload?

Ik zou gaan voor een 80% pilsmout, 5% cara en 15% gewone suiker (toevoegen na 3 dagen hoofdgisting). Tripels en zwaarder zijn precies door de suiker hoger in alcohol en toch nog doordrinkbaar.
Hoppen tot een 35 EBU, eerst met northern (bitterhop), dan golding10' + 5 g gekneusde koriander/20L 5' voor einde. Drooghoppen met Saaz 2 g/l.

Korrelgist: 2 zakjes BRY-97 danstar, schijnt goed weg te kunnen met hogere alcohol%.

EvdBroek

Een idee ook is, de gist van een La Trappe dubbel opkweken uit een flesje. Dat is veel simpeler dan je denk, kijk maar eens op het forum hoe.
Brouw eerst een licht biertje en gebruik daarna de gistslurrie of gistkoek voor de quadrupel

Timonneke

Citaat van: EvdBroek op 29-01-2014  16:28 uEen idee ook is, de gist van een La Trappe dubbel opkweken uit een flesje. Dat is veel simpeler dan je denk, kijk maar eens op het forum hoe.
Brouw eerst een licht biertje en gebruik daarna de gistslurrie of gistkoek voor de quadrupel

Ja, maar daar heb ik voor volgende week geen tijd voor. Ik geloof wel dat het makkelijk is, maar de materie jezelf eigen maken kost toch even wat tijd. Dus zoals ik al zei, korrelgist voor dit brouwsel.

Timonneke

Welke korrelgisten zijn nog meer geschikt?

Henielma

Nottingham korrelgist. Gist wel redelijk ver door en geeft een wat leeg bier.

Hoppenbrouwers

Ik zou ook voor nottingham gaan.
Het beste kun je ook BrouwHulp downloaden. Die heeft ook een functie voorraadbeheer zodat je die vraag bij je programma neer kan leggen. Kan je precies zeggen hoe je het op kan bouwen. ;)

Maarten

Citaat van: ciesvandekwis op 29-01-2014  16:13 uIk zou gaan voor een 80% pilsmout, 5% cara en 15% gewone suiker (toevoegen na 3 dagen hoofdgisting). Tripels en zwaarder zijn precies door de suiker hoger in alcohol en toch nog doordrinkbaar.
Hoppen tot een 35 EBU, eerst met northern (bitterhop), dan golding10' + 5 g gekneusde koriander/20L 5' voor einde. Drooghoppen met Saaz 2 g/l.

Ik zou denk ik ook nog wat chocolademout toevoegen. 1%? Ligt eraan waar je aan houdt natuurlijk, maar van mij mag een quadrupel lekker donker en wat pittiger gebrand smaken. Proef even die donkere mouten en kijk wat je lekker vindt. Veel van die smaak komt vrij direct terug in je bier. En dan met een brouwprogramma de juiste hoeveelheden voor de kleur bepalen. Qua hop zou ik wat minder nadruk op aroma- en drooghop leggen.

ThomasM

Je wil per se korrelgist? zo niet dan kan je altijd nog een van de trappisten/abbey ales gebruiken van Wyeast.

De chocomout zou ik er ook in doen.

Vergelijkbare Topics (7)

2207

Reacties: 2
Gelezen: 4100

41362

Gestart door ChrisB

Reacties: 11
Gelezen: 1941

27269

Reacties: 17
Gelezen: 9091

10041

Reacties: 24
Gelezen: 28837

44282

Reacties: 7
Gelezen: 632

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.