Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Citaat van: oude geuze op 12-07-2021  09:36 uWow, ik wist niet dat er een Lambiek topic was. Tof!

Ik heb een Lambic in het (plastic) vat zitten die inmiddels aardig op smaak lijkt te zijn. Het probleem is alleen dat 'ie veel te bitter is uitgepakt. Blijkbaar was mijn hop niet voldoende verouderd of had het om te beginnen een te hoog alfazuurpercentage.

Ik denk niet dat er nu nog veel aan te doen is. Misschien dat ik deze 30L gewoon op fles gooi en kijk of het te drinken is, en dan een volgende poging ga doen. Ik heb overwogen er nog een batch wort zonder hop doorheen te mengen en het verder te laten vergisten, maar ik weet niet of dat genoeg zal verdunnen, en bovendien past er niet zo veel meer bij in dit gistvat.
De hopbitterheid zal door de tijd heen verminderen. Dus gewoon langer wachten

oude geuze

Citaat van: EvdBroek op 12-07-2021  12:51 uDe hopbitterheid zal door de tijd heen verminderen. Dus gewoon langer wachten

Dat zal dan denk ik ook gebeuren als het op fles verder rijpt, of niet?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: oude geuze op 12-07-2021  09:36 uIk heb een Lambic in het (plastic) vat zitten die inmiddels aardig op smaak lijkt te zijn.
Volgens de verhalen moet de lambic op een houten vat rijpen om zuur te worden.
Iets met een beperkte oxidatie.
Mijn lambiek rijpt op een kastanjehouten vat.

oude geuze

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 12-07-2021  23:28 uVolgens de verhalen moet de lambic op een houten vat rijpen om zuur te worden.
Iets met een beperkte oxidatie.
Mijn lambiek rijpt op een kastanjehouten vat.

Plastic vaten sluiten ook niet perfect af, en je kan altijd het waterslotje er af halen. Dus oxidatie krijg je er ook we mee. Het is in ieder geval zuur geworden hoor, geen probleem. De smaak van het houten vat zal vast ook bijdragen. Ik heb geen houtchips toegevoegd dus dat element ontbreekt misschien.

EvdBroek

Citaat van: oude geuze op 12-07-2021  17:45 uDat zal dan denk ik ook gebeuren als het op fles verder rijpt, of niet?
Ja

EvdBroek

Citaat van: oude geuze op 13-07-2021  08:42 uPlastic vaten sluiten ook niet perfect af, en je kan altijd het waterslotje er af halen. Dus oxidatie krijg je er ook we mee. Het is in ieder geval zuur geworden hoor, geen probleem. De smaak van het houten vat zal vast ook bijdragen. Ik heb geen houtchips toegevoegd dus dat element ontbreekt misschien.
In een plastic vat ga je geen lambiek krijgen.
Zuur bier is niet per definitie een lambiek

oude geuze

Citaat van: EvdBroek op 13-07-2021  12:43 uIn een plastic vat ga je geen lambiek krijgen.
Zuur bier is niet per definitie een lambiek

Ok, goed om te weten dat de lambiekpolitie erbovenop zit. :police:

henkie

Tien dagen geleden 15ltr wort gebrouwen voor dit jaars lambiek (sg 1060). 24 Uur in de duinen laten afkoelen en proberen gist te vangen, net als de jaren ervoor. Wel een nachtvorstje en overdag dikke mist.
Maar na tien dagen op 15 graden in de gistkast is er nog steeds geen teken van leven.

Moet ik het nog een week geven of is er echt geen gist gevangen?
Zou ik het wort over een week opnieuw kunnen koken en hiermee opnieuw proberen gist te vangen of toch beter nieuwe wort brouwen?

Alvast bedankt.

Jacques

Citaat van: henkie op 02-01-2022  18:40 uTien dagen geleden 15ltr wort gebrouwen voor dit jaars lambiek (sg 1060). 24 Uur in de duinen laten afkoelen en proberen gist te vangen, net als de jaren ervoor. Wel een nachtvorstje en overdag dikke mist.
Maar na tien dagen op 15 graden in de gistkast is er nog steeds geen teken van leven.

Moet ik het nog een week geven of is er echt geen gist gevangen?
Zou ik het wort over een week opnieuw kunnen koken en hiermee opnieuw proberen gist te vangen of toch beter nieuwe wort brouwen?

Alvast bedankt.

Als je weinig micro-organismen hebt gevangen kan het een hele tijd duren voordat je merkbare activiteit ziet.

Waarom wil je het wort opnieuw koken? Je wilt toch dat het wort geënt wordt door micro-organismen. Het is de laatste dagen warm voor de tijd van je jaar. Er zijn hierdoor meer micro-organismen. Ik zou het opnieuw buiten zetten zonder opnieuw te koken.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 02-01-2022  21:51 uIk zou het opnieuw buiten zetten zonder opnieuw te koken.

Ik zie dat Teun Vandenbroek op zijn pagina heeft staan:
CiteerDe eerste brouwsels zijn altijd lastig om in gisting te krijgen na de zomer. Omdat er maanden niet is gebrouwen leven er dan minder gisten in de brouwerij. Daarom is het spannend en nemen we vaak een vat waar maar één jaar lambiek in gegist heeft omdat hier nog voldoende levende gisten in zitten. Het vat wordt dan eerst leeggemaakt, goed gespoeld, gereinigd en direct weer gevuld met verse wort vanuit het koelschip.
Daar uit proef ik dat de wilde gist in zijn vat gevangen is.
Mijn eerste brouwsel vorig jaar heeft een nachtje buiten gestaan, het duurde 4 dagen voordat er beweging in zat.
Daar ik niet genoeg brouw om in een keer het vat te vullen, heb ik later het het vat verder gevuld met wort wat ook een nacht buiten gestaan heeft.
Prompt kwam het schuim de volgende dag het vat uit.
Ik denk als je een vat hebt waar je al eens geuze gemaakt hebt, het vult, dat het allemaal goed komt.
Het gist zit in het vat!

Dees Dubbel

Zeer juist.

Het is een redelijk jong misverstand over wat de taak is van naakte houten vaten.

De biervaten van hoge gisting (en ik denk nog een tijdje na WOII ook lage gisting) van de dorpsbrouwerijen werden regelmatig "gepekt" ttz er werd hete was in gegoten en dan het vat rondgedraaid tot alle binnen in bedekt was met een smaakneutrale laag.

Dus niet te vergelijken met de "foeders", gistings- en rijpingsvaten van gemengde gisting Oud Bruin. Niet qua grootte van het vat en ook niet qua smaakinvloed.

EvdBroek

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 03-01-2022  17:35 uIk zie dat Teun Vandenbroek op zijn pagina heeft staan:Daar uit proef ik dat de wilde gist in zijn vat gevangen is.
Mijn eerste brouwsel vorig jaar heeft een nachtje buiten gestaan, het duurde 4 dagen voordat er beweging in zat.
Daar ik niet genoeg brouw om in een keer het vat te vullen, heb ik later het het vat verder gevuld met wort wat ook een nacht buiten gestaan heeft.
Prompt kwam het schuim de volgende dag het vat uit.
Ik denk als je een vat hebt waar je al eens geuze gemaakt hebt, het vult, dat het allemaal goed komt.
Het gist zit in het vat!

Inderdaad zit de wilde gist ook in het hout van het vat. Wat je ook kunt doen op de vergisting sneller op gang te krijgen is een starter te maken door een kleine hoeveelheid eerst buiten te zetten. Vaak is het ook zo dat het bodempje van een lambiek in het vat gedaan wordt.

henkie

Bedankt voor de antwoorden alvast. Ik heb het wort nu in het gebruikte vat gedaan. Afwachten...

Dund

Vanmiddag wou ik mijn lambiek in het vat gieten en deze was volledig verschimmeld. Na tien lambieken is me dit nog nooit gebeurt.

Even mijn proces in het kort. Ik brouw mijn bier en laat het dan in een kunststof vat buiten afkoelen en gist vangen. Vervolgens gaat de deksel erop en wacht ik tot de vergisting aan de gang is. Na een week of drie is die wel klaar en gaat alles in 1 van de eikenhouten vaten. Vervolgens paar jaar wachten steekavondje organiseren en klaar.

Mijn bier dat ik 27 dec gebrouwen had stond dus tot vanmorgen zonder enige vergisting hier in de huiskamer. Mijn plan was om het dan maar gelijk in een eiken vat te doe. Nadat ik 1 van de eiken vaten al leeg had gemaakt en op fruit had gezet kwam ik erachter dat het brouwsel verschimmeld was.

In het kort nu: morgenvroeg ga ik weer brouwen zou ik het dan direct na het brouwen in dat eiken vat kunnen doen zonder gist te vangen? Dat vat hebben al 3 brouwsels ingezeten het lijkt me dat er voldoende gist in zit? Heb hem vanmorgen licht gespoeld met wat water en weer afgesloten.

Jacques

Heb je geproefd?

Een schimmelachtige laag is niet ongebruikelijk op een lambiek. Zie bijvoorbeeld in dit topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24874.msg404783.html#msg404783

Dund

Het zag er echt niet uit de hele binnenkan van het witte vat zaten van die groene druppels met haren erop. Op bet bier lag een vlies met ook van die groene punten erop. Daaarnaast had het bier al lang moeten vergisten na bijna 2 weken. Het SG was nog net zo hoog als toen.  Ik durfde het niet aan dus hij zit in de gootsteen nu. De ketel staat net weer aan dus over een paar uur heb ik weer verse.

Maar zou jij het aandurven om hem gelijk in dat houten vat te gieten na het koelen?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Dund op 09-01-2022  08:02 uMaar zou jij het aandurven om hem gelijk in dat houten vat te gieten na het koelen?
Nee
Als het mijn vat zou zijn, dan zou ik in mijn 40L gammel water met soda aan de kook brengen en dit in het vat gieten.
Waarbij ik duidelijk vermeld dat dit mijn mening is en niet weet of dit goed is.
Geuze maken is een projekt van een jaar en de start moet zo zijn dat alles perfekt is.
Je zou na de schonmaak ronde een gewoon eigen uitgegist bier er voor een paar weken in lageren.
Daarmee kun je een indikatie krijgen of het bier uit het vat goed smaakt.

Nu ik dit item lees, zie ik dat ik december 2020 jaar begonnen ben met mijn geuze projekt.
Zodra mijn gistingsflessen leeg zijn, ga ik het vat leeg pompen.
Ik ga hier voor die mp-15r pomp gebruiken die ik normaal gesproken gebruik voor het maischen.
Mijn standaard hevel wil ik niet gebruiken, daar ik wil voorkomen dat deze besmet raakt met de wilde gist.

Dund

Even voor de duidelijkheid het bier dat ik gister uit het houten vat heb geheveld is gewoon goed. Dus met het vat is niets aan de hand. De vraag is alleen zit hier voldoende gist in om direct mijn afgekoelde wort in te gieten? 

Normaal ga ik altijd een nacht gist vangen en dan meteen in het vat waar dezelfe dag nog oude lambiek inzat.

Zoals ik al zei dit vat heb ik al een jaar of vier en er hebben non-stop verschillende lambieken ingezeten. Ik vind het ook zonde om alle goede gistjes en beestjes nu met soda en warm water  om zeep te helpen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Dund op 09-01-2022  13:17 uIk vind het ook zonde om alle goede gistjes en beestjes nu met soda en warm water  om zeep te helpen.
Als je het vertrouwd, gewoon doen!

Dund

Dan gooi ik hem vol zometeen. Ben benieuwd wat er gebeurt. Ik wil dat houten vat zo snel mogelijk weer vol hebben elke dag dat hij leeg staat is een risico.

Heuvinger brouwerij

Jacques

Citaat van: Dund op 09-01-2022  08:02 uHet zag er echt niet uit de hele binnenkan van het witte vat zaten van die groene druppels met haren erop. Op bet bier lag een vlies met ook van die groene punten erop. Daaarnaast had het bier al lang moeten vergisten na bijna 2 weken. Het SG was nog net zo hoog als toen.  Ik durfde het niet aan dus hij zit in de gootsteen nu. De ketel staat net weer aan dus over een paar uur heb ik weer verse.

Maar zou jij het aandurven om hem gelijk in dat houten vat te gieten na het koelen?

Je had niet eerder beschreven hoe de schimmellaag eruit zag. Met groene schimmels zou ik ook voorzichtig zijn.

Dund

Gisteren in het vat gegoten en het restant van het brouwsel in het vat met bosvruchten en drie andere jaargangen lambiek. Deze week even kijken wat er gebeurt. Ik post het hier wel even. Blijft toch vreemd dat ik helemaal geen gist gevangen heb die avond. Ik moet wel zeggen het regende de hele nacht keihard misschien dat de lucht daardoor gezuiverd is geweest ik heb geen idee.

Dund

Nog geen vergisting te zien in het vat ik zie wel een dun vlies over het wort liggen. Heb er net maar ff een bodem 3 fonteinen (fles natuurlijk eerst grotendeels gedownload) bij gedaan begin hem wel te knijpen ik ga niet 2x 50 liter weggooien. 😩 Geduld is een schone zaak maar zonder vergisting is het me toch te tricky.

wulletje

Hallo, wat ik me afvraag. Eens het wort "besmet" is met wilde gisten na een nacht en dag in openlucht, op welke temperatuur laten jullie het vergisten doorgaan? Aangezien je de beste combinatie van wilde gisten vangt tss 0 en 10 graden lijkt het me logisch dat dit ook kan aan deze temperaturen of heb ik dit verkeerd voor? Alvast dank voor jullie reacties.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.