Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het zoveelste witbier

Gestart door MO, 11-05-2005 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Gio

Mo,

is er een regel dat witbier geen kritsalsuiker bevat?.
Ik wil gaan voor een straf witbier, lekker doordrinkbaar en niet te dik/plakkerig (dextrines)
bieren zonder kristalsuiker bevatten in verhouding veel onvergistbare restsuikers, soms vind ik dat lekker (dikke bruine winter bieren) soms niet

mbt tot 40 min op 60 gr. dit heb ik ergens eerder gezien,
witte baptist?

MO

De witte baptist is gebrouwen met een niet ver doorvergistende korrelgist. Ik weet de vergistingsgraag van de Brugse gist niet, maar een witbier mag best wat body hebben. De eerste keer met een nieuwe gist is altijd gokken. Misschien kun je ergens op internet recepten/maischschema's met deze gist vinden, of misschien heeft de meneer van de Zeeuwse gistbank een goed advies.

Witbier is een licht bier. Ik probeerde laatst nog wat vrijheid te promoten, maar eigenlijk had EBC wel gelijk toen hij stelde dat bieren onder de 7% alcohol beter zonder suiker gebrouwen kunnen worden. In witbier hoort inderdaad geen suiker, maar smaken verschillen en jou motivatie klopt natuurlijk prima.

Gio

Over een week kan ik de vergistingsgraad van Brugse tarwe gist vertellen.
Ben zelf ook benieuwd.

hoewel...

Vergistingsgraad is van veel factoren afh. Uiteindelijk zegt het iets over werkelijke hh omgezette suikers. Theoretisch kunnen alle vergistbare suikers omgezet worden maar dit weten we nooit zeker toch?

Gio

Johannes

Citaat van: Gio op 24-05-2005  23:20 uTheoretisch kunnen alle vergistbare suikers omgezet worden maar dit weten we nooit zeker toch ??

Je zou een deel van je batch apart kunnen nemen, en enten met veel gist dan mag je er vanuit gaan dat die waarde representatief is.

MO

Het eerste recept uit dit onderwerp, dus met het tarwemeel gebrouwen, heeft een betere beoordeling gekregen dan ik had verwacht. Dat muffe klopt, tevens vind ik dat een snoepjes/sinaasappel smaak en geur in dit bier een tikje overheerst. Grappig dat de body toch nog volgens stijl is, ondanks het zeer lage begin SG. Met het commentaar kan ik niet zo heel veel, ik vind dat je dit bier minder zoet moet maken met een andere gist.

73 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 17 uit 25 (zwak citrus, matig kruidig, matig muf)
Smaak: 17 uit 25 (zwak zoetig)
Basissmaak: 10 uit 10 (volgens soort)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 3 uit 5 (afwijkend van soort, zwak droog)
Nasmaak: 6 uit 15 (zwak zoetig/moutig)

commentaar
Goed wit! Mist wel een aparte smaak. Probeer eens een betere
aromahop, minder zoetheid of kruid toevoegen

MO

DIE 73 punten had ik helemaal niet voor dit witbier, maar voor het witbier met het Megense meel. Staat ergens anders, weet niet zo gauw waar.
Even over het bier met het recept aan het begin van dit onderwerp (met al die spelt): het is het beste witbier is dat ik gemaakt heb, en het is mijn vierde. Perfect gist (frisse, nauwelijks fruitige smaak), een heel klein tikje te bitter bij doordrinken (volgende keer 20% minder hop), perfect kruidig en een mooi volle body, zeker voor zijn 3.7%. MO is tevreden en bij 35 grC in de tuin smaakte hij vanmiddag helemaal goed! Kan de spelt niet zo goed proeven maar het zou de volle tarwesmaak kunnen verklaren. Dit is ook mijn eerste witbier zonder hinderlijke zwavel (ik vind het niet in een witbier thuishoren). Wat een weer, wat een bier...

Edgar

Heb je dit bier inderdaad volgens plan 2 uur gekookt, Martin? Ik vraag het ivm die zwavel. Ik vind een hintje zwavel wel lekker zoals je weet (echt een whiff, meer niet), maar zwavelvrij wil ik ook wel eens proeven.

MO

Ja, twee uren gekookt. Als de temperatuur was aangenamer wordt zal ik hem bij de Rebies zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

18968

Reacties: 29
Gelezen: 10660

15928

Reacties: 35
Gelezen: 10109

9423

Reacties: 10
Gelezen: 2847

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.