Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

5 liter vaatjes werken niet heel goed

Gestart door Marc0F, 27-12-2013 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Een tijdje terug heb ik een starterssetje van Brouwland besteld om met CO2 zelf te tappen:
http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2733&cat=412&lst=plastic+bierkraan+%22picnic%22+zwart++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1462&lstdir=nxt&lstcnt=20&dt=24

Ik heb hier een blond biertje ingedaan met 2,5 gram per liter bottlesuiker. Echter ik krijg de CO2 druk niet goed, het lijkt erop alsof het hele pratroon in 1x in het vat terecht komt waardoor het tappen (tot het vaatje bijna leeg is) blijft gaan met een schuimstraal.

Is mijn kraantje stuk of is er iets anders aan de hand? :)
Het bier smaakt overigens goed uit een glas uit de tap :P haha (na het schuim te laten zakken)

William

Belangrijk bij het tappen uit zo'n vaatje is dat het bier goed koud is (laat het een dag of langer voorkoelen). Alleen dan is het koolzuur goed opgelost en wordt het geen schuimfestijn.

Schuimvorming wordt erger als er nog veel bezinksel van gist in het vat zit of als de hergisting te ver is doorgegaan in het vat (als het bier nog niet was uitvergist).

Daarnaast heb ik gemerkt dat de inhoud van het koolzuurpatroon vooral wordt gebruikt om het bier uit het vat te persen, niet om veel koolzuur in het bier te krijgen. Dit wordt erger naarmate het vaatje leger is.

Jacques

Tsja, die vaatjes...

Ik heb heb ze ook gebruikt maar ben blij dat ik tegenwoordig een professionelere tapinstallatie heb. Kost wel heel wat meer maar dan heb je wel wat.

Marc0F

Hmm,

Ja de volgende keer langer koudzetten dan.

En ja wat Jacques al zegt, ben bang dat het uiteindelijk niet de echt oplossing is natuurlijk hoewel ik een tapinstallatie toch weer een beetje teveel van het goede vind. Is niet goed voor mij haha.

Nee dan zullen het wel flesjes blijven.

koffie

Laat je niet uit het veld slaan door die opmerkingen, blijkbaar houdt Jacques niet van die vaatjes en raad hij ze iedereen af.
Bij mij is het precies andersom ;)

Op welk moment sla je het patroon erin? Mijn ervaring is dat je de eerste paar glazen met gemak kun het tappen zonder CO2 uit het patroon - er staat namelijk genoeg druk op het vaatje zelf door het hergisten.
Pas als er geen druk meer op zit, schroef ik het patroon erop.

Staat de draaiknop van je CO2 regeling wellicht ook volledig open?
Dus : eerst tappen tot je druk weg is (met CO2 regelaar dicht). Dan met de regelaar dicht een patroon (snel) erin schroeven en een klein beetje de regelaar open zetten.

Marc0F

Hoi Koffie,

Ik heb het precies zo gedaan als jij beschreven hebt.
Wellicht heeft het er toch aan gelegen dat het bier niet koud genoeg was of niet ver genoeg doorgegist is geweest.

Wat versta jij onder een klein stukje open? ik heb hem opengedraait (klein stukje) tot ik iets in het vat hoorde (daarvoor krijg ik anders ook geen bier meer). Eerste stukje van de kraan deed niets tot ik dus iets hoorde in het vat. daarop gestopt en toen was het goed.
Kan het zijn dat ik hem dan toch tever losgedraait heb, en maar een klein stukje had moeten doen en had moeten wachten?

PP

Ik heb goede ervaringen met de 5 liter vaatjes (gebruik ze al meer dan 5 jaar).
Vaatjes blijven goed op druk ook na aanbrengen van de tapbuis.
Het vaatje kan tot meerdere dagen onder CO2 druk blijven.
Gemiddeld gebruik ik 1, soms 2 patronen per vaatje.

Voor de eerste liter hoef je inderdaad de CO2 kraan niet open te draaien. Indien de uitstroomhoeveelheid afneemt draai je de kraan een klein beetje open; je hoort een "piepend" geluid; het vaatje is weer op druk.

Vorig jaar een pils gebrouwen en afgevuld op 5 liter vaatjes. Perfect helder en zeer fijne gasbelletjes, het leek wel slagroom zo stevig.

Samenvattend: voor mij zijn de vaatjes handelbaar, goed transporteerbaar, eenvoudig te koelen en eenvoudig in gebruik zowel thuis als op de camping (koelen met 2 elementen).

Proost, Paul

Marc0F

Als ik dat zo lees moet het toch lukken de volgende keer, vanavond ga ik dan maar eens 5 liter van mijn eerste (gelukte) pils in een vaatje afvullen. De rest in flesjes to be safe :) even goed opletten met de hoeveelheden bottelsuiker dus.

RJT

Citaat van: PP op 27-12-2013  17:22 uVorig jaar een pils gebrouwen en afgevuld op 5 liter vaatjes. Perfect helder en zeer fijne gasbelletjes...

Moet je toch even uitleggen: hoe goed ik ook mijn best doe,  ik heb altijd sediment in mijn flesjes van de hergisting op fles.  Met zo'n vaatje zou je toch hetzelfde verwachten? Oftewel: niet helder?

smaalle

Citaat van: Marc0F op 27-12-2013  12:03 uEen tijdje terug heb ik een starterssetje van Brouwland besteld om met CO2 zelf te tappen:
http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2733&cat=412&lst=plastic+bierkraan+%22picnic%22+zwart++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1462&lstdir=nxt&lstcnt=20&dt=24

Ik heb hier een blond biertje ingedaan met 2,5 gram per liter bottlesuiker. Echter ik krijg de CO2 druk niet goed, het lijkt erop alsof het hele pratroon in 1x in het vat terecht komt waardoor het tappen (tot het vaatje bijna leeg is) blijft gaan met een schuimstraal.

Is mijn kraantje stuk of is er iets anders aan de hand? :)
Het bier smaakt overigens goed uit een glas uit de tap :P haha (na het schuim te laten zakken)
Ja, de vaatjes. als je geen flessen wilt afvullen en de vaatjes gaan verkeerd, waarom kijk je niet eens voor een soda keg? je hebt ze al vanaf 9 liter tot 18 liter. Fles koolzuur kun je bij een afvulstation laten vullen voor een klein bedrag. Mits de fles eigendom van jou is.

EvdBroek

Citaat van: RJT op 30-12-2013  10:00 uMoet je toch even uitleggen: hoe goed ik ook mijn best doe,  ik heb altijd sediment in mijn flesjes van de hergisting op fles.  Met zo'n vaatje zou je toch hetzelfde verwachten? Oftewel: niet helder?

Tuurlijk wel, je tapt toch van bovenaf.
Het eventuele sediment blijft gewoon op de bodem, tenzij je het vaatje gaat schudden, maar dat doe je met een flesje ook niet

PP

Citaat van: RJT op 30-12-2013  10:00 uMoet je toch even uitleggen: hoe goed ik ook mijn best doe,  ik heb altijd sediment in mijn flesjes van de hergisting op fles.  Met zo'n vaatje zou je toch hetzelfde verwachten? Oftewel: niet helder?

Na de gisting is het pils 14 dagen bij ca. 1 °C bewaard.
Daarna is het zeer heldere bier overgeheveld op een 5 L vaatje onder toevoeging van 1,5 g / L suiker voor de nagisting.
Alleen het eerste getapte glas was een klein beetje troebel. De rest kraakhelder.

Groet, Paul

Herman

Citaat van: EvdBroek op 30-12-2013  13:59 uTuurlijk wel, je tapt toch van bovenaf.
Volgens mij gaat de tapstang naar de bodem....

Vergelijkbare Topics (7)

28353

Reacties: 23
Gelezen: 9143

39730

Reacties: 4
Gelezen: 960

24502

Reacties: 2
Gelezen: 1752

22355

Reacties: 15
Gelezen: 8218

18073

Gestart door Segal

Reacties: 37
Gelezen: 16519

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.