Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingtemperatuur St Bernardus gist

Gestart door Brouwter, 23-12-2013 22:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwter

Weet iemand toevallig wat de ideale vergistingtemperatuur is voor de Sint Bernardus gist? Ik heb de hoofdgisting nu op 20 ºC staan. (2e dag)

Oscar

20°C lijkt mij prima... wil je wat meer esters? Dan moet je de temperatuur wat warmer zetten. Een ideale temp voor een gist bestaat niet, dat is afhankelijk van wat je van die gist wilt... :)

William

Citaat van: Oscar op 23-12-2013  22:41 u20°C lijkt mij prima... wil je wat meer esters? Dan moet je de temperatuur wat warmer zetten. Een ideale temp voor een gist bestaat niet, dat is afhankelijk van wat je van die gist wilt... :)

Maar wat doen ze bij Bernardus? Mijn inschatting zou een oplopende temperatuur tijdens de vergisting zijn: 20 ºC ->23  ºC , maar ja gewoon buikgevoel hè.

Brouwter

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2013  22:47 uMaar wat doen ze bij Bernardus? Mijn inschatting zou een oplopende temperatuur tijdens de vergisting zijn: 20 ºC ->23  ºC , maar ja gewoon buikgevoel hè.

Waarom? Het is voor mij de vraag of er veel commerciële brouwerijen zijn die oplopende vergistingstemperaturen hanteren.

William

Citaat van: Jacques op 25-12-2013  15:04 uWaarom? Het is voor mij de vraag of er veel commerciële brouwerijen zijn die oplopende vergistingstemperaturen hanteren.

Mijn antwoord is gericht op hoe je de smaak als hobbybrouwer beter zou kunnen benaderen niet zozeer wat ze bij Bernardus doen. Ik ken de brouwerij niet maar neem aan dat ze daar andere mogelijkheden hebben dan wij. Ik dat denk een licht oplopende temperatuur de hobbybrouwer zou kunnen helpen.

Heb jij een idee hoe de Bernardus smaak benaderd zou kunnen worden.

Jacques

Citaat van: William op 25-12-2013  17:44 uMijn antwoord is gericht op hoe je de smaak als hobbybrouwer beter zou kunnen benaderen niet zozeer wat ze bij Bernardus doen. Ik ken de brouwerij niet maar neem aan dat ze daar andere mogelijkheden hebben dan wij. Ik dat denk een licht oplopende temperatuur de hobbybrouwer zou kunnen helpen.

Heb jij een idee hoe de Bernardus smaak benaderd zou kunnen worden.

Bernardus heeft redelijk veel esters. Daarom denk ik dat dat ze niet al te laag in temperatuur beginnen.
Verder is het aan te raden om redelijk wat calciumchloride te gebruiken. Het grondwater in Watou is door ligging dicht bij de Noordzee rijk aan chloriden. De bieren van Bernardus hebben een zoutige smaak vind ik altijd. Daarom het gebruik van een beetje keukenzout naast de calciumchloriden geen verkeerd idee zijn denk ik.

Oscar

Citaat van: Jacques op 25-12-2013  15:04 uHet is voor mij de vraag of er veel commerciële brouwerijen zijn die oplopende vergistingstemperaturen hanteren.

Dat is lastig, want normaal gesproken kan een commerciële brouwerij niet verwarmen, enkel koelen. Dus het wort koelen tot 20°C en dan de vergisting op laten lopen tot 23°C dat kan, maar wel in het tempo van de vergisting zelf... dus niet gestuurd of gecontroleerd... ;)

Henielma

Citaat van: Oscar op 26-12-2013  00:30 uDat is lastig, want normaal gesproken kan een commerciële brouwerij niet verwarmen, enkel koelen. Dus het wort koelen tot 20°C en dan de vergisting op laten lopen tot 23°C dat kan, maar wel in het tempo van de vergisting zelf... dus niet gestuurd of gecontroleerd... ;)

Het blijft behelpen als commerciele brouwer.  ;) Maar volgens mij hebt je gelijk.

Ik ben wel benieuwd of er mensen informatie hebben of commerciële brouwers daadwerkelijke aan het eind van de hoofdvergisting passief (dus zonder externe verwarming) de temperatuur op laten lopen waarna de temperatuur langzaam gaat dalen omdat de gist niet veel warmte meer produceert.

On topic:
Afhankelijk of je meer of minder esters in je bier wil zou ik bij 19 of 20 of 21 ºC de hoofdvergisting uitvoeren en dan op laten lopen naar 22 ºC. 

zeebrew

Bij mijn bezoek aan Watou, werd inderdaad aangegeven dat ze alleen konden koelen.

seed7

Citaat van: Henielma op 26-12-2013  09:39 uIk ben wel benieuwd of er mensen informatie hebben of commerciële brouwers daadwerkelijke aan het eind van de hoofdvergisting passief (dus zonder externe verwarming) de temperatuur op laten lopen waarna de temperatuur langzaam gaat dalen omdat de gist niet veel warmte meer produceert.

Weizen brouwers (?)

Op het Pro Brewers forum ben ik het ook wel tegen gekomen, maar kan daar altijd maar moeilijk inschatten hoe pro de pro's daar zijn,

Ingo

Brouwter

Ik ben bezig met een Sint Bernardus kloon. Begin SG was 1090. Hoofdgisting begon hevig, maar was na 1-2 dagen erg rustig geworden. Nu na een week van hoofdgisting (van 20 naar 23C) de boel overgeheveld voor nagisting (op 23C). SG is nu 1050. Dus slechts een kleine 45% SVG. Is dat niet wat aan de lage kant? Het waterslot is slechts matig actief. Hopelijk doet het geheime ingrediënt (geduld) wat het moet doen... Geschat eind SG is namelijk 1015... Ik vrees dat 'ie dat niet gaat halen.

William

Die SVG van 45% is inderdaad erg laag. Door nu al te over te hevelen verlies je ook een hoop gist die de klus had moeten klaren...

Hoeveel gist heb je gebruikt voor hoeveel liter bier?

David Steeman

Citaat van: Brouwter op 30-12-2013  17:16 uSG is nu 1050. Dus slechts een kleine 45% SVG.
Toch niet gemeten met een refractometer zonder correctie voor alcohol te doen?

Brouwter

Nee met een hydrometer.

Ik heb 150 ml opgekweekte gist gebruikt voor ca 18 liter. Ook voor het overhevelen was de activiteit in de mandfles al laag. Zou ik andere gist kunnen toevoegen om de boel door te laten gisten, mocht het niet lekker bijtrekken? Of gewoon lekker lang laten doorgisten?

Vergelijkbare Topics (7)

40153

Reacties: 0
Gelezen: 787

4216

Reacties: 62
Gelezen: 19069

24760

Reacties: 47
Gelezen: 15024

37754

Reacties: 4
Gelezen: 1813

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.