Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitter / American Ale

Gestart door MaartenM, 18-12-2013 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Hallo allemaal,

Hierbij mijn recept voor kruising tussen een Bitter en American Ale, graag jullie gedachten. Het bier staat in de planning voor morgen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaartens Bitter
KenmerkKruising tussen Bitter en American Ale
Brouwdatum18-12-2013
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1041 (4,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,0 liter
Maischdikte4,7 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater14,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur37 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90,4 %3500 gr4 EBC
Crystal malt9,0 %350 gr130 EBC
Zwartemout0,5 %20 gr1400 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target10,5 %20 gr90 minuten30 EBU
Willamette5,9 %20 gr15 minuten8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen1 theelepel Wyeast gistvoeding

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten4,7 l/kg
278°C5 minuten4,7 l/kg

Oscar

Die rusttijd van 90 minuten zou wel korter kunnen... Ik denk dat een uur max wel voldoende is. Verder is er niets mis met dit recept :-) Hup brouwen!  :brouwen:

MaartenM

LOL! Dank je voor je reactie Oscar, ik ga het inkorten. Ik was nog vergeten te zeggen: het recept is losjes gebaseerd op de recepten voor Old Speckeld Hen en de Fullers ESB uit BYO Brittish real ale van Graham Wheeler.

Oscar

Citaat van: MaartenM op 18-12-2013  11:56 uLOL! Dank je voor je reactie Oscar, ik ga het inkorten.

Ik zou tijdens het maischen even meten met de refractometer, dan kun je ook zien hoe snel de versuikering gaat en of je Brix niet meer stijgt. Weet je ook dat je klaar bent... en kun je doorgaan  :brouwen:

MaartenM

Dan moet je wel een refractometer hebben  :P is een idee voor kerst  ;D

MaartenM

Nog 1 vraag: brouwzouten! Is het verstandig deze toe te voegen en zo ja hoeveel?

De-Geert

Citaat van: Oscar op 18-12-2013  12:02 uen of je brix niet meer stijgt.. Weet je ook dat je klaar bent.
Dat alle zetmeel is omgezet betekent niet dat er geen omzetting meer plaatsvindt.

MaartenM

Nou alles zit in de emmer, maar ik snap niet hoe ik aan zo hoog SG kom: ik heb 18 liter met 1063! Ik verdun nog met 2 liter, maar toch... Ik was ook eerst de Wyeast gistvoeing vergeten, maar heb dit opgeroerd met wat kokend water en aan het afgekoelde wort toegevoegd. Brouwzouten heb ik niet gebruikt.

William

Citaat van: MaartenM op 19-12-2013  16:30 uNou alles zit in de emmer, maar ik snap niet hoe ik aan zo hoog SG kom: ik heb 18 L met 1063! Ik verdun nog met 2 L, maar toch... Ik was ook eerst de Wyeast gistvoeing vergeten, maar heb dit opgeroerd met wat kokend water en aan het afgekoelde wort toegevoegd. Brouwzouten heb ik niet gebruikt.

Een opbrengst van 18 liter met SG 1063 kan eigenlijk niet. Dat zou een brouwzaalrendement van 99% betekenen.

Of je hebt de mouten verkeerd afgewogen, het volume verkeerd bepaald of een verkeerde SG meting gedaan... :D

MaartenM

Kan me er niets bij voorstellen... Erg raar, nooit eerder gebeurd.

William

Citaat van: MaartenM op 20-12-2013  07:26 uKan me er niets bij voorstellen... Erg raar, nooit eerder gebeurd.

Je bedoelt dat je niet kunt voorstellen dat je één van onderstaande fouten hebt gemaakt?

Het rare is dat ik bij mijn laatste brouwsel ook in één keer 10% hoger zat (van 75% naar 85%). Ik verdacht eerst de nieuwste versie van BrouwHulp (Eroica) maar Adrie verzekerde mij dat er aan dat rekenstuk niets was veranderd.

MaartenM

Klopt, mouten afwegen is zeker goed gegaan, volume zou een klein beetje kunnen afwijken maar geen liters, en aan een hydrometer valt ook niet veel fout af te lezen  :pan:

William

Voor een wat normaler rendement (75%) zou je met dit recept met een eind SG van 1063 op zo'n 13,6 liter moeten zijn uitgekomen. Of bij een rendement van 80% op 14,5 liter.

Nou, wees er blij mee. Meer bier én sterker!

Herman

Het is hoogstens minder bitter.

MaartenM

Zojuist overgeheveld met een SG van 1021. Ik heb de laatste 10 g willamette als dry hop toegevoegd en een liter water toegevoegd.

MaartenM

Zojuist gebotteld met een eind Sg van 1014 en 100 g suiker. Ziet er tot zo ver goed uit.

Vergelijkbare Topics (7)

15606

Reacties: 21
Gelezen: 5761

44915

Reacties: 1
Gelezen: 553

6272

Gestart door William

Reacties: 62
Gelezen: 22524

28325

Gestart door Gadiot

Reacties: 0
Gelezen: 1864

10940

Gestart door JWVG

Reacties: 26
Gelezen: 7770

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.