Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen met de Wyeast 1099- whitbread ale?

Gestart door arluijen, 13-12-2013 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

arluijen

Ok,

Ik wil dit weekend gaan brouwen. Heb van alles in huis, maar vooral een gesmackt pakket van de Whitbread Ale 1099 van Wyeast (starter is ook al gemaakt). Maar nu om i er achter dat ik niet zo snel een recept kan vinden. Ik wilde eigenlijk een "eens kijken wat ik allemaal bij elkaar kan sprokkelen" recept gaan doen, maar heb geen idee waar de 1099 goed bij aansluit.

Iemand ervaring? Idee├źn?

Gerald

Etn82

Met de Whitbread heb ik een smakelijke Engelse 'Bitter' en een Amerikaanse IPA mee gebrouwen.

Als ik op de site van Wyeast kijk, zie ik dat hij volgens hen vooral geschikt is voor blonde bieren.

In mijn ervaring levert het een vrij neutrale smaak op. Weinig esters, accentueert de mout en legt de nadruk op de hop.

arluijen

Mooi.

Gisteren een "ik moet wat met die restjes pils & pale mout" receptje gebrouwen. Beetje caramunich (ook over) en nog een handje tarwemout (ik stond er toch naast). Als hop heb ik de Hallertau hersbr├╝cker genomen: Ik had een 250 g verpakking die echt niet meer in mijn vriezer paste. Tja. Je doet wat je moet doen.

Moet wel zeggen dat ik nu voor de tweede keer een starter heb gemaakt en dat scheelt behoorlijk in de stress factor, je weet gewoon dat het gist actief is.

Ben benieuwd: het wort smaakte wonderwel evenwichtig: niet overdreven hoppig, maar wel duidelijk aanwezig.

Vergelijkbare Topics (7)

42835

Reacties: 13
Gelezen: 1641

32873

Reacties: 4
Gelezen: 1829

20360

Reacties: 8
Gelezen: 3928

24952

Reacties: 8
Gelezen: 2521

30-01-2014 11:30 u
door ThomasM

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.